Vad är sofrologi och hur effektivt är det?

Genom olika avslappningstekniker söker sofrologin att människor ska få kontakt med tillstånd av medvetande, uppfylldhet och välbefinnande. I dagens artikel förklarar vi detta i detalj.
Vad är sofrologi och hur effektivt är det?
Maria Fatima Seppi Vinuales

Skriven och verifierad av psykolog Maria Fatima Seppi Vinuales.

Senaste uppdateringen: 16 december, 2022

Stress rör sig mer eller mindre tyst bland människor. Våra vardagliga liv, med sitt ostoppbara tempo, ger oss sällan en paus och inbjuder oss att tänka på hur vi är och hur vi mår. Detta är ett av huvudmålen för sofrologi.

Idag kan vi ständigt oroa oss för arbetet; imorgon kan detta påverka vår vila och sömn. Hos vissa människor uppträder stress som fläckar på huden.

Sofrologi består av en uppsättning tekniker som arbetar med medvetande, genom avslappning och andning, som en bro till introspektion. Låt oss ta en titt på vad som skiljer den från andra samtida alternativ.

Gillar du den här artikeln? Du kanske också vill läsa: Naturfilosofins betydelse för den moderna världen

Vad är sofrologi?

När vi talar om sofrologi kan vi börja med dess etymologi. Det kommer från konjunktionen mellan “lugn” (sos), “sinne” (phren) och “lära” (logos). Således är sofrologi studiet av medvetande i jämvikt.

Det går tillbaka till 1960 och dess skapare är Alfonso Caycedo, en neuropsykiater som utvecklade denna metod under sitt arbete på sjukhus. Den är baserad på fenomenologi, en filosofisk rörelse inspirerad av frihet, engagemang och individuellt ansvar. Den tar också bidrag från yoga och japansk zen.

Sofrologi skiljer mellan olika medvetandetillstånd, bland vilka vi finner följande:

  • Sjukt är det som är förändrat eller förvrängt.
  • Vanligt är där människor tillbringar större delen av sin tid.
  • Sofroniskt tillstånd är det tillstånd av maximal eller potential, där människor känner sig tillfreds, i harmoni och balans, och mer som sig själva.

Det senare tillståndet är dock ganska exceptionellt. Vi brukar bara uppleva det under begränsade stunder.

Syftet med sofrologi är att göra detta medvetandetillstånd mer frekvent och närvarande genom en proaktiv och engagerad roll. För detta ändamål används olika tekniker. Bland de mest kända är avslappningstekniker, som inkluderar kropps- och andningsövningar.

sofrologisk meditation
Yoga, zenfilosofi och andningstekniker är en del av sofrologins filosofi.

Sofrologitekniker

En av metoderna som används är den dynamiska avslappningen av Caycedo (DRC), som kombinerar fysiska och mentala övningar för att leda personen, progressivt, mot introspektion. Detta verkar först med kroppsmedvetenhet, sedan med sinnet och slutligen med känslorna.

DRC involverar 12 progressiva examina som är strukturerade på ett sammanhängande och organiserat sätt.

Caycedo-metoden använder sig också av sofrologitekniker, vilka man använder för att arbeta med det förflutna, nuet och framtiden från positiva aspekter. De kännetecknas av att de är kortvariga, mellan 10 och 15 minuter. De är fokuserade på konkreta och specifika mål.

Fyra nycklar

För att sammanfatta kan vi säga att sofrologi fokuserar på följande aspekter:

  1. Positiv upplevelse innebär att förhålla sig till det positiva och till sina egna styrkor.
  2. Kunskap om kroppsschemat handlar om att känna till vår kropp och hur den uttrycker och kommunicerar med oss och omvärlden.
  3. Upprepning sker när personen kan tillämpa teknikerna själv.
  4. Anpassningsförmåga är att kunna föra sofrologi till det dagliga livet, vilket ger terapeutiskt oberoende.

