Skillnaden mellan folsyra och folat

maj 24, 2020
Folsyra och folat skiljer sig åt i sitt ursprung. Medan folat är naturligt och finns i livsmedel, är folsyra konstgjort och används som ett tillskott. Läs vidare för att lära dig mer.

Det finns skillnader mellan folsyra och folat, även om de ser lika ut och har liknande namn. Den största skillnaden ligger i det faktum att folat är den naturliga formen av vitamin B9, medan folsyra är den konstgjorda versionen. Du kan hitta folat i de flesta gröna bladgrönsaker. Folsyra används å andra sidan i vissa kosttillskott och även för att berika vissa livsmedel.

Vad har vitamin B9 att göra med folsyra och folat?

Folsyra och folat kan också kallas vitamin B9. Det är en vattenlöslig vitamin. Med andra ord löses den upp i vatten. Namnet ”folsyra” kommer från det latinska ordet folium, vilket betyder blad. De viktigaste livsmedlen där vi hittar folat, eller vitamin B9, är:

  • Gröna bladgrönsaker – som spenat, majroveblast, kål och sallad
  • Vissa frukter, som citrusfrukter, melon och banan
  • Baljväxter
  • Kött – främst lever och njure
  • Fullkorn
  • Mjölk och ägg
  • Vissa nötter

Vitamin B9 är viktigt under de tidiga stadierna av graviditeten och man tar då ofta vitaminet som tillskott. Detta för att det hjälper till att förebygga och minska de potentiella riskerna för medfödda defekter. Spanska obstetrik- och gynekologsamfundet (SEGO) genomför medvetenhetskampanjer om vikten av att konsumera nödvändiga mängder folat eller vitamin B9 före, under och efter graviditeten. Det rekommenderas även av svenska Livsmedelsverket.

Vitamin B9 är också nödvändig för bildandet av nukleinsyror (DNA och RNA), vilka är bärare av genetisk information. Tillsammans med vitamin B12 är det nödvändigt för bildandet av röda blodkroppar och är också involverat i utvecklingen av nervsystemet.

Livsmedel med vitamin B9.

Lär dig mer: Allt du behöver veta om vitamin B12

Skillnaden mellan folsyra och folat

Din kropp är kapabel att absorbera folat. Den gör det naturligt genom slemhinnan i tunntarmen. Matsmältningssystemet kan sedan konvertera alla former av folat till 5-MTHF, som är den molekyl som passerar ut i blodet.

Folsyra är däremot en syntetisk molekyl och, till skillnad från folat, omvandlas den inte av matsmältningssystemet. Istället måste folsyra metaboliseras i levern, vilket leder till flera enzymatiska och metaboliska reaktioner. Denna process kan leda till ett överdrivet tillskott av folsyra som inte blir omvandlat. Förhöjda nivåer av folsyra i blodet har associerats med olika hälsoproblem.

Medan kroppen metaboliserar folat omedelbart, bara några minuter efter intag, kan det ta timmar och till och med dagar för folsyra att gå igenom processen. Att ha höga folsyranivåer under en kort tid innebär inte någon risk. Kroniskt höga nivåer har dock skadliga effekter.

Två konsekvenser för kroniskt höga folsyranivåer i blodet är:

  1. Det kan dölja en B12-brist. Höga blodnivåer av folsyra kan ge ett positivt B12-test.
  2. Ökad cancerrisk. Olika studier runt om i världen har beskrivit en statistisk korrelation mellan höga nivåer av folsyra i blodet och en ökad risk för koloncancer.
Livsmedel med folsyra.

Varför behöver du vitamin B9?

För att hålla dig frisk behöver din kropp folat. Mängden folat du behöver beror på om du är gravid, din ålder, din kroppsvikt och ditt kön. Det är därför lämpligt att konsultera en läkare så att han eller hon kan utvärdera ditt specifika fall och ge nödvändiga rekommendationer.

Folsyra och folat är viktiga i följande kroppsliga funktioner:

  • Nedbrytandet av proteiner och absorptionen av näringsämnen
  • Bildandet av vita och röda blodkroppar
  • Bildandet av DNA för att transportera genetisk information
  • Förhindrar risk för medfödda problem hos gravida kvinnor
  • Bidrar till att hjärt- och kärlsystemet fungerar som det ska
  • Bidrar till att immunsystemet fungerar som det ska
  • Hjälper till att minska trötthet och utmattning.

Läs vidare för att lära dig mer: Vad nötter bidrar med till din kost och hälsa

Källan till vitamin B9 spelar egentligen ingen roll så länge du kan hålla korrekta nivåer, men det är allra bäst att få i sig den genom att äta gröna bladgrönsaker. Specifika situationer kan dock kräva att man använder folsyratillskott. Din doktor vet ifall du behöver det, särskilt om du är gravid.

  • Ácido Fólico: nutriente redescubierto. (2003). Acta Médica Costarricense.

  • Pita Rodríguez, G. (1998). Ácido Fólico y Vitamina B12 en la Nutricion Humana. Revista Cubana Aliment Nutr.

  • Acuña, J., Yoon, P., & Erickson, J. D. (2007). Prevención de los defectos del tubo neural con ácido fólico. Oms.