Rätt näring vid kroniska sjukdomar

17 oktober, 2020
Kroniska sjukdomar är svåra att hantera, men en korrekt kost kan vara till hjälp om vi följer några grundläggande riktlinjer. Vi berättar allt du behöver veta om rätt näring vid kroniska sjukdomar i artikeln nedan.

I den här artikeln ska vi prata om rätt näring vid kroniska sjukdomar.

Kroniska sjukdomar är obotliga sjukdomar som inte går över med tiden. Vid många tillfällen är deras fysiopatologi okänd, liksom orsakerna bakom dem eller även deras lösning eller bot.

Detta betyder dock inte att det inte finns några sätt att behandla dessa sjukdomar för att lindra symptomen och förenkla patienternas liv. Faktum är att patienter ofta blir experter på att utveckla vissa näringsmässiga strategier som hjälper dem att hantera sina kroniska sjukdomar.

Målet med näring i denna typ av situation är att minska inflammation, oxidativ stress och smärta. Därför bör patienten prioritera flera olika livsmedel som är rika på fytonäringsämnen, vitaminer och mineraler. Dessutom är det viktigt att notera behovet av att begränsa livsmedel som kan bidra till inflammatoriska processer.

Låt oss titta närmare på detta.

Antiinflammatoriska livsmedel är rätt näring vid kroniska sjukdomar

Ett näringsämne som är särskilt relevant när det gäller kostbehandling av kroniska sjukdomar är omega 3-fettsyror. Denna typ av lipid kan minska inflammatoriska markörer i kroppen. De förbättrar också individens lipidprofil, vilket bekräftas av en artikel publicerad i Biochemical Society Transactions.

Du hittar dessa fetter i produkter som fet fisk, råa vegetabiliska oljor, frön och avokado. Intaget bör vara regelbundet för att garantera näringsämnets modulerande effekt på de inflammatoriska återkopplingsmekanismerna.

rätt näring vod kroniska sjukdomar
Omega-3-fettsyror kan underlätta regleringen av inflammation i kroppen.

Lär dig mer om Omega-3: Omega-3: Det är mer än bara fet fisk

Fytonäringsämnen minskar smärta

Fytonäringsämnen är en annan förening som är fördelaktig vid behandling av kroniska sjukdomar. Detta är ämnen som är naturliga, organiska och som främst finns i grönsaker.

Fytonäringsämnen kan reglera inflammation och minska oxidativ stress, enligt en studie publicerad i Oxidative Medicine and Cellular Longevity. Dessutom kan fytokemikalier minska skador i cellerna, vilket innebär att de kan förhindra åldrande.

Dessa föreningar spelar även en roll i vissa fysiologiska kopplingar som är ansvariga för att reglera smärta och känslighet i nervsystemet. De är därför särskilt viktiga vid behandling av kroniska sjukdomar. Kort sagt är det viktigt att regelbundet följa en kost som innehåller grönsaker.

Missa inte detta: Tre huskurer med honung som kan lätta på influensan

Kosttillskott kan ge rätt näring vid kroniska sjukdomar

Kosttillskott kan också vara fördelaktiga när det gäller behandling av kroniska sjukdomar. Ett exempel på detta kan vara melatonin. Detta hormon är ansvarigt för att reglera de cirkadiska sömncyklerna och öka kvaliteten på din sömn.

Sammantaget har detta betydande antioxidativa effekter och är kopplat till förebyggande av metaboliska och neurodegenerativa sjukdomar. Melatonin kan också lindra smärta vid kroniska patologier som fibromyalgi. Det är dock viktigt att inte ta förhöjda doser.

Vi kan också nämna probiotika. En hälsosam tarmflora hjälper till att skapa ett skydd mot utvecklingen av komplexa kroniska sjukdomar. För att minska risken för tarmdysbios kan patienter ta pro- och prebiotiska tillskott. På detta sätt förbättrar de mångfalden i floran, vilket i sin tur förbättrar deras allmänna hälsa.

Tarmflora
Att ta hand om tarmflorans sammansättning är grundläggande för hanteringen av komplexa sjukdomar, särskilt de av gastrointestinal natur.

Förbättra din kost för att hantera kroniska sjukdomar

När sjukdomar är kroniska betyder det att det inte finns något känt botemedel. Det finns dock fortfarande sätt att hantera dem ur en farmakologisk och näringsmässig synvinkel.

För att göra detta måste patienten vara noga med intaget av livsmedel med antiinflammatoriska och antioxidativa egenskaper. Dessa livsmedel kan ha betydelse för hur personen upplever smärta samt minska cellskador.

Samtidigt kan patienter också välja att använda sig av kosttillskott. Vissa tillskott, såsom melatonin och probiotika, hjälper till att minska risken för och reglera aggressiva symptom på kroniska sjukdomar, bland annat smärta.

Det är dock viktigt att veta hur man väljer rätt produkter. Innan du tar någon form av tillskott bör du alltid prata med en specialist. Han eller hon kan verifiera behovet av kosttillskott samt ge specifika indikationer angående intaget.

Kom ihåg att en varierad och hälsosam kost tillsammans med regelbunden fysisk träning är det bästa sättet att förhindra utvecklingen av kronisk sjukdom. En hälsosam livsstil är nyckeln till att njuta av en god livskvalitet.

  • Wang J., Song Y., Chen Z., Leng SX., Connection between systemic inflammation and neuroinflammation underlies neuroprotective mechanism of several phytochemicals in neurodegenerative diseases. Oxid Med Cell Longev, 2018.
  • Calder PC., Omega 3 fatty acids and inflammatory processes: from molecules to man. Biochem Soc Trans, 2017. 45 (5): 1105-1115.