Fyra sätt att sänka kolesterolet utan statiner

augusti 17, 2019
Det finns läkemedel framtagna för att sänka kolesterolet som kallas för statiner, men de har ofta negativa bieffekter. Därför kommer här fyra sätt att sänka kolesterolet på naturlig väg.

Statiner är läkemedel som hjälper till att kontrollera och sänka kolesterolnivåerna, men de har ofta skadliga bieffekter. Därför ska vi idag berätta hur du kan sänka kolesterolet utan statiner.

Funktionen hos dessa lipidsänkande läkemedel är att blockera leverns produktion av kolesterol. Men effektiviteten för att sänka eller balansera kolesterolet kommer med negativa konsekvenser.

Bland dem hittar vi muskelsmärta, ökad risk för diabetes, onormala nivåer av leverenzym i blodet samt matsmältningsproblem.

De hämmar även enzymet HDL-C, som spelar en central roll i produktionen av hälsosamt kolesterol.

På grund av dessa effekter bör du veta att det finns andra sätt att minska kolesterolet utan att använda statiner, så att du kan minska risken för kardiovaskulära problem. Läs mer nedan.

Fyra sätt att sänka kolesterolet utan statiner

Höga kolesterolvärden i blodet leder till ateroskleros. Över tid kan detta leda till hjärtinfarkt, stroke och perifera vaskulära sjukdomar.

Detta behandlas bäst med en strikt diet bestående av livsmedel med lite kolesterol, lite mättat fett och utan transfetter.

För att förebygga detta tillstånd utan att behöva vända sig till läkemedel kommer här några sätt att sänka kolesterolet utan statiner.

1. Förändra din kost

Förändra din kost

Det första tipset är att förändra din kost. En hälsosam kost innebär:

  • Undvik transfetter: detta inkluderar margarin och annan processad vegetabilisk olja, som hittas i mycket av den färdiga mat vi köper.
  • Sänkt konsumtion av mättade fetter: smör, ägg och rött kött är mycket nyttigare än transfetter, men som med allt måste de konsumeras med måtta. En balanserad kost inkluderar lite av varje livsmedelsgrupp.
  • Minskad konsumtion av raffinerade spannmål, socker och salt: återigen, i princip allt som är processat och färdigpaketerat.

En välbalanserad kost bör istället inkludera färska livsmedel med gott om fibrer, såsom frukt, grönsaker, frön och fullkorn. Vidare bör den innehållet omega-3-fettsyror, kalcium, magnesium, kalium och vitamin D.

Vidare är det nödvändigt att inkludera lämpliga portioner av alla livsmedelsgrupper i dina dagliga måltider.

Några livsmedel som kan hjälpa till att sänka kolesterolet är nöter, olivolja, bönor, äggplanta, fisk, fullkorn, havre, bananer, soja och vindruvor.

En bra kost är viktigt för alla. Du är trots allt vad du äter. Det är dock ännu viktigare för personer som löper risk att drabbas av kardiovaskulära tillstånd.

Läs även: 6 tips för att minska risken för stroke

2. Sluta röka

Sluta röka och sänk kolesterolet

Det är välkänt att rökning kommer med många konsekvenser för hälsan. I det här fallet bidrar inte rökning till kolesterol, utan även till hjärtsjukdom. Har du höga kolesterolnivåer måste du därför sluta röka.

Att sluta röka är tydligt kopplat till ökade nivåer av enzymet HDL-C. Generellt sker ökningen snabbt, på mindre än tre veckor, utan något tydligt förändringsmönster därefter.

Detta betonar att vissa av de negativa effekterna av rökning verkar vara snabbt återkalleliga efter att man slutat. Detta är ett starkt argument för att sluta röka.

3. Minska stress

Om du vill sänka dina kolesterolnivåer så måste du försöka leva ett så stressfritt liv som möjligt. Det finns definitivt en korrelation mellan stress och höjda kolesterolnivåer.

Att minska stress kan vara så enkelt som att axla färre ansvar och öka sin fysiska aktivitet samt tid i naturen. För att bättre hantera stress är det först viktigt att inse att den åsamkar dig skada.

Identifiera sedan orsakerna och överväg livsstilsförändringar. Poängen här är att släppa på trycket som kan uppstå när man försöker göra för många saker på för kort tid.

Upptäck: Hur man kan hantera stress på rätt sätt

4. Att sänka kolesterolet utan statiner med träning

Att sänka kolesterolet utan statiner med träning

Utöver att hjälpa dig att minska stress är träning även väldigt positivt för den fysiska formen hos personer med dyslipidemi, och minskar därför kolesterolnivåerna.

Det optimala läget, frekvensen, intensiteten och varaktigheten hos träning för att förbättra kolesterolvärdena har dock ännu inte identifierats.

Studier i ämnet bekräftar dock de fördelaktiga effekterna som regelbunden träning, eftersom den hjälper hanteringen av höga kolesterolnivåer och minskar risken för hjärtinfarkt, stroke och kranskärlssjukdomar.

Generellt bör du vara så fysiskt aktiv du kan, men så lite som 30 minuter om dagen kan hjälpa dig att sänka kolesterolnivåerna.

Kom ihåg att om du vill sänka kolesterolet utan statiner, så måste du släppa dåliga vanor och förbättra din livsstil.

  • Mishra, T. K., & Routray, S. (2003). Current perspectives on statins. Journal of the Indian Medical Association.
  • Taylor, F., Huffman, M. D., Macedo, A. F., Moore, T. H., Burke, M., Smith, G. D., … Ebrahim, S. (2013). Statins for the primary prevention of cardiovascular disease (Review). Cochrane Database of Systematic Reviews. https://doi.org/10.1002/14651858.CD004816.pub5.www.cochranelibrary.com
  • Mihaylova, B., Emberson, J., Blackwell, L., Keech, A., Simes, J., Barnes, E. H., … Sourjina, T. (2012). The effects of lowering LDL cholesterol with statin therapy in people at low risk of vascular disease: Meta-analysis of individual data from 27 randomised trials. The Lancet. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(12)60367-5