Vegansk kost under amning: Vad rekommenderas?

En vegansk kost under amning ger fördelar, men medför också vissa risker. Det är bäst att prata med din läkare för korrekt vägledning.
Vegansk kost under amning: Vad rekommenderas?

Senaste uppdateringen: 11 september, 2022

Det finns många myter kring vad som gäller med vegansk kost under amning. De flesta av dem är dock helt ogrundade.

Som sagt, det är också viktigt att notera att om en mamma följer en vegansk kost medan hon ammar, bör hon se till att hon får i sig tillräckligt med protein, vitaminer, mineraler och kalorier. Annars kan en viss obalans uppstå.

Det bästa är att diskutera din kosthållning med en läkare. Han eller hon kan ge nödvändig vägledning så att näringsbrister inte uppstår.

Kost och amning

Själva bröstmjölken innehåller de flesta av de näringsämnen som barnet behöver, oavsett om mamman äter vegansk kost under amning eller inte. Men det finns även andra näringsämnen som barnet endast kan få i sig via födan när han eller hon är över 6 månader.

Under amning gör kroppen bröstmjölk tillgänglig för barnet. Därför måste mamman äta bra, annars kan hon få ett underskott i sin egen kropp.

Å andra sidan finns det vissa näringsämnen som kroppen inte kan producera eller som inte lagras i tillräcklig mängder. Det handlar bland annat om järn, jod, zink och vitamin B12. Om mamman följer en vegansk kost under amning bör hon se till att hon får i sig tillräckligt med dessa.

Generellt sett bör en vuxen äta runt 2000 kalorier om dagen. En ammande mamma bör lägga till ytterligare 300 till 500 kalorier. Det är mycket viktigt att hålla sig inom detta intervall så att du kan ge ditt barn kvalitetsnäring utan att äventyra dennas hälsa.

Mamma ammar bebis
Bröstmjölk säkerställer de nödvändiga näringsämnena för ett barn under 6 månader. Därefter bör man introducera kompletterande livsmedel.

Vad består en vegankost av?

En vegansk kost är en kost baserad uteslutande på produkter från växtriket. Den innehåller inga livsmedel av animaliskt ursprung.

Denna typ av kost kan vara mycket hälsosam, men den gör det också svårare att förvärva vissa näringsämnen som är finns i rikligare halter i animaliska produkter.

En vegansk kost kan vara hälsosam för en mamma under amning om hon planerar den på rätt sätt. Du bör vara särskilt uppmärksam på intaget av vitamin B12, eftersom brist på detta vitamin kan orsaka utvecklingsproblem för barnet.

En vegansk kost är ett utmärkt alternativ för att förebygga vissa sjukdomar. Men om mamman inte är tillräckligt påläst på ämnet eller är osäker på mängden näringsämnen hon konsumerar är det bäst att rådfråga en läkare eller nutritionist.

Du kanske också skulle vara intresserad av att läsa den här artikeln: De möjliga orsakerna till oförklarlig viktminskning

Möjliga risker med en vegansk kost under amning

Veganer behöver ytterligare källor till vitamin B12 under hela graviditeten och amning. Grönsaker ger inte tillräckligt med detta vitamin, och brist på detta vitamin kan leda till megaloblastisk anemi; en sjukdom som allvarligt påverkar barnets fysiska och neurologiska utveckling.

Likaså har man sett fall av neonatal hypotyreos hos vissa barn till veganska mödrar på grund av jodbrist. Å andra sidan är denna typ av kost mycket rik på fytater, som är ämnen som hindrar upptaget av mineraler som järn, kalcium och zink.

Barn till mammor som följer en vegansk kost har lägre nivåer av dokosahexaensyra (DHA). Det finns dock inga bevis för att detta påverkar barnets hälsa. Mjölken från dessa mammor har mer selen och mindre taurin, men detta har inte heller visat sig orsaka relevanta problem.

