Hur man kan hantera stress på rätt sätt

juli 3, 2019
Komplicerade och stressiga situationer kan konsumera dig sakta men säkert om du inte vet hur man hanterar dem. Därför är det viktigt att lära sig att hantera stress på rätt sätt.

Att hantera stress är komplicerat och kan bli till en ond cirkel som paradoxalt nog orsakar mer stress. En viss nivå av stress anses vara hälsosamt eftersom det kan hjälpa dig att övervinna svåra situationer, såsom ett prov eller ansvar på jobbet. Men om den inte hanteras kan det leda till problem.

Som tur är finns det tekniker och vanor som kan hjälpa dig att hantera stress och undvika att den paralyserar dig, får dig att tappa kontrollen eller leder till ångest och fysiska problem.

Problemen som stress orsakar

Problem på jobbet

Stress är kroppens reaktion på komplicerade situationer. Dr. Hans Selye identifierade tre stadier av stress som definierar vad vi upplever när vi ställs inför stressiga situationer:

1. Alarm

Detta är det omedelbara svaret på en farlig eller svår situation. Hjärtrytmen ökar, hormoner såsom kortisol släpps ut och kroppen får en dos adrenalin som hjälper dig reagera.

2. Motstånd

Efter den första smällen är det normalt för kroppen att slappna av och återställas till normala nivåer. Men om du inte övervinner situationen som genererar stressen så kan kroppen förbli i ett alarmerat läge och vänja sig vid högt blodtryck och höga hormonnivåer.

3. Utmattning

Stressen blir kronisk och kroppen gör slut på sina reserver för att bekämpa den. Vid det här läget upplever man emotionella och fysiska effekter, såsom:

Stressiga situationer är ibland oundvikliga, men om du hittar ett sätt att hantera dem på så kan många av stressens negativa konsekvenser undvikas eller åtminstone minskas.

Hur man kan hantera stress

Kvinna hanterar stress

American Psychological Association (APA) säger att det finns flera olika typer av stress och att varje person måste hitta sitt eget sätt att hantera stress. Därför måste varje person upptäcka orsaken till sin stress för att minska dess påverkan.

Här kommer några tips:

Separera dig själv från vad som utlöser stressen

När du väl identifierat situationen som gör dig stressad ska du ta avstånd från den i den mån du kan. Det handlar inte om att undvika problemet, för du måste lösa det, utan att ta en mental paus från det.

Missa heller inte: Negativa effekter av stress på kroppen

Träna dagligen för att motverka stress

Träning reglerar de fysiologiska processerna som är involverade i stress och ångest. En studie med 288 familjer över 10 år visade att de som tränade led av mindre ångest och kom över de inledande stresskedena mycket snabbare än de som inte ägnade sig åt fysiska aktiviteter.

Detta är resultatet av flera reaktioner som träning orsakar i kroppen:

  1. Under träningen släpper kroppen ut endorfiner, som är naturliga smärtlindrare som kroppen producerar.
  2. Hormonaktivitet minskar även vid träning, vilket innebär att kroppen släpper ut mindre kortisol – stresshormonet.
  3. Träning hjälper dig även att sova, vilket innebär att kropp och sinne kommer vara mer utvilade.

En daglig träningsrutin, såsom promenader, dans eller cykling, kan hjälpa dig att hantera stress.

Läs även: Åtta aromatiska oljor för att sova bättre

Utöva yoga

Yoga är et av de bästa sätten att hantera stress. Utöver fördelarna med träning som vi talade om ovan, har studier visat att yoga agerar antidepressivt och ångestdämpande, samt gör sinnet avslappnat. Vidare främjar yoga koncentration, så den hjälper dig att mentalt separera dig från det som stressar dig.

Hitta en lämplig plats och ägna några minuter om dagen åt att utöva yoga.

Meditera

Mediterande kvinna

Meditation hjälper till att slappna av i kropp och sinne. Att fokusera på din andning eller omgivning kommer tvinga dig att tillfälligt ta avstånd från problemen som stressar dig, och ge dig nytt perspektiv.

