6 sätt att öka oxytocin i kroppen

Oxytocin är ett hormon som är kopplat till kärlek, nöje, lycka och tillfredsställelse. Idag ska vi berätta om 6 vanor som ökar produktionen.
6 sätt att öka oxytocin i kroppen
Elena Sanz

Granskad och godkänd av psykolog Elena Sanz.

Senaste uppdateringen: 13 december, 2022

Oxytocin är populärt känt som kärlekshormonet. Det har flera funktioner i kroppen, som att reglera de känslomässiga och sentimentala känsloreaktionerna av sex, föräldraskap och socialt beteende. Eftersom det är ett naturligt hormon finns det flera sätt att öka oxytocin i kroppen.

Vi vet att hormonet utsöndras i specifika sammanhang, så vi behöver bara inkludera en rad vanor i våra liv för att öka utsöndringen av det. Vi har sammanställt en lista med några olika sätt att öka oxytocin i kroppen. Alla är relativt enkla och ger dig alla ett mått av tillfredsställelse.

De bästa sätten att öka oxytocin i din kropp

I mycket enkla termer kommer en större ökning av oxytocin i kroppen att få dig att känna dig som om du är kär. Användning av injektioner av hormonet är vanligt i den kliniska miljön, särskilt under förlossning. Det finns även inhalatorer som kan rekommenderas för olika användningsområden.

Enligt studier och forskning kan oxytocin bland annat spela en roll i människors viktminskning och ätbeteende. Detta är ytterligare en anledning till att motivera dig att tillämpa några av följande vanor för att öka oxytocin i kroppen.

1. Lyssna på musik och sjung

öka oxytocin genom att lyssna på musik
Att lyssna på musik är ett av de bästa sätten att förändra vårt humör, på grund av frigörandet av kemiska föreningar, något som är vetenskapligt bevisat.

Enligt en studie publicerad i Integrative Phychological and Behavioral Science 2003 visade sig sång bland amatörer och professionella kunna öka oxytocinnivåerna naturligt. Under och efter en sångstund ökar hormonet, vilket förklarar känslan av eufori, lugn och avslappning det skapar att lyssna på musik.

Vi tror att du också kan vilja läsa den här artikeln: Tips för en dag fylld med motivation och glädje

Men det är inte allt. En artikel publicerad i Frontiers in Human Neuroscience 2015 fann att utsöndringen av detta hormon är mycket högre vid sång i grupp. Också när improvisation uppstår i dessa. Därför är att lyssna på musik och sjunga ett av de bästa sätten att öka oxytocin naturligt.

2. Utforska sexuell njutning för att öka oxytocin

Att oxytocin är känt som lycko- eller kärlekshormonet är ingen slump. Av alla naturliga sätt att öka sin vällustkänsla i kroppen är sexuell njutning det mest effektiva. Detta visar flera studier, där man visar att ämnet ökar när man känner denna njutning.

Därför är kyssar, erotiska smekningar, oralsex och så vidare ett säkert kort för att öka oxytocinet i kroppen. Av denna anledning är det en solid strategi för att stärka bandet och relationen med din partner.

Gillar du den här artikeln? Du kanske också vill läsa: 5 gester lyckliga par gör innan de somnar

3. Husdjur

Särskilt hundar ökar serotoninet visar en studie publicerad i Anthrozoös 2011, där man fann att oxytocinnivåerna ökade hos ägare som klappade sin hund i 1 till 5 minuter. Forskning visar också att reaktionerna är mycket starkare hos kvinnor än hos män.

Detta skulle alltså innebära att en strategi du kan ta till för att öka oxytocin naturligt är att adoptera en hund. Det är också det enda alternativet på vår lista vars fördelar du kommer att kunna dra nytta av på permanent basis. När allt kommer omkring kommer ditt husdjur att finnas där 24 timmar om dygnet för att hålla dig sällskap; till skillnad från andra alternativ.

4. Tillaga en måltid med någon du tycker om

Som vi nämnde i början är oxytocin ett av de hormoner som hjälper till att befästa sociala relationer. Det utsöndras i sällskap med personer som utgör din närmaste krets. Detta händer naturligt för att ytterligare stärka detta band och på så sätt konsolidera vänskaps-, par-, familje- och andra relationer.

Även om du kan uppleva denna ökning genom att gå på restaurang, är det bästa du kan göra att tillaga en måltid i sällskap med någon du tycker om. Detta förlänger interaktionen och gör att ni kan skapa ett mer kärleksfullt och personligt band.

5. Krama någon

öka oxytocin
Kramar och fysisk kontakt i allmänhet, speciellt med nära och kära, är bland de bästa sätten att öka oxytocinet i kroppen.

Vet du varför du blir så glad av att krama någon? Jo, en av anledningarna är just att det frigör oxytocin. Ju längre kram, desto mer utsöndrar din kropp, så att ta emot tillgivenhet från människor du tycker om och ser upp till kan ge dig en bra dos av hormonet.

