Olja från bomullsfrön: Användningsområden, fördelar och risker

Användningen av olja från bomullsfrön kan vara riskfylld. Medan den i vissa fall verkar ge fördelar, kan den i andra utgöra vissa risker.
Olja från bomullsfrön: Användningsområden, fördelar och risker

Senaste uppdateringen: 26 augusti, 2022

Olja från bomullsfrön är en produkt som man utvinner från de växtarter som kallas Gossypium hirsutum och Gossypium herbaceum. Mest använder man den för matlagning, men den har också medicinska och kosmetiska tillämpningar.

Sedan 1880-talet har denna olja varit en del av den amerikanska kosten och har blivit en av de mest använda vegetabiliska oljorna i USA. Men för närvarande är den inte lika gångbar på marknaden, eftersom andra sorter, som raps- och majsolja, har vunnit i popularitet.

Det är hur som helst en olja som utmärker sig för att vara en källa till fleromättade fettsyror, vilka bidrar till kardiovaskulär hälsa. Det är också en mångsidig produkt som du kan inkludera i din kost på många sätt. Men vad säger studierna? Och vilka är dess potentiella risker?

Hur använder man olja från bomullsfrön?

Bomullsfröolja används regelbundet inom livsmedelsindustrin, eftersom den har förmågan att förlänga livsmedels hållbarhet. Du hittar den i produkter som potatischips, bakverk, majonnäs, margarin och salladsdressingar.

Det är även en föredragen olja att använda i bakverk, eftersom den bidrar med både fukt och konsistens. Andra livsmedel där man kan hitta den är följande:

  • Orientalisk mat
  • Glasyrer
  • Färdigvispade bakverksfyllningar
  • Flingor
  • Kryddig mat

Men denna produkt används också i produkter som inte är livsmedel, som i oljelampor, ljus, insekticider och tvättmedel. Samtidigt har den också vissa medicinska och kosmetiska användningsområden.

ljus med olja från bomullsfrön
Olja från bomullsfrön är inte bara en del av livsmedels- och kosmetikaindustrin. Man använder den också i bland annat ljus.

Fördelar med olja från bomullsfrön

Fördelarna med bomullsfröolja har till stor del att göra med dess näringskvalitet. Specifikt ger den bara cirka 4 gram mättat fett per matsked, eller 16% av det rekommenderade dagliga intaget. För att minska risken för kardiovaskulära sjukdomar föreslår organisationer som American Heart Association att man väljer oljor med dessa egenskaper när det kommer till mättade fetter.

Den innehåller dock också 7 gram fleromättat fett per matsked, vilket gör att den är fördelaktig för hjärthälsan. För att vara mer exakt ger den 2% av det dagliga intaget av omega-3-fettsyror och 58% av omega-6.

I mindre utsträckning innehåller den också enkelomättat fett, vilket experter rekommenderar i kosten som ett komplement för att stimulera ökningen av HDL eller det “goda” kolesterolet. Det är också en källa till vitamin E eller alfa-tokoferol, ett viktigt näringsämne för cellmetabolismen och förebyggande av sjukdomar. Finns det då bevis på vilka effekter den har på vår hälsa? Låt oss titta närmare!

Du kanske är intresserad av att läsa den här artikeln: Kolesterol i fisk och skaldjur: påverkar det din lipidprofil?

1. Antiinflammatoriska effekter

Det finns inga studier som visar att just bomullsfröolja har antiinflammatoriska egenskaper. Det finns dock bevis för de antiinflammatoriska effekterna av enkelomättade fetter. I den meningen kan denna typ av olja ha en inverkan på minskningen av inflammatoriska kemikalier i blodet.

Dess enkelomättade fettinnehåll är 18% men man kan öka detta värde till 50% genom att delvis hydrera oljan.

2. Skyddar den kardiovaskulära hälsan

De enkelomättade och fleromättade fettsyrorna som denna olja innehåller bidrar till att minska risken för kardiovaskulära problem. En översiktsartikel som publicerats i Cochrane Library menar att denna typ av lipid sänker nivåerna av LDL-kolesterol och höjer nivåerna av HDL-kolesterol. I sin tur minskar detta risken för kranskärlssjukdomar och stroke.

Trots detta bör vi komma ihåg att bomullsfröolja har en högre halt av mättat fett än andra vegetabiliska oljor, till exempel olivolja. Att konsumera den i överskott kan därför ha motsatt effekt. Därför bör vi endast konsumera den med måtta och bara när det inte är möjligt att välja en annan, mer hjärtvänlig olja.

3. Antitumöraktivitet

Bomullsfröolja är inte en alternativ behandling mot cancer. Viss forskning har dock gjort relevanta resultat om fördelarna med bomullsfröolja mot denna sjukdom.

En studie som den vetenskapliga tidskriften Anticancer Research publicerat fastställer att gossypol – ett naturligt toxin som finns i denna olja före raffinering – kan hjälpa till att undertrycka cancerceller som visat resistens mot flera läkemedel.

Samtidigt fann en studie i Molecular Cancer Therapeutics att detta ämne också var användbart för att minska tumörtillväxt hos patienter med prostatacancer. För närvarande är det ett ämne som fortfarande håller på att studeras, så mer bevis är nödvändiga.

