Vad man kan vänta sig efter en skilsmässa

november 22, 2019
Efter en skilsmässa längtar alla efter att en dag öppna ögonen och känna att smärtan ligger i det förflutna. Men som med allt tar det tid att bearbeta vad som hänt för att kunna komma över det.

Ingen gifter sig utan en tro att det kommer vara för alltid. Efter en skilsmässa är det därför väldigt svårt att acceptera att man ”misslyckats”.

Det spelar ingen roll vem som sökte skilsmässan; det är ett symboliskt avslut på en dröm oavsett, och därför smärtsamt. Att komma över det är aldrig lätt och kommer ta tid.

Hur komplicerat det är att avsluta ett förhållande beror på omständigheterna och hur djupt barn man delat. Mycket beror även på andra omständigheter, som hur länge man varit tillsammans och gemensamma band, som barn.

Till och med ens ålder, arbete och sociala relationer kommer ha inflytande. Ju fler band ni har med varandra desto svårare kommer det vara att reda ut dem. Samma gäller alla andra typer av relationer också.

Som du kan se finns det ingen magisk lösning för att gå vidare efter en skilsmässa. Med det i åtanke finns det dock vissa tips man kan ha i åtanke för att underlätta processen.

Hur man går vidare med livet efter en skilsmässa

Vad säger vetenskapen?

Ta dig att sörja

Acceptansperioden vid ett känslomässigt uppbrott och den påföljande skilsmässan beror på paret. Den kan vara lång eller kort.

Även om det är svårt att mäta mänskliga känslor finns det sociala forskare som försöker förstå skilsmässoprocessen såväl som tiden som behövs för att komma över den.

Vissa studier vid Binghampton University i New York antyder att de flesta kommer över en skilsmässa på 6 månader till två år.

Enligt denna forskning upplever kvinnor en starkare känslomässig smäll, men återhämtar sig ofta snabbare än män.

Studien avslöjar att det finns sex faser i processen med att komma över en skilsmässa:

  1. Det finns en blandning av depression och ilska mot varandra och stunder av ångest efter separationen.
  2. Desorientering som orsakas av förändring och ovisshet.
  3. Smärta och sorg där man sörjer det vackra man kunde ha haft.
  4. Reflektion, då man söker anledningar, förklaringar och förståelse för varför det inte fungerade.
  5. Assimilering, vilket är ett skede då man börjar acceptera skilsmässan och bryta banden till det förflutna.
  6. Öppnande, då man till slut kommer över skilsmässan och kan träffa andra människor. Man börjar konfrontera framtiden utan förbittring eller band till det förflutna.

Läs även: Typer av uppbrott som kan krossa ett hjärta

Tips för att komma över en skilsmässa

Att prata om smärtan är bra

Rätt känslomässig hantering under acceptansprocessen kan gagna din självkänsla och självacceptans, mognad samt beslutstagande.

Vad du ska göra

När du skiljer dig förlorar du ett värdefullt stödsystem och en koppling. Oavsett hur självförsörjande du känner dig så är en skilsmässa som att förlora en del av sig själv.

För att bättre återhämta sig finns det flera steg att följa:

  • Anförtro dig till någon om vad du känner.
  • Sök hjälp från någon som kan förstå dig. Undertryck inte dina känslor av sorg och försök inte förklä dem. Om du talar på ett uppriktigt och objektivt sätt kommer du snart finna svaren som hjälper dig att klara av situationen.
  • Hitta en positiv historia att berätta. Om du konstant talar om ditt uppbrott, bortstötning och förlusten av lycka kommer din återhämtning att bli långsammare. Men om du letar efter en positiv vinkel på din berättelse så kommer du läka snabbare. Lär dig av dina tidigare relationer och påföljande separation. Alla personliga lärdomar är bra att ha med sig in i framtiden.
  • Hitta dig själv. Fokusera inte på delen av dig själv som du tror att du förlorat. Omdefiniera dig och etablera vem du är, trots dina förhållanden.
  • Hämta tillbaka de delar av dig själv som du offrat för relationen. Börja se dig som en komplett person och inte som en halva som är inkomplett utan någon annan.
  • Hitta din egen väg. Sök efter och uppskatta allt som intresserar dig. Sätt mål och vägar du kan vandra på och nå. När du är på den vägen så kommer du sammankoppla med dig själv och nya människor.

Du kanske är intresserad av: 6 sätt att bekämpa rädslan för ensamhet

Vad du inte ska göra efter en skilsmässa

Att inte göra efter en skilsmässa

Isolera dig inte och tveka inte att externalisera dina känslor om uppbrottet. Din slutgiltiga acceptans kommer vara mer uthärdlig då.

Terapeuten Susan Pease rekommenderar även situationer och situationer du bör undvika:

  • Isolera dig inte och håll inte dina känslor för dig själv. Sök hjälp och tveka inte att dela med dig av hur du känner.
  • Förvänta dig dock inte att andra ska säga åt dig vad du ska göra. Ja, prata med andra, men i slutänden måste du komma ihåg att lösningen är upp till dig.
  • Förvänta dig heller inte att återhämtningen ska ske spontant. Skrid till handling för att komma över din skilsmässa.
  • Vidare ska du inte låtsas att du mår bra om du inte gör det. Må inte dåligt över att du mår dåligt. Det är normalt att känna ilska och sorg. Acceptera det som en del av läkeprocessen.
  • Avslutningsvis ska du inte vara en perfektionist och tro att du inte begick några misstag. En relation utgörs av två personer och båda begår misstag. Acceptera dina och spendera inte för mycket tid på att skuldbelägga dig själv över det. Ta det som en lärande upplevelse.

Vissa experter tror att personer som tar mer än två år på sig för att komma över en skilsmässa förmodligen har gjort en eller flera saker de inte borde.

Därför ska du ha ovan nämnda punkter i åtanke och ta dig tid att komma över din sorg.

  • The Breakup Project: Using Evolutionary Theory to Predict and Interpret Responses to Romantic Relationship Dissolution. Craigh Harris. 2015. https://orb.binghamton.edu/cgi/viewcontent.cgi?referer=https://www.google.com/&httpsredir=1&article=1001&context=dissertation_and_theses
  • Participating in Research on Romantic Breakups Promotes Emotional Recovery via Changes in Self-Concept Clarity. Participating in Research on Romantic Breakups Promotes Emotional Recovery via Changes in Self-Concept Clarity. Grace M. Larson, David Sbarra. Department of Psychology, Northwestern University, Evanston, IL, USADepartment of Psychology, University of Arizona, Tucson, AZ, USA. (2015). Volume: 6 issue: 4, page(s): 399-406