7 medicinska växter som ger dig bättre benhälsa

september 5, 2019
Att regelbundet dricka vissa teer är ett utmärkt sätt att förbättra din benhälsa. Lär dig mer om vad du kan göra för att få friska ben i den här artikeln!

Ditt skelettsystem är en komplett sammansättning vars syfte är att ge dig stöd och mobilitet. Utan det skulle du inte kunna göra allt du ägnar dig åt varje dag. Därför är det viktigt att ta hand om det och få i dig naturliga livsmedel och örter som ger dig bättre benhälsa.

Dina ben, ligament, senor och ditt brosk producerar faktiskt röda och vita blodkroppar. Det är faktiskt ett förvaringssystem för en mängd essentiella näringsämnen, och därför spelar benen en stor roll när det kommer till immunförsvaret.

Problemet är att systemet kan drabbas av sjukdomar. Många externa och interna faktorer kan dessutom få det att försämras, vilket i sin tur leder till stark smärta och inflammatoriska reaktioner.

Det kan dock undvikas med hälsosamma vanor och naturliga kurer som ger dig bättre benhälsa.

I den här artikeln vill vi dela med oss av sju medicinska växter som gör just det.

1. Få bättre benhälsa med basilika

Basilika innehåller kalcium

Basilika är en populär ört, och kalciuminnehållet är bra för benhälsan. Det håller benen starka och skyddar även mot det slitage som associeras med ålder.

  • Ät basilika som ett tillskott i dina sallader och soppor. Du kan även göra ett te på den.

2. Alfalfa ger dig många fördelar

Alfalfagroddar är rika på essentiella mineraler. Efter att ha smälts av kroppen ger de dig bättre benhälsa. De antiinflammatoriska beståndsdelarna hjälper till att motverka de negativa effekterna av fria radikaler. De minskar även risken för kroniska sjukdomar.

Det är värt att nämna att de har en effekt som liknar östrogen. Detta är viktigt för att undvika förlust av benmassa.

  • Alfalfagroddar kan läggas till i sallader och naturliga juicer.
  • De kan även hittas i piller- och tillskottsform.

3. Vide är smärtlindrande samtidigt som det ger dig bättre benhälsa

Vide är antiinflammatoriskt

Vide är rik på salicylsyra – en beståndsdel med smärtlindrande effekter som hjälper till att kontrollera smärtor i benen.

De antiinflammatoriska och antioxidativa förmågorna främjar din benhälsa och minskar risken för rörlighetsproblem.

4. Maskros främjar bendensiteten

Maskrosen är populär för sina vätskedrivande egenskaper, men den har även näringsämnen som gagnar din benhälsa. Den innehåller bland annat mineraler såsom kalcium och magnesium, som är nödvändiga för att bibehålla bendensiteten.

De antiinflammatoriska och avgiftande egenskaperna ökar dessutom cirkulationen. Utöver det hjälper de dig att bibehålla bra produktion av röda och vita blodkroppar.

5. Nässla har essentiella mineraler

Få bättre benhälsa med nässla

En av fördelarna med nässlor är deras förmåga att skydda benen från försämring på grund av fria radikaler och omgivningen.

Nässlor innehåller stora mängder järn, kalcium och magnesium. Dessa är essentiella mineraler som håller dina ben starka.

  • För att dra nytta av egenskaperna bör du dricka två små koppar nässelte om dagen.

6. Åkerfräken – mångsidigt val för bättre benhälsa

Åkerfräken är en växt full av näringsmässiga fördelar. Efter att ha absorberats av kroppen gagnar den både ben- och ledhälsan. Den har antiinflammatoriska och smärtlindrande egenskaper som underlättar lindring av smärta, inflammation och andra symptom.

Vitaminerna stödjer processerna som syntetiserar kollagen och förebygger slitage som får benen att gnuggas mot varandra.

  • Drick 2-3 koppar åkerfräkente minst tre gånger per vecka.

7. Kamomill – ett av de populäraste alternativen

Kamomill är smärtlindrande

Kamomill är en av de mest populära växterna inom alternativ naturmedicin. Många drar nytta av de smärtlindrande och lugnande krafterna, och växten är perfekt för att stilla smärta.

Vad få vet är att den också är bra för att få bättre benhälsa. Det beror inte bara på de antiinflammatoriska förmågorna, utan även på de essentiella mineralerna man får i sig.

Att dricka kamomillte minskar svullnad som kan påverka din rörlighet. Det smörjer även brosk och ligament som binder samman benen.

  • Njut av kamomillte upp till tre gånger dagligen.
  • Använd det externt till bad eller kompresser när du lider av smärta och inflammation.

Som du kan se finns det många växter vars egenskaper hjälper dig att få bättre benhälsa. Drick dem regelbundet för att dra nytta av deras egenskaper i förebyggande syfte.

  • Bashira S, Drehera F, Chewa A. Cutaneous bioassay of salicylic acid as a keratolytic; International Journal of Pharmaceutics 2005 (292): 187-194.
  • Corletto F. [Female climacteric osteoporosis therapy with titrated horsetail (Equisetum arvense) extract plus calcium (osteosil calcium): randomized double blind study]. Miner Ortoped Traumatol 1999;50:201-206.
  • Cola de caballo (Equisetum arvense L.) (Abril 2010) holadoctor.com/es/hierbas-y-suplementos-a-z/cola-de-caballo-equisetum-arvense-l
  • Janmejai K, Eswar Shankar, Sanjay Gupta. Chamomile: A herbal medicine of the past with bright future.  (2010) ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2995283/