Tappa vikt med kronärtskocksdieten

· september 15, 2018
Vill du se så bra ut som möjligt vid en kommande tillställning? Då kanske du ska prova på kronärtskocksdieten.

Letar du efter en snabb diet som kan hjälpa dig att tappa vikt på kort tid? Vill du se så bra ut som möjligt på en kommande tillställning? Då kan kronärtskocksdieten vara det perfekta valet för dig.

Kronärtskockor är ett fantastiskt livsmedel som hjälper dig att tappa vikt eftersom de är rika på fibrer och hjälper dig att absorbera fett såväl som socker. Vidare kan de eliminera gifter och fetter som ansamlas i tarmarna.

Vem bör följa kronärtskocksdieten?

  • Personer med ett par extrakilon som vill gå ned i storlek snabbt. Tack vare det faktum att kronärtskockor är rika på fibrer, kommer du vara mättare under längre tid när du äter dem.
  • Personer med celluliterKronärtskockor innehåller mycket kaliumvilket förebygger vätskeretention och därför minskar uppkomsten av celluliter.
  • Alla som har kardiovaskulära problem. Eftersom kronärtskockor är låga i natrium kommer de göra dig mätt och också förbättra ditt blodtryck.

Kronärtskocksdieten: steg för steg

Denna diet pågår under tre dagar. Det är inte bra att överskrida detta eftersom du kan drabbas av obalanser om du följer mer extrema dieter under lång tid.

Dag 1

Den första dagen av dieten kommer överraska dig eftersom du inte kommer känna dig hungrig, till skillnad från många andra dieter.

Frukost

2 ½ dl grönt te, 1 skiva fullkornsvetebröd med keso och 1/2 grillad kronärtskocka.

Grönt te till frukost

Mellanmål

2 ½ dl yoghurt.

Lunch

1 medelstor, kokt kronärtskocka, 1 portion kokt fisk, 250 g blandad grönsallad och 1 äpple.

Mellanmål

Smoothie med 1/2 kronärtskocka och 2 ½ dl grönt te.

Middag

1 kokt kronärtskocka, 50 g ost, 1 riven morot, 5 blad hackad sallad, saften från 1 citron och en nypa salt och peppar.

Dag 2

Den andra dagen av kronärtskocksdieten har lite mer protein. Vad som är mycket intressant med denna diet är att du inte alls kommer känna dig hungrig under tiden.

Frukost

Smoothie med 2 ½ dl kokosmjölk, 1/2 kronärtskocka, 5 myntablad, 5 mandlar, 1 grönt äpple och 1 matsked vetekli.

En grön smoothie

Mellanmål

2 ½ dl kronärtskocksvatten, 5 matskedar keso och 1 päron.

Lunch

1 medelstor, kokt kronärtskocka, 1 portion grillad stek, 250 g ångad broccoli och 2 skivor fullkornsbröd.

Mellanmål

2 ½ dl kronärtskocksvatten och 1 grapefrukt.

Middag

1 kokt kronärtskocka, 30 g ost, 2 skivor skinka, 1 skivad tomat, 1 matsked olivolja och salt samt peppar efter smak.

Dag 3

Den sista dagen av kronärtskocksdieten innehåller mycket grönsaker. Vi rekommenderar att du dagarna efter dietens slut äter gott om grönsaker och även fibrer.

Frukost

Sallad med 1 stor, kokt och hackad kronärtskocka, 1/2 avokado, 6 hackade salladsblad, 1 skivad tomat, 3 matskedar kokt vete, 1 portion magert rött kött samt salt och peppar efter smak.

Sallad med kyckling

Mellanmål

Smoothie med 2 ½ dl grönt te, 1/2 kronärtskocka och 5 myntablad.

Lunch

Soppa med 1 stor, kokt kronärtskocka (hackad), 3 morötter, 2 selleristjälkar, 1/4 rödlök, 4 svampar, 1/2 tillagat kycklingbröst (i bitar eller strimlat), 5 dl kycklingbuljong samt salt och peppar efter smak.

Mellanmål

2 ½ dl kronärtskocksvatten, 5 mandlar och 2 apelsiner.

Middag

2 ½ dl kronärtskocksvatten, 1 skiva fullkornsbröd och 2 matskedar keso.

Livsmedel att undvika när du följer kronärtskocksdieten

Nu när du har läst igenom denna kompletta meny, kan du göra några förändringar i linje med dina kostbehov. Kom ihåg att du kan göra ändringar så länge de inte inkluderar:

  • Raffinerat mjöl: om du inte vill äta fullkornsbröd ska du äta kompletta spannmål som till exempel quinoa, havregryn eller fullkornsvete.
  • Fett: kött, ost och sylt är livsmedel som är väldigt låga i fett. Om du vill byta ut dessa alternativ kan du istället välja magert kött.
  • Socker: ovan nämnda diet tillhandahåller socker via frukt, så undvik därför att tillsätta sötningsmedel i teer och smoothies.

Lattanzio, V., Kroon, P. A., Linsalata, V., & Cardinali, A. (2009). Globe artichoke: A functional food and source of nutraceutical ingredients. Journal of Functional Foods. https://doi.org/10.1016/j.jff.2009.01.002

Llorach, R., Espín, J. C., Tomás-Barberán, F. A., & Ferreres, F. (2002). Artichoke (Cynara scolymus L.) Byproducts as a potential source of health-promoting antioxidant phenolics. Journal of Agricultural and Food Chemistry. https://doi.org/10.1021/jf0200570

Salem, M. Ben, Affes, H., Ksouda, K., Dhouibi, R., Sahnoun, Z., Hammami, S., & Zeghal, K. M. (2015). Pharmacological Studies of Artichoke Leaf Extract and Their Health Benefits. Plant Foods for Human Nutrition. https://doi.org/10.1007/s11130-015-0503-8