Kan man gå upp i vikt av light-läsk?

januari 25, 2020
Många byter ut sockerrika läskedrycker mot light-varianter, men tänk om man kan gå upp i vikt av dessa produkter också.

Sockerfri läsk anses vara en bra ersättning för vanlig läsk av många. Att oroa sig över vikten gör trots allt att man jagar kalorier att utesluta ur kosten. Men kan man gå upp i vikt av light-läsk? Det ska vi tala om idag.

Läsk i alla dess former ska aldrig någonsin agera substitut för vanligt vatten. Att bibehålla vätskebalansen är en av våra viktigaste dagliga vanor, och det ska inte göras med halvmesyrer.

Light-läsk

Riskerna med att konsumera light-läsk

Sockerfri läsk är läsk som inte innehåller något socker, utan istället sötningsmedel som aspartam, sackarin eller cyklamat. Även om de inte har många kalorier kan sötningsmedel främja upptagning av socker i tarmarna.

Vidare främjar de insulinutsöndring på samma sätt som sockerhaltiga drycker. Därför sjunker blodsockret och orsakar hungerkänsla.

Sötningsmedel påverkar även tarmfloran genom att modifiera bakterierna i kroppen. Som ett resultat kan det producera dysbios och glukosintolerans.

Sötningsmedel i te

Du kanske även vill läsa: Åtta naturliga alternativ som kan ersätta socker

Att gå upp i vikt av light-läsk

Forskare har i allt högre utsträckning studerat kopplingen mellan light-läsk och vikt. Studierna ämnar att ta reda på huruvida sockerfria drycker kan orsaka viktuppgång, eftersom stor kontrovers rör denna fråga.

En av de senaste studierna – Socker och drycker smaksatta med konstgjorda sötningsmedel kopplade till fetma: en systematisk granskning och metaanalys – visar en koppling mellan läskkonsumtion och fetma.

Det är dock viktigt att klargöra att denna studie inte skiljer på läsk med socker och light-läsk. Resultatet visar att konsumtionen av läsk, vare sig den innehåller socker eller inte, är högre bland överviktiga.

Andra studier verkar tyda på att sockerfria drycker inte bara ökar risken för fetma, utan även risken för kardiovaskulära sjukdomar. Det finns dock inga tydliga bevis för varför detta sker.

Å andra sidan har vi studier som denna av Plos One, som visar kopplingen mellan konsumtion av light-läsk och större mängd bukfett. Enligt denna studie kanske light-läsk inte alls är ett bra sätt att kontrollera vikten.

Varför kan man gå up i vikt av light-läsk?

Kompensationseffekten

Sockerfria drycker kanske inte orsakar viktuppgång direkt, men de är i allra högsta grad kopplade till ohälsosamma livsstilar.

Du tror kanske att kalorierna du ”sparar” på läsken gör att du kan äta mer kaloririk mat. Vissa kompenserar till exempel en hamburgare med att dricka light-läsk, trots att det inte är särskilt hälsosamt eller logiskt.

Hamburgare med läsk

De kan öka hungern

Dessa typer av läsk kan alltså öka hungerkänslan hos de som konsumerar dem.

I vissa fall kommer insulintoppen du upplever när du konsumerar sukralos tillsammans med en minskning av glukosnivåerna.

Det innebär att kroppen reagerar på sockerhaltiga och sockerfria drycker på samma sätt. Den enda skillnaden är att sockret inte kommer in i kroppen.

Sötma orsakar beroende

Det har visats att konsumtion av väldigt söta livsmedel, vare sig de innehåller kalorier eller inte, aktiverar hjärnområden kopplade till njutning och belöning, vilket leder till beroende av väldigt starka smaker.

Effekterna söta livsmedel har på hjärnan orsakar samma känsla som när man använder droger, så man tenderar att vilja äta mer och mer sötsaker.

Slutsats

Om du vill tappa vikt kan det verka logiskt att ersätta vanlig läsk med light-läsk. Hittills har man bevisat att det kan vara säkert om man håller sig till måttliga mängder.

Men forskningen visar även att regelbunden konsumtion av light-läsk inte hjälper dig att kontrollera vikten eftersom det kan få dig att äta mer och ansamla mer bukfett.

Viktuppgång är komplext och man kan inte beskylla ett enda livsmedel, en enda produkt eller ens socker. Med det sagt bör din huvudsakliga dryck vara vattenbåde till och mellan måltider.

Men om man vill dricka läsk då? Ska man välja vanlig eller light? Du kan dricka light-läsk då och då eftersom små mängder inte medför några negativa effekter.

  • Chia, C. W., Shardell, M., Tanaka, T., Liu, D. D., Gravenstein, K. S., Simonsick, E. M., … & Ferrucci, L. (2016). Chronic low-calorie sweetener use and risk of abdominal obesity among older adults: a cohort study. PLoS One11(11), e0167241.
  • Pereira, M. A. (2014). Sugar-sweetened and artificially-sweetened beverages in relation to obesity risk. Advances in nutrition5(6), 797-808.
  • Ruanpeng, D., Thongprayoon, C., Cheungpasitporn, W., & Harindhanavudhi, T. (2017). Sugar and artificially sweetened beverages linked to obesity: a systematic review and meta-analysis. QJM: An International Journal of Medicine110(8), 513-520.
  • Suez, J., Korem, T., Zeevi, D., Zilberman-Schapira, G., Thaiss, C. A., Maza, O., … & Kuperman, Y. (2014). Artificial sweeteners induce glucose intolerance by altering the gut microbiota. Nature514(7521), 181.