Prova naturliga antidepressiva medel

Naturliga örtavkok såsom valeriana, grönt te och citronmeliss har visat sig vara effektiva för att minska stress.

Ägna dig åt roliga aktiviteter med personer som får dig att må bra

Spendera tid med vänner

Socialisering är ett kraftfullt verktyg för att eliminera ångest om det används korrekt. Alla aktiviteter som hjälper dig att rensa sinnet kommer trots allt hjälpa dig att hantera stress. Om du fokuserar din uppmärksamhet på något annat än dina problem, kommer du få ett mer fridfullt sinnesstånd. Om aktiviteten du väljer är rolig kommer den vara ännu mer hjälpsam eftersom skratt hjälper till att lindra stress.

Du kan även ägna dig åt andra aktiviteter som ger sinnet och kroppen tid att pausa. Att lyssna på musik, besöka nya platser i gott sällskap, utöva hobbyer som måleri, att skriva eller att ägna sig åt hantverk är också bra alternativ. Att ägna sig åt olika och underhållande saker kommer distrahera dig från stressen.

Om inget av dessa saker fungerar är den en bra idé att söka professionell hjälp. Terapeuter är beredda att hjälpa dig hantera stress och vägleda dig på den bästa vägen mot att vinna över den.

  • Stress and the General Adaptation Syndrome. Hans Selye. Professor and Director of the Institute of Experimental Medicine and Surgery, Universite de Montreal, Montreal, Canada. British Medical Journal. (1950). https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2038162/pdf/brmedj03603-0003.pdf
  • Regular exercise, anxiety, depression and personality: A population-based study.Department of Biological Psychology, Vrije Universiteit, Amsterdam, The Netherlands. Volume 42, Issue 4, (2006), Pages 273-279. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0091743505002331
  • A systematic review of randomised control trials on the effects of yoga on stress measures and mood. Michaela C.Pascoea, . Institute of Neuroscience and Physiology, Dept. of Clinical Neuroscience and Rehabilitation, Sahlgrenska Academy at University of Gothenburg, Sweden. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S002239561500206X
  • Formulations of dietary supplements and herbal extracts for relaxation and anxiolytic action: Relarian.  Department of Biology, Adelphi University, Garden City, NY. (2009). https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19865069
  • Neurochemical and behavioral effects of green tea (Camellia sinensis): a model study. Mirza B, Ikram H, Bilgrami, Haleem DJ, Haleem MA.(2013). https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23625424
  • The effect of mirthful laughter on stress and natural killer cell activity.  Indiana State University School of Nursing, Terre Haute, Ind., USA. (2003). https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12652882
  • Stressand the General Adaptation Syndrome. Hans Selye. Professor and Director of the Institute of Experimental Medicine and Surgery, Universite de Montreal, Montreal, Canada. British MEdical Journal. (1950). https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2038162/pdf/brmedj03603-0003.pdf
  • Regular exercise, anxiety, depression and personality: A population-based study.Department of Biological Psychology, Vrije Universiteit, Amsterdam, The Netherlands. Volume 42, Issue 4, (2006), Pages 273-279. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0091743505002331
  • A systematic review of randomised control trials on the effects of yoga on stress measures and mood. Michaela C.Pascoea, . Institute of Neuroscience and Physiology, Dept. of Clinical Neuroscience and Rehabilitation, Sahlgrenska Academy at University of Gothenburg, Sweden. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S002239561500206X
  • Formulations of dietary supplements and herbal extracts for relaxation and anxiolytic action: Relarian.  Department of Biology, Adelphi University, Garden City, NY. (2009). https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19865069
  • Neurochemical and behavioral effects of green tea (Camellia sinensis): a model study. Mirza B, Ikram H, Bilgrami, Haleem DJ, Haleem MA.(2013). https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23625424
  • The effect of mirthful laughter on stress and natural killer cell activity.  Indiana State University School of Nursing, Terre Haute, Ind., USA. (2003). https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12652882