Livsmedel som rekommenderas för personer med irritabel tarm

Visste du att vissa livsmedel rekommenderas för personer med irritabel tarm? Läs mer om detta i den här artikeln.
Livsmedel som rekommenderas för personer med irritabel tarm

Senaste uppdateringen: 26 augusti, 2022

Det finns vissa livsmedel som på grund av sin sammansättning verkar ha positiva effekter för personer som har irritabel tarm. Upptäck vilka livsmedel som rekommenderas för personer med irritabel tarm i den här artikeln!

Det har visat sig att konsumtionen av vissa livsmedel kan vara positivt för patienter med detta tillstånd.

Irritabel tarm är ett inflammatoriskt tarmsyndrom som kan orsaka flera problem för drabbade. Specifikt orsakar det symptom som buksmärtor, diarré och illamående. Dessutom kan det leda till intolerans mot vissa livsmedel. Men det är ett tillstånd där kosten har ett stort inflytande.

Så genom vad vi väljer att äta kan vi avsevärt lindra de symptom det ger upphov till och på så vis förbättra prognosen för sjukdomen.

Av denna anledning ska vi idag ta upp en rad livsmedel vars konsumtion kan fungera som ett hjälpmedel vid behandlingen av denna sjukdom. Du får dock inte glömma att följa din läkares instruktioner.

Livsmedel som rekommenderas för personer med irritabel tarm: Vilka är alternativen?

Som framgår av en artikel publicerad i Gastroenterology & Hepatology, kan livsmedel både förvärra och förbättra symptomen för personer med irritabel tarm. Av denna anledning anser man att kostinterventioner är en grundläggande del av behandlingen av denna sjukdom.

Så vilka är de rekommenderade livsmedlen?

Du kanske är intresserad av att läsa den här artikeln: Lindra symptom vid IBS med dessa 5 helande örter

Livsmedel med probiotika kan förbättra irritabel tarm

Vetenskaplig litteratur ger bevis på effektiviteten av probiotika vid behandling av detta syndrom. Probiotika är, som du säkert vet, bakterier som har förmågan att kolonisera tarmkanalen, vilket ger upphov till flera hälsofördelar.

Varje dag upptäcker vi fler och fler tillämpningar av dessa mikroorganismer vid behandling och förebyggande av sjukdomar. De används traditionellt för att förbättra symptomen på diarré till följd av användningen av antibiotika.

Men forskare upptäckte nyligen att de hjälper till att avsevärt minska smärtan och symptomen på irritabel tarm. Probiotika finns i syrade mjölkprodukter, som yoghurt och kefir. Men en av de viktigaste egenskaperna hos denna sjukdom är behovet av en individuell behandlingsplan.

Därför kan vi bland patienter hitta flera individer som har svårt att tolerera konsumtion av mejeriderivat och laktoshaltiga livsmedel. Som ett alternativ kan man istället ta kosttillskott med probiotika.

Exempel på probiotiska livsmedel.
Probiotika innehåller levande kulturer av bakterier som hjälper till att reglera tarmmikrobiotan. Därför kan de lindra symptom på irritabel tarm.

Livsmedel med fiber kan förbättra symptomen för personer med irritabel tarm

Experter har kopplat samman kostfiber med selektiv tillväxt av bakteriell mikroflora. En artikel publicerad i den medicinska tidskriften Alimentary Pharmacology & Therapeutics visar att intaget av detta ämne minskar problemen med denna sjukdom.

Av denna anledning rekommenderar man konsumtion av livsmedel som är rika på pektiner, som äpplen och päron. Dessutom kan det vara värt att undersöka hur kroppen reagerar på att introducera havre i kosten. Intaget av betaglukaner från denna spannmål bidrar väsentligt till förbättringen av mikrobiotans sammansättning.

Samtidigt studerar forskare hur glutenkonsumtion påverkar personer med denna typ av syndrom, men inga bevis har ännu kunnat fastslås. I dagsläget avråder experter från konsumtion av fullkorn för att inte skapa obalanser i tarmtransiteringen.

Du kanske är intresserad av att läsa den här artikeln: Inflammation i ändtarmen: Vad orsakar det och hur behandlar man det?

Vätskebalansen är viktig

Det är viktigt att dricka tillräckligt med vätska om du lider av irritabel tarm. Episoder av diarré, som ofta förekommer vid detta tillstånd, kan orsaka obalanser i vätskebalansen. Uttorkning kan vara ett dödligt tillstånd, särskilt hos äldre.

Av denna anledning rekommenderar vi att du dricker minst 2 liter vatten per dag. Det är viktigt att begränsa konsumtionen av fruktos, som ibland kan vara tung och obehaglig för kroppen att metabolisera. Med detta i åtanke bör du undvika läsk.

Alkohol är också något du bör undvika om du lider av irritabel tarm. Detta ämne, förutom att det är giftigt, ger upphov till obalanser i vatten- och elektrolytnivåerna, vilket kan äventyra din hälsa. Av samma anledning varnar experter för konsumtion av kaffe, te och kryddstark eller irriterande mat som hindrar matsmältningen.

En kvinna som dricker ett glas vatten.
På grund av att personer med IBS ofta lider av diarré finns det risk för uttorkning. Det är därför viktigt att säkerställa ett tillräckligt vätskeintag.

Slutsatser

Irritabel tarm är en mycket individuell inflammatorisk sjukdom. Av denna anledning kan mat som är bra för en patient vara dålig för en annan. Det är nödvändigt att testa din tolerans mot olika produkter innan du systematiskt och steg för steg inkluderar dem i din kost.

Vissa koststrategier kan dock avsevärt förbättra symptomen. De flesta av dem består av att positivt modulera bakterietillväxten i tarmen.

Det kan du göra genom att öka konsumtionen av fermenterade mejeriprodukter och lösliga fibrer. Intag av pektin från äpplen och päron leder till en fördelaktig jäsning på tarmnivå, vilket sätter igång den selektiva tillväxten av vissa tarmbakterier.

Effekterna av en glutenfri kost vid behandling av sjukdomen är också föremål för aktuella studier. Dessutom har specialister börjat implementera innovativa terapier som avföringstransplantation, med lovande resultat på medellång sikt.

Detta kanske intresserar dig
De 4 bästa teerna för att lugna irritabel tarm
Steg för Hälsa
Läs det Steg för Hälsa
De 4 bästa teerna för att lugna irritabel tarm

Idag vill vi dela med oss av fyra naturliga teer som kan hjälpa dig att lugna irritabel tarm (IBS). De är lätta att göra och enkla att få tag i.



  • Didari T., Mozaffari S., Nikfar S., Abdollahi M., Effectiveness of probiotics in irritable bowel syndrome: updated systematic review with meta analysis. World J Gastroenterol, 2015. 21 (10): 3072-84.
  • Rao SS., Yu S., Fedewa A., Systematic review: dietary fiber and FODMAP restricted diet in the management of constipation and irritable bowel syndrome. Aliment Pharmacol Ther, 2015. 41 (12): 1256-70.
  • Werlang ME, Palmer WC, Lacy BE. Irritable Bowel Syndrome and Dietary Interventions. Gastroenterol Hepatol (N Y). 2019;15(1):16–26.