Varje typ av interaktion som görs på basis av gos eller smek har samma effekt, det som spelar roll är att det finns taktil kontakt med någon annan. Forskning visar också att kramar är ett utmärkt verktyg för att hantera nöd, konflikter och stressiga situationer; ytterligare en anledning att kramas oftare.

6. Öka oxytocin med träning

Slutligen kan träning också bidra till att öka oxytocinet i kroppen. Även om det är sant att hormoner som dopamin, serotonin och endorfin är de huvudsakliga hormonerna som utsöndras i denna aktivitet, har forskare funnit i experiment med möss att aerob träning också ökar produktionen av detta hormon.

Detta är något som vissa studier delvis har bekräftat på människor. Förutom att du kan öka produktionen av hormoner är det också en mycket hälsosam vana för organismen. Det utgör alltså ett tvåeggat verktyg som du kan inkludera i din rutin.

Andra saker du kan göra är att äta choklad, glass eller någon annan mat du tycker om, göra snälla handlingar mot andra, ha djupa samtal med en nära vän, meditera, få massage och träna yoga.

I allmänhet, allt du tycker om att göra kommer att ge dig ett visst mått av oxytocin. De flesta aktiviteter är hälsosamma för dig, men kom ihåg att hålla ett visst mått ändå. för att undvika att bli alltför ohämmad.

Detta kanske intresserar dig
Att vara lycklig är inte en utopi: reflektioner om lycka
Steg för Hälsa
Läs det Steg för Hälsa
Att vara lycklig är inte en utopi: reflektioner om lycka

Idag ska vi dela med oss av några reflektioner om lycka för att hjälpa dig på vägen. Man måste dock komma ihåg att det är ett helt subjektivt konce...



  • Altirriba J, Poher AL, Caillon A, Arsenijevic D, Veyrat-Durebex C, Lyautey J, Dulloo A, Rohner-Jeanrenaud F. Divergent effects of oxytocin treatment of obese diabetic mice on adiposity and diabetes. 2014 Nov;155(11):4189-201.
  • Carmichael MS, Warburton VL, Dixen J, Davidson JM. Relationships among cardiovascular, muscular, and oxytocin responses during human sexual activity. Arch Sex Behav. 1994 Feb;23(1):59-79.
  • Grape C, Sandgren M, Hansson LO, Ericson M, Theorell T. Does singing promote well-being?: An empirical study of professional and amateur singers during a singing lesson. Integr Physiol Behav Sci. 2003 Jan-Mar;38(1):65-74.
  • Handlin, L., Hydbring-Sandberg, E., Nilsson, A., Ejdebäck, M., Jansson, A., & Uvnäs-Moberg, K. Short-term interaction between dogs and their owners: effects on oxytocin, cortisol, insulin and heart rate—an exploratory study. Anthrozoös. 2011; 24(3): 301-315.
  • Hew-Butler T, Noakes TD, Soldin SJ, Verbalis JG. Acute changes in endocrine and fluid balance markers during high-intensity, steady-state, and prolonged endurance running: unexpected increases in oxytocin and brain natriuretic peptide during exercise. Eur J Endocrinol. 2008 Dec;159(6):729-37.
  • Hiller, J. Speculations on the links between feelings, emotions and sexual behaviour: Are vasopressin and oxytocin involved?. Sexual and Relationship Therapy. 2004; 19(4): 393-412.
  • Lawson EA. The effects of oxytocin on eating behaviour and metabolism in humans. Nat Rev Endocrinol. 2017 Dec;13(12):700-709.
  • Keeler JR, Roth EA, Neuser BL, Spitsbergen JM, Waters DJ, Vianney JM. The neurochemistry and social flow of singing: bonding and oxytocin. Front Hum Neurosci. 2015 Sep 23;9:518.
  • Murphy MLM, Janicki-Deverts D, Cohen S. Receiving a hug is associated with the attenuation of negative mood that occurs on days with interpersonal conflict. PLoS One. 2018 Oct 3;13(10):e0203522.
  • Yüksel O, Ateş M, Kızıldağ S, Yüce Z, Koç B, Kandiş S, Güvendi G, Karakılıç A, Gümüş H, Uysal N. Regular Aerobic Voluntary Exercise Increased Oxytocin in Female Mice: The Cause of Decreased Anxiety and Increased Empathy-Like Behaviors. Balkan Med J. 2019 Aug 22;36(5):257-262.

Innehållet i denna publikation är endast i informationssyfte. Det kan inte under några omständigheter tjäna till att underlätta eller ersätta diagnoser, behandlingar eller rekommendationer från en fackman. Konsultera din betrodda specialist om du har några tvivel och sök dennes godkännande innan du påbörjar några procedurer.