Vilka är riskfaktorerna för osteoporos?

Osteoporos kan vara en sjukdom som begränsar vardagen för de drabbade, men det går att delvis förhindra att den uppkommer. Vilka är riskfaktorerna och vad kan du göra för att påverka? Läs vidare för att lära dig mer om detta.
Vilka är riskfaktorerna för osteoporos?

Senaste uppdateringen: 02 mars, 2021

Riskfaktorerna för osteoporos visar varför den förekommer i vissa befolkningsgrupper. Detta är en vanlig sjukdom som kan drabba både män och kvinnor.

Huvudegenskapen för detta tillstånd är en minskning av densiteten i benmassan och ökad skörhet i benen, vilket leder till en ökad risk för frakturer. Med andra ord så försvagar osteoporos skelettet och utsätter benen för skador som inte skulle uppstå i normal benvävnad.

De vanligaste frakturerna förekommer i ryggraden (i form av kompressionsfrakturer), höfter och handleder. Livstidsrisken för en vuxen kvinna i Sverige att få en osteoporosfraktur är 50 % samt för män 25 %. Varje år bryter cirka 17 000 vuxna höfterna och 25 000 handlederna i Sverige. Ett stort antal får också frakturer i ryggkotorna. Kvinnor och män i Skandinavien är på världstoppen när det kommer till frakturer.

Riskfaktorerna för osteoporos

Ett fall från en stående höjd, att stöta i något eller till och med ett milt slag kan leda till en fraktur hos en person med nedsatt bentäthet. Inte alla når det extrema tillståndet med denna brist, men det finns vissa riskfaktorer som predisponerar oss för osteoporos. Låt oss se vilka de är.

En kost med låg kalciumhalt är en av riskfaktorerna för osteoporos

Matvanor kan öka risken för att utveckla benskörhet. Man har sett att en kost med brist på kalcium och D-vitamin leder till svaga ben. Detta beror på att kalcium bygger benstrukturer och D-vitamin hjälper till att bibehålla styrkan.

Mejeriprodukter är rika på kalcium, och vissa växtbaserade produkter är berikade med kalcium. Men det går också alltid att få kalcium från kosttillskott. Helst bör dock det mesta av intaget av detta mineral komma från naturliga källor, det vill säga från mat.

När det gäller vitamin D finns det i fet fisk som lax och tonfisk. Det finns också en del i mjölk och fullkornsprodukter. Vår hud producerar också detta vitamin från solljus. Men tänk på att under alla omständigheter undvika överexponering för solen under de hetaste timmarna.

livsmedel rika på vitamin D
D-vitamin är nyckeln till utveckling och underhåll av benen.

En stillasittande livsstil

En inaktiv livsstil med långvarig vila tenderar att försvaga benen. Samma sak gäller dem som tvingas tillbringa långa perioder i sängen på grund av sjukdom eller efter operation.

Det är viktigt att veta att benen blir starkare med träning. Därför är tyngdlyftning och motståndsövningar bäst. De bästa träningsmetoderna är promenader, jogging, trappträning, tennis, dans och bodybuilding.

Rökning är en av riskfaktorerna för osteoporos

Rökning är dåligt för ben, hjärta och lungor. Kvinnor som röker har lägre nivåer av östrogen jämfört med icke-rökare, och de går ofta igenom klimakteriet tidigare.

Rökare absorberar också mindre kalcium från kosten. När låga östrogennivåer kombineras med kalciumbrist blir det mycket svårt för benen att återuppbygga skador på grund av åldrande. På grund av detta är rökning en ökänd riskfaktor för benskörhet.

Alkoholintag

Överdriven alkoholkonsumtion ökar risken för benförlust och frakturer även hos unga kvinnor och män. Dessutom kan det i sin tur leda till en bristfällig kosthållning och en ökad risk för att falla, för att inte tala om den totala effekten på din hälsa.

Alkoholister är benägna att utveckla leversjukdomar, hjärt- och kärlsjukdomar och störningar i det centrala och perifera nervsystemet.

