Den nya matpyramiden för en hälsosam livsstil

maj 9, 2019
En hälsosam livsstil som innehåller fysisk aktivitet är grunden för den nya matpyramiden. Det rekommenderas att du får minst en timmes träning om dagen för att hålla dig i form och förhindra sjukdomar. 

Idag vill vi prata om den nya matpyramiden för en hälsosam livsstil så att du kan följa den och förbättra din hälsa.

Du måste äta rätt för att vara frisk. Det bästa sättet att uppnå detta är att konsumera produkter från olika livsmedelsgrupper. Du bör också komplettera din kost med aktiviteter som gynnar och stärker din kropp, som vanlig träning.

Spanish Society of Community Nutrition (SENC) har nyligen infört några innovativa och nya dietriktlinjer. Det gjorde också några ändringar av den så kallade ”matpyramiden” för att hjälpa dig att leva en hälsosammare livsstil och förbättra din övergripande livskvalitet.

Ha en hälsosam livsstil: basen av den nya pyramiden

nya matpyramiden tallrik

En av de största förändringarna som gjordes till den befintliga matpyramiden inträffade vid basen av den. Detta första steg i pyramiden rekommenderar nu att du lever en hälsosam livsstil genom att få minst 60 minuters träning per dag.

Grunderna för en hälsosam kost är att träna regelbundet och hålla en ansvarsfull vikt. Du kan göra någon typ av träning som du gillar. Vad som är viktigt är att du håller din kropp i form, förbättrar din prestanda och stärker både ditt hjärta och immunsystem. Detta hjälper dig att förebygga degenerativa sjukdomar.

Var noga med att ge din kropp tillräckligt med energi för att utföra alla dina aktiviteter.

Om du har ätit för mycket eller ohälsosamma livsmedel, kommer träning att hjälpa dig att bränna de extra kalorierna. Detta kommer också att förhindra att de blir till fett i kroppen.

Konsumera mat från alla livsmedelsgrupper

Den andra delen av matpyramiden uppmuntrar dig att följa en diet som innehåller alla livsmedelsgrupper. Fullkorn, stärkelse och nyttiga kolhydrater ingår här.

Du bör också äta frukt och grönsaker två till tre gånger om dagen. Dessa livsmedel ger väsentliga näringsämnen som vitaminer och mineraler, så du behöver äta dem regelbundet.

Vi föreslår att du väljer frukt till efterrätt över mat som är tunga med bearbetade sockerarter och fetter. Frukt kommer att eliminera ditt begär efter något sött utan att skada din kropp eller orsaka fetma och viktökning.

Mejeriprodukter bör också inkluderas i din dagliga kost. Om du är laktosintolerant kan du välja icke-mejeriprodukter.

Slutligen ingår magert kött, kyckling och fisk, helst kokta på grillen eller med så lite fett som möjligt. Tillsätt dessa med ägg och andra vegetabiliska proteinkällor.

Upptäck: Fördelar med att äta ägg regelbundet

Sötsaker

nya matpyramiden vin

På toppen av den nya matpyramiden är de livsmedel som bör konsumeras ibland och endast i måttlig utsträckning. Dessa inkluderar rött kött och korv.

För att dessa livsmedel ska vara fördelaktiga och inte ett bakslag för din kost bör du undvika att laga dem med fett. Det är alltid perfekt att kombinera med grönsaker och hälsosamma fetter.

På samma sätt kan du konsumera alkoholhaltiga drycker på ett ansvarsfullt sätt. Vi vet redan att dessa drycker, som rött vin, vitt vin och öl, kan ge några fördelar.

Det är dock bäst att lämna dem vid en drink i veckan högst. Dessutom är det alltid bättre att se till att du behåller god återfuktning före och efter konsumtion av alkohol.

Bland de livsmedel som bara bör konsumeras mycket sällan är de som innehåller en stor andel mättade fetter och sockerarter. Det här gäller munkar, glass, bakverk eller mellanmål.

Läs den här artikeln: Mat och kosttillskott för tråkig och torr hud

Kosttillskott

Kosttillskott ligger på toppen av den nya pyramiden för hälsosam kost. I allmänhet bör du äta mat som är så olika som möjligt så att din kost ger dig vad du behöver.

Det kan dock vara så att du behöver extra hjälp. Fråga din läkare eftersom dessa tillägg kan behövas tas under ledning av en professionell.

Kosttillskott kan hjälpa till att övervinna brist på väsentliga näringsämnen. De bör dock inte användas för att ersätta vissa livsmedel.

  • Díaz SM, Ximena, Neri D, Daniela, Moraga M, Francisco, Rebollo G, María Jesús, Olivares C, Sonia, & Castillo D, Carlos. (2006). Análisis comparativo de la canasta básica de alimentos, pirámide alimentaria y recomendaciones nutricionales para preescolares y escolares chilenos: A comparative analysis. Revista chilena de pediatría77(5), 466-472. https://dx.doi.org/10.4067/S0370-41062006000500003
  • Gil, Ángel, Ruiz-López, María Dolores, Fernández-González, Miguel, & Martínez de Victoria, Emilio. (2015). Guía FINUT de estilos de vida saludable: más allá de la Pirámide de los Alimentos. Nutrición Hospitalaria31(5), 2313-2323. https://dx.doi.org/10.3305/nh.2015.31.5.8803
  • González-Gross, M., Gómez-Lorente, J. J., Valtueña, J., Ortiz, J. C., & Meléndez, A.. (2008). The “healthy lifestyle guide pyramid” for children and adolescents. Nutrición Hospitalaria23(2), 159-168. Recuperado en 28 de enero de 2019, de http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&;pid=S0212-16112008000200013&lng=es&tlng=en.