Vi tror att du kan vara intresserad av att läsa det här också: Två minuters meditation för bättre hälsa

Effektiviteten av sofrologi

Sofrologi är användbart för att lära sig att kontrollera stress och negativa och påträngande tankar genom större medvetenhet om vad som händer oss. På så sätt kan vi förbättra vår inställning till de många olika situationer vi upplever i våra liv.

I denna mening är mycket av sofrologin inriktad på en mer positiv vision och ett mer positivt liv för människor. Faktum är att ett av tillvägagångssätten är att precis som traumatiska upplevelser kan sätta sina spår, så kan också positiva upplevelser.

Upprepningen och övningen av teknikerna tills de är väl absorberade tillåter en person att erövra detta tillstånd av medvetande, fullhet och välbefinnande.

Sofrologins olika tillämpningar

Sofrologi har tillämpningar i olika situationer och områden. En av de vanligaste är tävlingsidrotter, där deltagarna står inför höga krav som är både fysiska och mentala.

Många rekommenderar också sofrologi som en resurs för att klara av sammandragningar och förlossningsögonblicket. Detta beror på att sofrologi arbetar mycket med kroppens självkännedom, avslappning och andningstekniker, såväl som frammaning av situationer av lugn och stillhet.

Den är även populär att använda i skolmiljöer för att hjälpa elever och lärare återfå balansen och förlorat lugn. Det kan vara en del av undervisning och lärande.

I denna mening anses sofrologi också vara effektiv för att hantera ångeststörningar, psykosomatiskt obehag och humörstörningar. Det finns även andra applikationer som fortfarande studeras.

En idrottare som använder sofrologi
Stress inom elitidrott är mycket markant och vanligt förekommande. Flera idrottare använder sofrologi för att klara kraven.

Bortom sofrologin…

Idag bevittnar vi den växande populariteten för många olika typer av metoder, terapier och behandlingar som inbjuder till självkännedom för att uppnå funktionella och adaptiva svar. Det finns tekniker som kan hjälpa oss att överge de tillstånd av passivitet och reaktivitet som gör oss till offer och att gå mot proaktiva svar och större personlig egenmakt.

Precis som det är viktigt att börja leta efter kopplingen till oss själva för att undvika en överdriven påverkan utifrån, är det lika nödvändigt att informera människor om de tekniker och terapeutiska behandlingssätt som man använder. När det gäller sofrologi har namnet för den sanna praktiken kommit att kallas caycedian sophrology, eller cayedisk sofrologi, eftersom det idag har utvecklats flera versioner som går emot den sanna anda som den började med.

Idag finns många recept som sägs vara magiska lösningar på konkreta och verkliga problem. Därför är det nödvändigt att vara försiktig. Det är viktigt att utövare aldrig kränker sina patienters rätt till hälsa och deras tillit till sin terapi.

Detta kanske intresserar dig
Testa dessa 5 tips för att lugna amygdala
Steg för Hälsa
Läs det Steg för Hälsa
Testa dessa 5 tips för att lugna amygdala

Vad är amygdala? Har vi verkligen bara en? Vad har denna struktur för funktion? Lär dig mer om detta samt hur du kan lugna amygdala.



  • Caycedo A. Sofrología Médica. Barcelona: Ed. Aura, 1973
  • Moscoso, Manolete (2014). El estudio científico del estrés crónico en neurociencias y psicooncología. Persona, (17),53-70.[fecha de Consulta 15 de Agosto de 2022]. ISSN: 1560-6139. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=147137147003
  • Feliu, M. R. T. (2014). Los Trastornos de Ansiedad en el DSM-5. Cuadernos de medicina psicosomática y psiquiatria de enlace, (110), 62-69.

Innehållet i denna publikation är endast i informationssyfte. Det kan inte under några omständigheter tjäna till att underlätta eller ersätta diagnoser, behandlingar eller rekommendationer från en fackman. Konsultera din betrodda specialist om du har några tvivel och sök dennes godkännande innan du påbörjar några procedurer.