Algpulver som tillskott: vad du behöver veta

I den här detaljerade guiden berättar vi allt du behöver veta om algproteinpulver. Lär dig om fördelarna och hur du kan äta det.
Algpulver som tillskott: vad du behöver veta
Maria Patricia Pinero Corredor

Skriven och verifierad av nutritionist Maria Patricia Pinero Corredor.

Senaste uppdateringen: 11 november, 2022

Alger är vattenlevande organismer, som liknar växter, eftersom de är kapabla till fotosyntes. Men de har inte rötter, stjälkar eller blad. De flesta har sett dem växa i sjöar och hav, men inte alla vet att de också är ätbara. Ur näringssynpunkt har de mycket att bidra med. Så häng med så ska du få lära dig mer om algpulver och vad detta tillskott kan ge dig.

Algprotein är ett tillskott som sägs ha många olika egenskaper, såsom ett högt innehåll av vitaminer, mineraler och aminosyror. Nedan ska vi studera denna produkt mer djupgående, och titta på dess fördelar, kontraindikationer och rekommendationer för konsumtion.

Näringsvärde i alger

Alger har högt näringsvärde, även om detta beror på arten av alger. Det finns 27 000 arter i världen, och endast 50 är lämpliga för mänsklig konsumtion.

Gemensamt för dem alla är dock en hög proteinhalt, vilket gör dem till ett komplett livsmedel. Dessutom ger de vitaminer och fibrer och endast lite fett.

Låt oss ta en närmare titt på näringsvärdet av alger i allmänhet, som när det förvandlas till pulver behåller de flesta av dessa näringsämnen.

En bra proteinkälla

Alger är en proteinkälla av högt biologiskt värde. Proteininnehållet kan variera från 10 till 30 % när det omvandlas till pulver.

Aminosyror varierar beroende på algart. I allmänhet dominerar icke-essentiella aminosyror såsom glycin, arginin, alanin, glutaminsyra och cystin.

Röda alger, i synnerhet, är också källor till taurin, en essentiell aminosyra. Lysin är den essentiella aminosyran som dominerar i alger.

Högt innehåll av vitaminer och mineraler

Dessutom är alger en källa till vitaminerna A, B1, B12, C, D och E, riboflavin, niacin, pantotensyra och folsyra. Till detta kan vi lägga till det stora innehållet mineraler, som finns i rikliga mängder i detta livsmedel.

100 gram algpulver kan ge mellan 12 och 42 gram mineraler. Dessa inkluderar kalcium, jod, järn, magnesium, fosfor, molybden och mangan.

En person som äter tång.
Alger inom gastronomin är inte så utbredd, men gradvis har det blivit en del av haute cuisine och vardagliga maträtter i vissa delar av världen.

Fetthalten i alger är låg, mellan 1 % och 5 %. Men bland de lipider som den innehåller finns det en hög andel essentiella fettsyror. De syntetiserar långkedjiga fleromättade fettsyror, såsom eikosapentaensyra (EPA) och dokosahexaensyra (DHA).

Röda alger har högt innehåll av EPA, palmitinsyra, oljesyra och arakidonsyra. Brunalger, å andra sidan, har stora mängder omega-9, omega-3 och omega-6, men har lägre innehåll EPA.

Grönalger har mer essentiella fettsyror, som linolsyra och alfa-linolensyra. Andra fettsyror är palmitinsyra, oljesyra och DHA.

Kolhydrat- och fiberinnehåll

Kolhydrathalten varierar från 42% till 76%. De innefattar lösliga kolhydrater, agar, karragenaner, pektiner och sockerarter.

Andelen fiberhalt i alger kan variera beroende på art. I genomsnitt innehåller de 25 gram per 100 gram fibrer, mestadels av den lösliga typen.

Näringsvärdet i spirulina

Den vanligaste algen är spirulina, men också alla andra ätbara alger kan omvandlas till pulver. Dess sammansättning är som följer:

  • Lipider: 6 %
  • Aska: 6,4 %
  • Vätska: 4 %
  • Proteiner: 60 %
  • Kostfiber: 0,1 %
  • Kolhydrater: 13 %
  • Klorofyll: 6,10 gram per kilo

Fördelarna med algpulver

Trots det faktum att alger innehåller en mängd olika föreningar, ska vi nedan koncentrera oss på de specifika fördelarna med deras innehåll av protein, som utgör 60 % av dess näringsvärde.

Mycket lättsmält

Alger är enkla fotosyntetiska organismer som innehåller näringsämnen som är lätta för kroppen att smälta och absorbera. Dessutom orsakar de endast lite magbesvär jämfört med andra typer av protein.

Jämförande studier visar att proteinet som finns i alger är bättre smält än vassleprotein, som är ett annat viktigt protein. I en annan studie visar man att tillagning och torkning inte påverkar koncentrationen av aminosyror.

Algpulver som tillskott ge dig viktiga aminosyror

Det är viktigt att notera att röda alger innehåller taurin. Denna aminosyra finns i de flesta vävnader.

Taurin är involverat i de fysiologiska processerna för osmoreglering, membranstabilisering, immunsystemsprocesser samt ögon- och nervsystemets utveckling.

Taurin finns i få livsmedel. Den viktigaste som innehåller det är bröstmjölk, så det är inte lätt att hitta av vuxna på marknaden.

