Anemi – här kommer 9 enkla lösningar

anemi

Anemi, eller blodbrist, innebär att mängden hemoglobin i blodet minskar. Den vanligaste orsaken till anemi är järnbrist, men det kan också vara ett resultat av sekundäranemi vilket beror på andra underliggande orsaker.

För er som kan tänkas lida av järnbristanemi har vi här tips på olika livsmedel fullproppade med järn, samt enkla och effektiva tips på hur du kan anpassa din dagliga rutin.

Hur ser symtomen på järnbrist ut?

  • Blekhet
  • Trötthet eller letargi
  • Svårighet att andas
  • Muskeltrötthet
  • Hjärtklappning
  • Huvudvärk
  • Problem med synen
  • Sömnsvårigheter
  • Koncentrationssvårigheter
  • Förändrad menscykel
  • Uppsvullen och vätskeansamlingar

Vad bör jag göra?

Om du upplever några av de ovan nämnda symtomen och misstänker att du har anemi bör du först rådfråga en specialist så att du kan få rätt diagnos och bli ordentligt behandlad.

Många gånger får du järntillskott utskrivet. Du bör vara försiktig med dessa tillskott eftersom de är väldigt oxidativa och kan orsaka sår, gastrit och magsmärtor. Om du har fått dem utskrivna av en specialist rekommenderar vi att du tar dem tillsammans med Cvitamin och konsulterar din doktor om du får problem. Glöm inte regeln att den bästa absorptionen av järn sker genom det mest naturliga intaget.

9 enkla tips

  • Citronjuice: Citron är en utmärkt källa för C-vitamin och hjälper kroppen att absorbera järnet från maten vi äter. Det enklaste sättet att införliva detta i vardagen är att använda citron som smaksättare på maten. Använd citron speciellt med livsmedel som är rika på järn så som kött, fisk eller grönsaker.
  • Pinjenötter: Pinjenötter innehåller en mycket hög andel järn. Du kan rosta dem lätt i en stekpanna eller finfördela dem i mat. Pinjenötter är speciellt idealiska för anemiska barn.
  • Pistagenötter: Näringsmässigt påminner pistagenötter om pinjenötter med den fördelen att de innehåller mer protein och mindre fett. Pistagenötter är rika på järn och innehåller även C-vitamin som underlättar upptagningen av järn. Pistagenötter rekommenderas speciellt för de som tränar mycket. 
  • Alfalfagroddar: Groddade alfalfa är rika på olika mineraler – inte bara på järn – som ökar vår vitalitet. Vi rekommenderar daglig konsumtion av alfalfa tillsammans med dina måltider. De kan köpas redan groddade eller så kan du grodda dem hemma genom att köpa frön och hålla dem fuktade i några dagar. Det finns också speciella groddburkar där du kan grodda alfalfa och andra frön.
  • Blandade grönsaker: En färsk, rå och blandad sallad är en fantastisk källa till järn. Du behöver inte nöja dig med sallad och tomater utan kan lägga till groddar, torkad frukt, rå spenat, ruccola, krasse, paprika, morot, äpple, solrosfrön och pumpafrön. Lägg till en dressing på kallpressad olivolja och lite pressad citronsaft.
  • Dinkel- och hirsdrycker: Drycker gjorda på vegetabilier är ett mycket bra alternativ till komjölk. Vi vill rekommendera två som är speciellt nyttiga och rika på järn: dinkel och hirs.
  • Linser: I alla tider har man rekommenderat linser mot järnbrist. På vintern och under de kalla månaderna kan vi göra grytor och soppor på dem. Det är nog det mest populära sättet att tillreda linser. Men vi bör inte glömma bort linserna när värmen anländer eftersom anemi kan försämras under den varma årstiden. Linser är goda kalla i sallader eller groddade, som du gör på samma sätt som med alfalfafrön.
  • Sola: Dagligt solande kan hjälpa oss behålla de mineralnivåer som kroppen behöver. Det bästa är att vistas i solen tidigt varje morgon eller strax innan solnedgången.

För kvinnor är det viktigt att veta att rikliga eller näraliggande menstruationer är en av de vanligaste orsakerna till anemi. Om detta gäller i ditt fall behöver du inte fokusera på att inta järnrik mat utan istället fokusera på att reglera dina menstruationer. För att göra detta kan du prova olika infusioner speciellt för detta eller prova extrakt på nässlor, gullgentiana eller fräken.

Notera

I vissa fall är anemi en indikation på en autoimmun sjukdom eller ett syndrom. Om detta är aktuellt i ditt fall eller om att du vet att det finns genetiska ärftliga faktorer som kan göra dig mer mottaglig för autoimmuna åkommor rekommenderar vi dig att helt utesluta eller reducera intaget av mjölk och mjölkprodukter så mycket du kan. Du kommer snabbt märka att du mår bättre.