Vad måste en mamma tänka på om hon äter en vegansk kost när hon ammar?

Den veganska kosten är begränsad när det gäller att tillhandahålla vissa näringsämnen. Därför är det lämpligt att få i sig de saknade näringsämnena från kosttillskott. Specifikt bör veganer komplettera sin kost med följande:

  • Vitamin B12: Finns endast i animaliska produkter.
  • Kalcium: En kost utan mejeriprodukter kräver kalcium från andra källor. Under amning behöver mamman 1 000 milligram per dag av detta element. Intaget av grönsaker som innehåller kalcium bör ökas och ett tillskott kan vara nödvändigt.
  • D-vitamin: En brist på D-vitamin i bröstmjölken orsakar D-vitaminbrist hos barnet. Det är viktigt att sola utan att överdriva och att konsumera livsmedel som innehåller tillsatt D-vitamin, som exempelvis apelsinjuice, växtmjölk och flingor. Din läkare kommer att ange om ett tillskott är nödvändigt för dig.
  • DHA: Dokosahexaensyra är en omega-3-fettsyra som främst finns i fisk. 1 500 milligram DHA per vecka är rekommenderat under amning.
  • Jod: Jod är nödvändigt för en frisk och sund sköldkörtel. Ibland är ett tillskott av detta element nödvändigt, men det är upp till läkaren att ange om ett tillskott är nödvändigt eller inte.
  • Järn: Järn kan man få i sig från olika grönsaker, bland annat gröna bladgrönsaker, svamp och nötter. Det är dock järn med låg biotillgänglighet, så det kan vara klokt att ta ett järntillskott om du är vegan och ammar.
  • Zink: En ammande kvinna behöver 12 milligram zink dagligen. Detta finns också i vissa livsmedel från växtriket, men det absorberas inte lika bra som det i animaliska produkter.
Kvinnan tar näringstillskott som en del av en vegansk kost medan hon ammar
Om en mamma följer en vegansk kost medan hon ammar, bör hon se till att hon får i sig tillräckligt med protein, vitaminer, mineraler och kalorier, och eventuellt också komplettera med kosttillskott.

Du kanske också skulle vara intresserad av att läsa den här artikeln: Vad är “babyspråk” och hur gynnar det små barn?

Följ en vegankost samtidigt som du tar hand om din och barnets hälsa

Den veganska kosten är hälsosam och en mamma har ingen anledning att sluta äta enligt den när hon är gravid eller ammar. Det är dock möjligt att denna typ av kost kan kräva specifika tillskott under just dessa faser.

Det är bäst att ta upp dina matpreferenser med läkaren och se till att anpassa födointaget med näringsbehoven under amning. Den veganska kosten behöver ofta tillskott för att du ska kunna dra nytta av alla dess fördelar utan att generera några risker för barnet.

Detta kanske intresserar dig
Kosttillskott vid graviditet och amning
Steg för Hälsa
Läs det Steg för Hälsa
Kosttillskott vid graviditet och amning

Kosttillskott vid graviditet och amning hjälper till att upprätthålla ett gott hälsotillstånd för både mor och barn. Läs mer om detta här.



  • Macías, S. M., Rodríguez, S., & Ronayne de Ferrer, P. A. (2006). Leche materna: composición y factores condicionantes de la lactancia. Archivos argentinos de pediatría, 104(5), 423-430.
  • Brito, A., Hertrampf, E., Olivares, M., Gaitán, D., Sánchez, H., Allen, L. H., & Uauy, R. (2012). Folatos y vitamina B12 en la salud humana. Revista médica de Chile, 140(11), 1464-1475.
  • Leal Curí, Lisette, Drissa Bina Konaré, and Erick Robles Torres. “Nutrición de yodo y salud materno-infantil.” Revista Cubana de Endocrinología 30.2 (2019).
  • Soliveres Higuera, I. (2017). Dieta vegetariana y vegana durante el embarazo y la lactancia materna.