Vissa läkemedel är bland riskfaktorerna för osteoporos

Långvarig användning av vissa mediciner, såsom glukokortikoider, antacida innehållande aluminium, vissa cancerbehandlingar, överdosering av sköldkörtelhormon och vissa antikonvulsiva medel kan leda till förlust av bentäthet och frakturer.

Inte alla mediciner är riskfaktorer för osteoporos, men det är viktigt att de ordineras av en läkare efter att denna har bedömt patientens individuella interaktioner och tillstånd. En läkare bör inte ordinera läkemedel som minskar mängden kalcium som en bieffekt. De bör därtill vidta försiktighet när de ordinerar det till en kvinna i klimakteriet.

Andra riskfaktorer för osteoporos

Kvinnor är mer benägna att utveckla osteoporos endast på grund av sitt kön. Detta beror på att de har mindre benvävnad i förhållande till sin kropp och därmed förlorar det snabbare än män på grund av kroppsförändringar under klimakteriet.

Dessutom ökar risken för osteoporos när vi blir äldre. All kroppsvävnad tappar densiteten naturligt och blir tunnare och svagare. Detta märks mer hos personer med en liten konstitution och kroppsbyggnad.

På samma sätt är en familjehistoria av tidiga eller oförklarliga frakturer en riskfaktor. Man kan säga att det är en familjepatologi eftersom vissa genetiska länkar förklarar uppkomsten av osteoporos hos vissa människor.

riskfaktorerna för osteoporos
Människor med liten benstruktur är mer benägna att utveckla osteoporos i ålderdomen.

Påverka riskfaktorerna för att förhindra osteoporos

Osteoporos är ett tillstånd som dramatiskt påverkar människans livskvalitet. Det är omöjligt att förutsäga den framtida utvecklingen av sjukdomen, men man kan identifiera vissa riskfaktorer och på så vis lära sig hur man kan förhindra framskridandet.

Du kan inte ändra några av dina naturliga egenskaper som kön eller ålder. Du kan dock definitivt påverka många av dina riskfaktorer. Till exempel kan du börja med att följa en hälsosam kost, träna, gå ut i solen lite och minska din konsumtion av tobak och alkohol.

Detta kanske intresserar dig
6 förebyggande kosttips mot osteoporos
Steg för Hälsa
Läs det Steg för Hälsa
6 förebyggande kosttips mot osteoporos

Det går att förebygga osteoporos och undvika att drabbas av denna sjukdom på äldre dagar. Läs vår lista med förebyggande kosttips mot osteoporos.



  • Osteoporosis Overview, retrieved on 16 June 2020, NIH Osteoporosis and related bone diseases. A service provided by the National Institutes of Health. https://www.bones.nih.gov/health-info/bone/osteoporosis/overview
  • Cheraghi, Zahra, et al. “The effect of alcohol on osteoporosis; a systematic review and meta-analysis.” Drug and alcohol dependence (2019).
  • Balk, E. M., et al. “Global dietary calcium intake among adults: a systematic review.” Osteoporosis International 28.12 (2017): 3315-3324.
  • García-Gomariz, C., et al. “Efectos de un programa de ejercicio combinado de impacto, fuerza y resistencia en la prevención de osteoporosis de mujeres posmenopáusicas.” Fisioterapia 41.1 (2019): 4-11.
  • Blanch, Meritxell Aivar, et al. “¿ Las pacientes con osteoporosis ingieren suficiente cantidad de calcio y vitamina D?.” RECIEN: Revista Electrónica Científica de Enfermería 12 (2016): 18.
  • Ríos, Patricia Bolaños. “Metabolismo óseo y nutrición: Osteopenia y osteoporosis.” Trastornos de la conducta alimentaria 27 (2018): 2979-2991.
  • Valdés-Flores, Margarita, et al. “Aspectos genéticos de la osteoporosis.” Revista de Investigación Clínica 64.3 (2012): 294-307.