Hur du återfår självkänslan efter en separation

24 januari, 2020
En separation kan allvarligt påverka din självkänsla. Av denna anledning är det en god idé att veta hur man hanterar den och vad man kan göra för att komma över den. Lär dig att återfå självkänslan.
 

Att avsluta en relation kan vara smärtsamt, så här kommer några tips för att återfå självkänslan efter en separation.

Om relationen var lång eller giftigeller om separationen inte var ömsesidig, är det troligt att din självkänsla påverkats på något sätt. Du kommer behöva en hel del tid av sörjande för att återhämta dig.

Återfå självkänslan efter en separation

Först och främst är det viktigt att förstå vad självkänsla är, eftersom det är ett ord vi hör ofta. Psykologin definierar det ofta som utvärderingen vi gör av oss själva.

Med andra ord inkluderar det alla de uppfattningar, känslor, tankar och utvärderingar vi konstant lyder under. Vissa studier indikerar att:

“Självkänslan är en självgranskning. Denna uppfattning och utvärdering kan vara positiv eller negativ, behaglig eller obehaglig.”

Om du lider av låg självkänsla kan det vara nästan omöjligt att vara på en stabil känslomässig nivå eftersom det första steget för att nå den är att acceptera oss själva.

Älska dig själv

Självkänsla är granskning vi gör av oss själva. Vidare inkluderar den tankar och utvärderingar som vi konstant lyder under.

 

Hur man vet om en separation har påverkat ens självkänsla

När en relation tar slut kan man hamna i en situation där man upplever stor känslomässig ångest. Det är giltigt att se det som en relationsmässig kris eller ett definitivt uppbrott.

I det sistnämnda fallet måste du förstå att all kärlek du behöver redan finns inom dig. Folk tenderar dock att leta efter den på annat håll, och det är ett av de största misstagen man kan göra efter en separation.

Missa inte: Typer av uppbrott som kan krossa ett hjärta

Dr. Jill Weber säger att det är normalt att känna sig förvirrad, ledsen eller arg medan man sörjer förlusten av en relation. Men när ett förhållande tar slut är det inte nödvändigt att bestraffa eller beskylla dig själv.

Nästan alla har genomgått dessa situationer, men de är inte vad som definierar oss.

Tvärtom går livet vidare även om denna person inte längre finns i din innersta krets, och du måste lära dig av det och fortsätta på din väg av utveckling.

Om du känner att några av följande kännetecken stämmer in på dig så har separationen påverkat ditt liv, och det är dags att göra några förändringar.

Du kanske gillar: Anledningar till att din partner är avlägsen

Indikatorer på låg självkänsla

  • En känsla av att livet har förlorat sin mening på grund av personen som lämnat dig.
  • Du känner dig ful när du ser dig i spegeln och tror att ingen kommer förälska sig i dig igen.
  • Kanske tror du att personen som lämnat dig var perfekt och den enda på planeten för dig.
 
  • Du jämför ditt ex med varje potentiell partner du träffar.
  • Du blir vårdslös med ditt utseende och din självvård. Vidare känner du dig inte entusiastisk över något; du har förlorat all motivation och är inte längre intresserad av aktiviteter som du brukade älska.
  • Du känner en typ av smärta som inte låter dig tänka klart.
  • Avslutningsvis kan du känna dig skyldig över mycket och tror att om du hade agerat annorlunda så skulle personen fortfarande vara vid din sida.

Om du känner att du identifierar dig med något ovan så måste du förstå att du kan njuta av att vara ensam. Under denna tid kan du verkligen lära känna dig själv, och som ett resultat älska dig själv.

Steg för att återfå självkänslan efter en separation

Par som inte pratar

Slutet på en romantisk relation kan ta ut sin rätt på din självkänsla. Det är dock viktigt att veta hur man tacklar det så att det inte blir ett hinder.

Det finns ingen magisk formel för att återhämta sig från ett uppbrott; det tar tid. Men resultaten är fantastiska och kärleken du kommer kunna ha för dig själv efter denna upplevelse är mycket större.

Till att börja med kan du gagnas av följande rekommendationer:

 
  • Släpp taget och låt dig själv genomgå alla stadier av sorg efter uppbrottet istället för att försöka undertrycka dina känslorDet är bättre att berätta för någon du litar på vad du känner snarare än att låta känslorna koka inombords.
  • Undvik inte problemet; upplev det bara och gå igenom känslorna. Detta är det bästa sättet att göra smärtan och såren till möjligheter att börja om på nytt.
  • Efter denna process kommer du vara den enda protagonisten i ditt liv.
  • När du genomgått dessa upplevelser kommer du förstå att ditt liv inte beror på en annan person. Ni är två olika personer som kan leva ut sin fulla potential på egen hand.
  • Etablera en ny rutin och avsluta gamla vanor du hade med den personen.
  • Börja söka inåt. Lyckan finns inom dig och inte i någon annans liv. Att nära dig själv med självkärlek är ett vitalt steg för att se ditt fulla värde och förstå varför du inte förtjänar att vara i en giftig relation.
  • Undvik att slita ut dig genom att tala om personen hela tiden och vad som hände. Det är okej att lätta på trycket, men efteråt måste du återigen vända uppmärksamheten till dig själv och vara centrum i din värld.

Och än viktigare…

  • Ta hand om dig själv, älska dig själv, ta hand om ditt utseende. Titta i spegeln och se hur vacker du är med dina egna ögon, inte genom någon annans.
  • Du måste ta hand om din fysiska och mentala hälsa. Sök hjälp hos en psykolog om du vill ha sällskap på vägen mot återhämtning. Återgå till aktiviteterna du älskade tidigare.
  • Omge dig själv med positiva saker, glöm sentimentala eller sorgliga låtar under denna period i livet. Försök att attrahera glädje.
 

Om du älskar och värderar dig själv kommer du inse att det finns delar av dig du inte ens kände till.

Vidare finns det saker du aldrig tänkt tanken på att göramen som du nu kan uppnå om du återfår självkänslan efter en separation.

  • González Arratia, N., Valdez Medina, J., & Serrano García, J. (2003). Autoestima en jóvenes universitarios. CIENCIA Ergo-Sum.
  • Quispe Rojas, V. (2017). La autoestima. Universidad César Vallejo.
  • Vazquez, A., Jimenez, R., & Vasquez-Morejon, R. (2004). Escala de autoestima de Rosenberg. Apuntes de Psicologia.
  • VV.AA. (2018).A Study on the Self Esteem and Academic Performance Among the Students. https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3121006