4. Olja från bomullsfrön för hudvård

En användning av bomullsfröolja som inte anses kontroversiell har att göra med hudvård. Tack vare dess innehåll av vitamin E och fettsyror kan denna olja ge följande fördelar:

  • Återfuktar huden
  • Motverkar tecken på åldrande
  • Ökad hudgenomsläpplighet (en kvalitet som hjälper huden att absorbera andra produkter bättre)
  • Stärker hudbarriären
  • Främjar läkning av sår
kvinna smörjer in ansiktet
Användningen av bomullsfröolja på huden har godkänts. Det är viktigt att vara medveten om att det finns risker förknippade med denna produkt.

Riskerna med olja från bomullsfrön

Riskerna med användning av bomullsfröolja har att göra med dess innehåll av gossypol. Detta ämne är ett naturligt toxin som ger oljan dess karaktäristiska gula färg.

Bland annat skyddar det växten mot insekter. Och även om det har studerats för sin antitumörpotential, har det visat sig ha följande negativa effekter:

  • Infertilitet
  • Problem under graviditetsperioden, inklusive tidig embryonal utveckling
  • Leverskador
  • Andnöd
  • Anorexi

Risken att vissa människor är allergiska mot extern användning av bomullsfröolja är också något att tänka på. Därför är det bäst att göra ett litet hudtest innan du använder produkten på några större områden. Om det inte finns några tecken på en reaktion efter 24 timmar, kan du applicera det utan problem.

Andra oljor som man bör överväga

Bomullsfröolja har under lång tid utmärkt sig för sina egenskaper, sitt pris och sin mångsidighet. Även om det är sant att den har många fördelar, bör man inte ignorera dess potentiella risker och dess innehåll av mättade fetter. När det gäller att välja en hälsosam olja, är det därför bäst att välja andra sorter, till exempel olivolja eller solrosolja.

Trots det anser experter att de flesta kommersiella presentationerna av denna olja är säkra att använda eftersom de inte utgör några problem i måttliga mängder. Produkten ska förvaras i en lufttät behållare, på en sval plats och den bör inte utsättas för direkt solljus.

Detta kanske intresserar dig
Fördelarna med ingefärsolja och hur man gör den hemma
Steg för Hälsa
Läs det Steg för Hälsa
Fördelarna med ingefärsolja och hur man gör den hemma

Ingefära kan hjälpa till med matsmältningsproblem, lindra artrit och förbättra huden. Upptäck fördelarna med ingefärsolja idag!



  • Munroe CE. The Use of Cotton-Seed Oil as Food, and for Medicinal Purposes. Public Health Pap Rep. 1884;10:236-240.
  • Daniel DR, Thompson LD, Shriver BJ, Wu CK, Hoover LC. Nonhydrogenated cottonseed oil can be used as a deep fat frying medium to reduce trans-fatty acid content in french fries. J Am Diet Assoc. 2005 Dec;105(12):1927-32. doi: 10.1016/j.jada.2005.09.029. PMID: 16321599.
  • Allayee H, Roth N, Hodis HN. Polyunsaturated fatty acids and cardiovascular disease: implications for nutrigenetics. J Nutrigenet Nutrigenomics. 2009;2(3):140-8. doi: 10.1159/000235562. Epub 2009 Sep 23. PMID: 19776641; PMCID: PMC2820567.
  • Schwingshackl L, Hoffmann G. Monounsaturated fatty acids and risk of cardiovascular disease: synopsis of the evidence available from systematic reviews and meta-analyses. Nutrients. 2012;4(12):1989-2007. Published 2012 Dec 11. doi:10.3390/nu4121989
  • Ravaut G, Légiot A, Bergeron KF, Mounier C. Monounsaturated Fatty Acids in Obesity-Related Inflammation. Int J Mol Sci. 2020;22(1):330. Published 2020 Dec 30. doi:10.3390/ijms22010330
  • Abdelhamid AS, Martin N, Bridges C, et al. Polyunsaturated fatty acids for the primary and secondary prevention of cardiovascular disease. Cochrane Database Syst Rev. 2018;7(7):CD012345. Published 2018 Jul 18. doi:10.1002/14651858.CD012345.pub2
  • Huang, Y., Wang, L., Chang, H., Ye, W., Dowd, M., Wan, P., & Lin, Y.C. (2006). Molecular mechanisms of (-)-gossypol-induced apoptosis in human prostate cancer cells. Anticancer research, 26 3A, 1925-33 .
  • Volate SR, Kawasaki BT, Hurt EM, et al. Gossypol induces apoptosis by activating p53 in prostate cancer cells and prostate tumor-initiating cells. Mol Cancer Ther. 2010;9(2):461-470. doi:10.1158/1535-7163.MCT-09-0507
  • Keen MA, Hassan I. Vitamin E in dermatology. Indian Dermatol Online J. 2016;7(4):311-315. doi:10.4103/2229-5178.185494
  • Gadelha IC, Fonseca NB, Oloris SC, Melo MM, Soto-Blanco B. Gossypol toxicity from cottonseed products. ScientificWorldJournal. 2014;2014:231635. doi:10.1155/2014/231635