Vad kan hända om du inte får tillräckligt med vila?

När man inte får tillräckligt med vila är det väldigt vanligt att man har lättare att bli irriterad och upplever att humöret blir sämre.
Vad kan hända om du inte får tillräckligt med vila?

Senaste uppdateringen: 21 april, 2022

Om du inte fått tillräckligt med vila har du säkert upplevt att du blir mer irriterad och upplever att humöret blir sämre. Sömnstörningar kan också påverka din ämnesomsättning, ditt minne och din koncentration.

Att få tillräckligt med sömn verkar nästan vara lite av en ouppnåelig dröm för vissa. Med det hektiska och snabba liv vi lever är det nästan omöjligt att avsätta den nödvändiga tiden för att vila och detta gäller än mer för att få ordentlig sömn. Men har du någonsin undrat vad som skulle hända om du inte fick tillräckligt med vila?

Specialister rekommenderar att vi sover mellan 7 och 8 timmar om dagen. Även om det är sant att varje person är olika och har olika behov, är detta uttalande motiverat. 7 till 8 timmar är det minsta vi behöver för att vår kropp ska fungera korrekt.

Tills nyligen visste vi inte vad sömnens verkliga funktioner var. Idag vet vi att god sömn är grundläggande för vår hälsa. Den hjälper till att reglera vårt humör, immunförsvar och även minne.

I den här artikeln ska vi gå in på vad som kan hända om du inte får tillräckligt med vila. Det är också viktigt att komma ihåg att det måste vara sömn av tillräckligt hög kvalitet. Det räcker inte att bara ligga i sängen i åtta timmar.

Vad händer med din hjärna om du inte får tillräckligt med vila?

Av alla delar av kroppen är det kanske hjärnan som påverkas mest när du inte vilar ordentligt. Detta beror på att det är sömnen som gör att hjärnan kan rena sig från de gifter den har samlat på sig under dagen.

När du inte får tillräckligt med sömn tenderar dessa toxiner att ackumuleras. Faktum är att ett tydligt exempel på detta är Alzheimers sjukdom. Nyligen genomförda studier har kopplat denna sjukdom med en tendens till lite sömn.

Förklaringen är enkel. Vid Alzheimers uppstår det en ansamling av ett protein i hjärnan som kallas beta-amyloid. Vanligtvis eliminerar hjärnan detta protein under sömnens djupare faser. Det är dock viktigt att veta att dålig sömn inte är den enda riskfaktorn för att utveckla denna sjukdom.

Individer som inte får tillräckligt med vila tenderar även att ha en lägre koncentrationsnivå. De tänker också långsammare och presterar mindre bra, samtidigt som minnen och fakta inte bevaras ordentligt.

Äldre kvinna sätter sig medan någon tar henne i händerna

Vad händer med immunförsvaret?

När du inte får tillräckligt med sömn och vila kommer även ditt immunförsvar att så småningom bli påverkat. Vi vet inte exakt hur det fungerar, men sömnen stimulerar immunförsvaret. När en person inte får tillräckligt med vila är han eller hon därför mer mottaglig för sjukdomar.

Det är vanligt att du är mer mottaglig för infektioner av bakterier eller virus när du inte får tillräckligt med sömn. Det verkar dock som att det också kan öka din risk att utveckla en autoimmun sjukdom.

Du kanske är intresserad av att läsa den här artikeln: Morgontrött och sömndrucken – därför vaknar du på dåligt humör

Vad händer med din ämnesomsättning när du inte får tillräckligt med vila?

När du inte får tillräckligt med vila förändras hela din ämnesomsättning. Först och främst är det viktigt att veta att det är vanligt att en person går upp i vikt om han eller hon inte sover tillräckligt många timmar om dygnet under en längre tid. Det finns flera anledningar till varför händer.

Å ena sidan förändras hormonerna som styr hur mätt du känner dig. Med detta menar vi att om du inte får tillräckligt med vila kan det minska din nivå av leptin. Detta hormon får oss att känna oss mätta och minskar vår aptit. När vi har lägre nivåer av detta känner vi oss hungrigare.

Å andra sidan, tänk på att det faktum att du inte får tillräckligt med vila gör dig trött och därför har en negativ inverkan på mängden fysisk aktivitet och träning du utför. Därutöver, som om det inte vore nog, tillbringar många människor dessa timmar av sömnlöshet med att äta mer än nödvändigt.

Det är också viktigt att lyfta fram att många metabola sjukdomar, som diabetes, är förknippade med detta problem. Forskning visar att våra kroppar frigör insulin under sömnen. Detta ämne gör att vi kan reglera sockernivån i vårt blod.

Att sova för lite

Du kanske är intresserad av att läsa den här artikeln: Fyra tips som kan hjälpa dig övervinna insomnia

Vilka andra problem kan uppstå om du inte får tillräckligt med vila?

Som vi nämnde tidigare kan ditt humör också bli påverkat när du inte får tillräckligt med sömn. Studier visar att problem med ångest och depression kan förekomma oftare hos de personer som inte får tillräckligt med sömn.

Samma sak händer med hjärt- och kärlsjukdomar. Om du inte får tillräckligt med sömn ökar risken att du råkar ut för någon av dessa sjukdomar, och detsamma gäller högt blodtryck. Av alla dessa skäl är det viktigt att vi är noga med våra sömnvanor.

Om du har svårt att sova, tveka inte att konsultera en specialist. Sömn är lika viktigt för din hälsa som kost och träning. Det är en aktivitet som tillsammans med goda vanor kan förbättra din livskvalitet!

Detta kanske intresserar dig
Allt om hypnotika och sömntabletter
Steg för Hälsa
Läs det Steg för Hälsa
Allt om hypnotika och sömntabletter

Numera, på grund av livsstilen som folk lever i u-länder, har många problem att somna vilket gör att de kan behöva hypnotika och sömntabletter.



  • Qué le pasa a tu cuerpo cuando no duermes suficiente. (n.d.). Retrieved February 25, 2020, from https://www.aarp.org/espanol/salud/vida-saludable/info-2019/que-le-pasa-a-tu-cuerpo-cuando-no-duermes-suficiente.html
  • Venebra Muñoz, Arturo, Juan Santiago García, and Fabio García García. “Sleep disorders.” Revista Médica de la Universidad Veracruzana 6.2 (2006): 18-28.
  • Cadevall, J., A. Miñarro, and A. Villarroya. “Estudio Diana. Depresión con insomnio y ansiedad: Nueva Aproximación.” Psiquiatría Biológica 8.5 (2001): 175-181.
  • Miró, Elena, Ma Angeles Iáñez, and Ma del Carmen Cano-Lozano. “Patrones de sueño y salud.” International Journal of Clinical and Health Psychology 2.2 (2002): 301-326.
  • Miró, Elena, María del Carmen Cano Lozano, and Gualberto Buela Casal. “Sueño y calidad de vida.” Revista colombiana de psicología 14 (2005): 11-27.