Hur man motverkar dålig cirkulation i benen

Åderbråck, utmattning och dålig cirkulation i benen är vanliga problem för kvinnor i 40-årsåldern.

Det finns flera faktorer som kan påverka cirkulationen i kroppen och särskilt ge dålig cirkulation i benen och armarna, vilket kan ge obehag när man går, eller smärta och andra symptom som hindrar en från att utföra vardagliga aktiviteter.

Att hålla sig aktiv kan vara ett bra sätt att förbättra cirkulationen i benen, för då aktiveras både cirkulationen för blodet och lymfsystemet.

I den här artikeln ska vi berätta hur man motverkar och behandlar dålig cirkulation i benen.

Dålig cirkulation i benen: Intressant att veta

De nedre kroppsdelarna är ett område för vätskeutbyten. Det är här venerna och artärerna slutar, för att sedan transportera blodet tillbaka till hjärtat.

Blodkärl, lymfsystemetplasma och proteiner är inblandade i denna process.

Därför leder problem i området till att vätskor ansamlas och inte kan ”återvända” till rätta ställen. Det är väldigt vanligt, och beror på att vi oftast har våra ben nedanför oss både när vi sitter och står.

Gravitationen utövar ett tryck i fötterna och kan orsaka symptom som:

  • Utmattning
  • Svullnad
  • Domningar
  • Åderbråck

Hur man förbättrar dålig cirkulation i benen

För att motverka, behandla och minska cirkulationsproblem är det viktigt att man gör förändringar i de vardagliga rutinerna. Det kan vara svårt i början, men i slutändan märker man de positiva resultaten.

Här är några användbara tips för att förbättra dålig cirkulation i benen:

1. Ändra din hållning för att förbättra blodcirkulation i benen

Ändra din hållning för att förbättra dålig cirkulation i benen

  • Om du jobbar på kontor, ställ dig upp från skrivbordet emellanåt och promenera runt lite.
  • Du kan även ställa en bänk eller en uppochnedvänd papperskorg framför dig för att få upp benen i ett högre läge när du sitter framför datorn.
  • Om du har ett jobb där du står upp hela dagen, försök att sätta dig ner några minuter varje timme, eller gå några steg.

Under långa flygningar, använd fotstödet och stig upp från sätet så ofta som möjligt. Om du åker långa sträckor med bil, stanna till en gång varje eller varannan timme och stig ur och sträck på benen.

2. Utöva fysisk träning

Du kan förbättra dålig cirkulation i benen med fysisk aktivitet. Det behöver inte alls vara hård fysisk träning, det kan räcka med dagliga promenader, simning eller cykelturer.

  • Lågintensiv träning under en längre tid är vad som är viktigt för att både lymfsystemet och blodcirkulationen aktiveras.
  • Avsätt 30 minuter om dagen till träning.

3. Drick vätska för att förbättra dålig cirkulation i benen

Drick mycket vätska mot dålig cirkulation i benen

Ett bra sätt att motverka dålig cirkulation i benen är att dricka vätskor för att driva ut gifter från kroppen genom urinet.

  • Det är viktigt att dricka vatten, naturliga juicer (färskpressade) och örtteer (på urindrivande örter som till exempel fräken eller rosmarin) för att uppnå effekten.
  • Undvik alkohol, läsk och kaffe eftersom dessa har motsatt effekt.
  • Drick 2 liter vätskor om dagen, 3 liter om du tränar.

4. Lyft upp benen

Knepet att hålla benen i upphöjt läge på jobbet genom att vila dem mot en bänk kan du även tänka på att göra när du kommer hem.

  • Till exempel när du sitter på soffan och tittar på tv kan du lägga upp fötterna på en pall eller på soffbordet.
  • När du går och lägger dig kan du ett tag ligga med hälarna uppe på sänggaveln eller mot väggen i några minuter.
  • Medan du sover kan du lägga några kuddar under vaderna. Tanken är att benen ska vara högre än hjärtat.

5. Frukt och grönsaker är bra mot dålig cirkulation i benen

Ät mer frukt och grönsaker

Frukt och grönsaker innehåller mycket vatten och näringsämnen och är därför perfekta för en hälsosam kost som minskar vätskeretention och dålig cirkulation i benen.

När kosten består av mycket proteiner och fetter överbelastas lymfsystemet och kan inte fungera ordentligt.

  • Sluta äta alla livsmedel som ”förfettar” blodet och blockerar vätskeutbytet.
  • När det är möjligt, ät frukter och grönsaker som är i säsong, gärna råa.

6. Ta en kalldusch

  • Innan du kliver ut badet, duscha benen med kallvatten. Duscha sedan med hett vatten, och sedan kallvatten igen.
  • Det är bra för att direkt lätta på smärta och trötthet i benen.
  • Du kan även göra det på morgonen före dagar då du ska sitta stilla och orörlig under längre stunder.

7. Använd specialstrumpor

Sov med sovstrumpor

De kallas för ”sovstrumpor” eller ”flygstrumpor” och många använder dem under längre flygningar. De klämmer inte, och är bra för att motverka dålig cirkulation i benen och vätskeansamling.

Vi rekommenderar även att du inte har på dig alltför tighta byxor, eftersom de hindrar blodcirkulationen.

8. Minska på salt och socker

Natrium och glukos är lymfsystemets och cirkulationssystemets fiender. Det är därför viktigt att inte äta för mycket av dem.

  • Salt ökar blodtrycket, ökar vätskeretention och hämmar njurarnas funktioner. Du kan ersätta salt med aromatiska örter eller havssalt ( i små mängder).
  • Socker påverkar insulinnivåerna och gör att man går upp i vikt. Använd honung för att söta teer och desserter.

9. Massage är bra mot dålig cirkulation i benen

Öka cirkulationen med massage

När du kommer hem från jobbet kan du ta en stund och njuta av en självmassage för att öka cirkulationen i benen.

Efter ett bad (använd het- och kallvattentekniken), ta lite rosmarinolja i händerna och massera kraftfullt ända från tårna upp till låren.

När du är färdig med massagen, vila med benen i höjt läge (med en kudde eller mot en vägg) i en halvtimme.

MER FÖR DIG