Sjukdomar orsakade av vitaminbrist

Vitaminer är nödvändiga föreningar för att kroppen ska fungera. I den här artikeln berättar vi om några av de sjukdomar som är orsakade av vitaminbrist.
Sjukdomar orsakade av vitaminbrist

Senaste uppdateringen: 08 januari, 2021

Brist på tillräcklig näring kan leda till sjukdomar orsakade av vitaminbrist. Detta beror på att vitaminer är viktiga mikronäringsämnen som finns i många olika livsmedel, om än i små mängder, som vi människor regelbundet konsumerar. Fram till för några år sedan talade experter om konsekvenserna av att inte konsumera vissa livsmedel. Men de har på senare tid upptäckt att människor kan hålla sig friska om vi bara får i oss de ämnen som dessa livsmedel innehåller. Så vad är det då som händer om vi inte får i oss tillräckligt med vitaminer?

Sjukdomar orsakade av vitaminbrist

Det finns totalt tretton olika vitaminer. Alla dessa motsvarar en grupp organiska föreningar som verkar tillsammans med enzymer och som ingår i kroppens metaboliska processer. Även om de anses vara mikronäringsämnen, är vitaminer en viktig del av vår kost.

När en person har regelbunden vitaminbrist över en längre tid så ökar sannolikheten för att utveckla vissa sjukdomar. Vilka? Nedan beskriver vi de mest relevanta.

Synstörningar och vitamin A

Vitamin A-brist är relaterat till synproblem. I synnerhet kan det orsaka torra ögon eller xeroftalmi, vilket kan utvecklas till nattblindhet över tid. För att undvika dessa komplikationer bör du således äta mat som innehåller vitamin A, som till exempel karotenoider. Du kan få i dig vitamin A från livsmedel som:

  • Ägg
  • Mjölk
  • Fisk, till exempel lax
  • Lever
  • Mörkgröna bladgrönsaker
  • Mango
  • Papaya
  • Tomat
  • Morot
  • Squash
  • Majs

Den rekommenderade dagliga mängden vitamin A beror på ålder och kön. Enligt Livsmedelsverket i Sverige ligger värdena för vuxna på 700 mikrogram för kvinnor respektive 900 för män.

Livsmedel som är rika på A-vitamin.
A-vitaminbrist är förknippad med en ökad risk för synsjukdomar.

Anemi och brist på vitamin B12

Denna vitamin innehåller kobolt, ett nödvändigt mineral för produktion av röda blodkroppar. Brist på vitamin B12, eller kobalamin, orsakar en typ av anemi som kallas perniciös anemi.  Eftersom kobolt endast syntetiseras av bakterier beror bidraget hos människor på konsumtionen av livsmedel med animaliskt ursprung. Således kan människor som följer en vegansk eller vegetarisk kost drabbas av detta problem.

Enligt institutioner som National Institutes of Health (NIH) är den genomsnittliga dagliga rekommenderade mängden B12 för en vuxen 2,4 mikrogram per dag; de svenska rekommendationerna ligger dock på 2 mikrogram per dag. Vi kan också få i oss denna mängd med hjälp av kosttillskott. Det är särskilt viktigt för dem som följer en kost baserad på växtbaserade livsmedel.

Sjukdomar orsakade av C-vitaminbrist: hudskador

I ett tidigt skede kan brist på vitamin C leda till blödande tandkött och långsam läkning av sår. Men för många år sedan upptäckte experter att det under långa perioder orsakar en patologi som kallas skörbjugg. Förutom de symtom vi redan nämnt orsakar detta tillstånd trötthet, ledvärk och hudskador. Enligt FN:s livsmedels- och jordbruksorganisation (FAO) har det blivit mindre vanligt sedan experter upptäckte vikten av detta näringsämne.