Brunalger, å andra sidan, innehåller fosfoserin. Detta är ett stimulerande medel för kroppens mentala funktioner, vilket förbättrar minne och inlärning. Dessutom ökar det koncentrationen under stress. Det kan också förhindra och bromsa åldersrelaterad hjärnförsämring.

Antioxidativt och antiinflammatoriskt medel

Bland proteinerna i alger finns det två grupper, kallade lektiner och fykobiliproteiner. Lektiner binder till kolhydrater och deltar i biologiska processer för intercellulär kommunikation. De har också antibakteriella, antivirala och antiinflammatoriska funktioner.

Fykobiliproteiner är protein-pigmentkomplex med antioxidantegenskaper och kan vara fördelaktiga vid förebyggande eller behandling av sjukdomar associerade med oxidativ stress.

De är också kända för att ha andra härledda föreningar, som kan vara involverade i biologiska funktioner, såsom antihypertensiva, immunmodulerande, antitrombotiska, antioxiderande och antimikrobiella effekter, utöver deras effekter som näringsämnen.

Tillskott med algpulver kan hjälpa dig öka muskelmassan

Proteintillskott hjälper till att öka styrka och muskelmassa. Därför är det nödvändigt att få i sig protein i samband med en träningsplan.

Algpulver är ett bra tillskott för idrottare.

Möjliga kontraindikationer av tillskott med algpulver

Fenylalanin är en aminosyra som finns i alger. Det finns alltså en risk med detta tillskott för personer som lider av fenylketonuri.

Patienter med detta tillstånd kan inte bryta ner denna aminosyra vilken därför ackumuleras i kroppen. När sjukdomen inte behandlas kan den orsaka intellektuell funktionsnedsättning, hjärnskador och anfall.

Spirulina i pulver.
Spirulina är den mest använda algen för att göra proteinpulver.

Hur tar man algpulver som tillskott?

Du bör veta att algpulver har en stark, bitter och salt smak, och därför kan det vara en bra idé att försöka kontrastera det. Du kan exempelvis tillsätta en sked pulver i juicer, yoghurt, smoothies eller andra flytande livsmedel.

Det rekommenderas till frukost men även andra måltider, och passar bra tillsammans med följande ingredienser:

  • Yoghurt
  • Gröt
  • Ris
  • Sallader
  • Soppor och buljonger
  • Sojasmoothie

Vill du börja ta det bör du konsumera mellan 500 milligram till 1 gram, 1 till 3 gånger om dagen. Det är alltid tillrådligt att konsultera en medicinsk specialist för att bäst anpassa dosen till just dina behov.

Detta kanske intresserar dig
De viktigaste källorna till protein i en vegansk kost
Steg för Hälsa
Läs det Steg för Hälsa
De viktigaste källorna till protein i en vegansk kost

Grönsaker och spannmål är de viktigaste källorna till protein i en vegansk kost. Därför är det viktigt att veganer att äter dessa livsmedel.



  • Avigad. Spirulina Platensis Arthrospira: Physiology, Cell-Biology And Biotechnology 1st Edición. 1997. Disponible en https://www.amazon.com/-/es/Avigad-Vonshak/dp/0748406743
  • Vilma Quitral R.(1) Carla Morales G. (2) Marcela Sepúlveda L.(2) Marco Schwartz M. (2). Propiedades nutritivas y saludables de algas marinas y su potencialidad como ingrediente funcional.Rev Chil Nutr Vol. 39, N° 4, Diciembre 2012, pp.: 196-202.
  • Fujiwara-Arasaki T, Mino N, Kuroda M. The protein value in human nutrition of edible marine algae in Japan. Hydrobiologia. 1984;116/117:513–516. doi: 10.1007/BF00027735.
  • Mark L. Wells. Algae as nutritional and functional food sources: revisiting our understanding. J Appl Phycol. 2017; 29(2): 949–982. Published online 2016 Nov 21. 
  • Cañas P. ROL BIOLÓGICO Y NUTRICIONAL DE LA TAURINA Y SUS DERIVADOS. Rev. chil. nutr. v.29 n.3 Santiago dic. 2002. http://dx.doi.org/10.4067/S0717-75182002000300003
  • J F Collet. Mechanistic studies of phosphoserine phosphatase, an enzyme related to P-type ATPases. J Biol Chem. 1999 Nov 26;274(48):33985-90. doi: 10.1074/jbc.274.48.33985.
  • Nagai, Nadia Florencia. Estudio de harinas de algas marinas comestibles y su incorporación en productos cárnicos. 2018. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/73022
  • Kim, S.K. and Wijesekara, I. (2010) Development and Biological Activities of Marine-Derived Bioactive Peptides: A Review. Journal of Functional Foods, 2, 1-9. http://dx.doi.org/10.1016/j.jff.2010.01.003
  • Jaime Ortiz. Laboratorio de Química y Análisis de Alimentos, Departamento de Ciencia
    de los Alimentos y Tecnología Química. Composición Nutricional y Funcional de Algas Rodofíceas Chilenas. 2011. Disponible en: https://repositorio.uchile.cl/bitstream/handle/2250/121460/Monografia%20II%20algas%20Rojas.pdf?sequence=1