Några av de livsmedel som innehåller C-vitamin är citrusfrukter, kiwi och paprika. Du måste dock komma ihåg att både tillagningsprocessen samt exponering för sommartemperaturer kan leda till förlust av denna vitamin. Ett säkert alternativ för att komplettera din kost är att ta kosttillskott.

Citrusfrukter har mycket vitamin C.
Brist på C-vitamin är relaterat till fördröjd sårläkning. Livsmedel som citrusfrukter innehåller vitamin C.

Neurologiska störningar och folsyra

Flera studier har föreslagit att intag av folsyra (vitamin B9) av gravida kvinnor förhindrar neurologiska störningar hos fostret. Dessutom verkar tillskott med detta vitamin ha andra fördelaktiga effekter, såsom förebyggande av medfödd hjärtsjukdom samt läpp-, käk- och gomspalt.

De bästa livsmedelskällorna för folsyra är mörkgröna bladgrönsaker, lever samt njure. Enligt Världshälsoorganisationen bör alla kvinnor, från det ögonblick de börjar försöka bli gravid upp till 12 veckors graviditet, ta 400 μg folsyra om dagen.

Den här artikeln kan också intressera dig: Skillnaden mellan folsyra och folat

Benskörhet på grund av vitamin D-brist

En av D-vitaminens funktioner är att hålla benen friska genom korrekt kalciumabsorption. Sjukdomar som Engelska sjukan och benvävsuppmjukning kan uppstå om du inte får tillräckligt med D-vitamin.

Hos människor bildas detta vitamin när huden utsätts för ultravioletta solstrålar. På samma sätt kan du få vitaminet från livsmedel av animaliskt ursprung, som ägg, mjölk och kött, men bara cirka 10%.

Vad man ska komma ihåg om de sjukdomar som är orsakade av vitaminbrist

I allmänhet så är det ganska osannolikt att du kommer att drabbas av vitaminbrist om du äter en balanserad kost. Det kan dock finnas situationer då du kan behöva öka det dagliga intaget, till exempel under en graviditet eller om du lider av ohälsa eller sjukdom. Om så är fallet är det viktigt att anpassa din kost, eftersom brist på dessa mikronäringsämnen kan leda till hälsoproblem. För att göra detta är det lämpligt att konsultera en nutritionist för att utvärdera möjligheten att ta hjälp av vitamintillskott.

Detta kanske intresserar dig
Vanliga tecken på vitaminbrist och vad du bör göra
Steg för HälsaLäs det Steg för Hälsa
Vanliga tecken på vitaminbrist och vad du bör göra

Har du akne? Eller dålig andedräkt? I dagens artikel ska vi titta på 10 vanliga tecken på vitaminbrist och vad man kan göra åt dem.

https://steptohealth.com/the-diseases-vitamin-deficiencies-can-cause/



  • UNICEF. La carencia de vitaminas y minerales afecta al desarrollo de un tercio de la población mundial [Internet].[Consultado 2013 Junio 30].
    WHO. Administración periconceptiva de suplementos de ácido fólico, con o sin preparados multivitamínicos, para prevenir los defectos del tubo neural.
    FAO. Carencia de vitamina C y escorbuto.
  • Villagrán, M., Muñoz, M., Díaz, F., Troncoso, C., Celis-Morales, C., & Mardones, L. (2019). Una mirada actual de la vitamina C en salud y enfermedad. Revista chilena de nutrición46(6), 800-808.
  • Datos sobre la vitamina A. National Institute of Health.
  • Greenberg, J. A., Bell, S. J., Guan, Y., & Yu, Y. H. (2011). Folic acid supplementation and pregnancy: more than just neural tube defect prevention. Reviews in Obstetrics and Gynecology4(2), 52.
  • Datos sobre la vitamina B12. National Institute of Health.
  • Lips P, van Schoor NM. The effect of vitamin D on bone and osteoporosis. Best Pract Res Clin Endocrinol Metab. 2011;25(4):585-591. doi:10.1016/j.beem.2011.05.002