Naturliga terapier som hjälper neuropatisk smärta

Neuropatisk smärta är resultatet av skada eller funktionsstörning i nervsystemet. På grund av detta känner patienten smärta, svaghet och domningar. Finns det naturliga terapier för att lindra detta? I den här artikeln berättar vi allt du behöver veta.
Naturliga terapier som hjälper neuropatisk smärta

Senaste uppdateringen: 01 december, 2020

Under senare år har experter accepterat vissa naturliga terapier som ett komplement för att lindra neuropatisk smärta. Även om de inte är första prioritet mot detta tillstånd kan patienter använda dem som sekundära terapier för att förbättra sina symptom och därmed få en bättre livskvalitet.

Neuropatisk smärta är smärta som uppträder som en följd av en skada eller dysfunktion i nervsystemet enligt definitionen av International Association for the Study of Pain (IASP). Den förekommer i centrala nervsystemet såsom i benmärgen och hjärnan eller perifera områden såsom nerver, mikroskopisk nervplexus och nervändar.

Det innebär ofta svår kronisk smärta vars behandling kan vara jobbig. På grund av detta är det viktigt att träffa en läkare och utvärdera olika behandlingsalternativ. Som vi nämnde kan du också överväga naturliga terapier som hjälper till att hantera symptomen. Vi kommer att berätta mer om dessa terapier nedan.

Naturliga terapier för att lindra neuropatisk smärta

Enligt en studie publicerad i The Lancet Neurology kännetecknas neuropatisk smärta av en spontan, kontinuerlig eller stickande smärta som uppträder efter skadliga eller icke-skadliga stimuli.

På grund av dess komplexitet är både diagnos och behandling svåra att åstadkomma. Enligt samma källa finns det dock avancerade medicinska behandlingar som kan hjälpa till att kontrollera symptomen. Dessa inkluderar alternativ som:

  • Amitriptylin, gabapentin och pregabalin som vanligtvis är de första alternativen
  • Duloxetin, ett andra alternativ
  • Opioider, tramadol och utvändiga läkemedel
  • Andra antiepileptika och antidepressiva läkemedel

Tack vare ny forskning finns förslag på naturliga terapier som kan hjälpa till att hantera symptomen för neuropatisk smärta. Även om det alltid är bäst att konsultera en läkare innan du börjar någon av dessa terapier är de alternativ du kan överväga för din behandling. Låt oss titta närmare.

Akupunktur

Akupunktur kan vara en bra sekundär terapi för att förbättra din blodcirkulation och minska smärta.
Akupunktur kan vara en bra sekundär terapi för att förbättra din blodcirkulation och minska smärta.

Detta är en typ av kompletterande terapi som ingår i traditionell kinesisk medicin. I denna behandling sätter man in tunna nålar i huden vid olika punkter med målet att hjälpa till att balansera energin i kroppen.

Ur den västerländska medicinens synvinkel hjälper den här typen av terapi till att stimulera nerver och muskler. På grund av det kan det vara en bra sekundär terapi för att förbättra blodcirkulationen och minska smärta.

Trots detta har många patienter med neuropatisk smärta valt att använda denna terapi för att förbättra sina symptom. Faktum är att en pilotstudie som publicerats i European Journal of Neurology har funnit intressanta resultat vid hantering av smärta orsakad av detta tillstånd.

Akupunktur bör endast utföras av licensierade proffs eftersom det också har risker. Felbehandling kan leda till skada, infektion och andra komplikationer.

Fysisk träning

En av de bästa naturliga terapierna för att hjälpa neuropatisk smärta är fysisk träning. Det är faktiskt en av de vanor som konventionell medicin föreslår för att förbättra hälsan och livskvaliteten hos patienter som lider av detta tillstånd.

Regelbunden motion hjälper till att öka muskelmassan och främja cirkulationen. På grund av detta kan det hjälpa till att lugna vissa symptom på neuropati. En studie publicerad i Frontiers in Cellular Neuroscience visar att fysisk träning också hjälper till att förbättra nervfunktionen och minskar neuropatisk smärta och andra typer av sensorisk dysfunktion såsom domningar.

Å andra sidan främjar träning också reglering av blodsockernivån vilket hjälper till att minska risken för komplikationer relaterade till diabetisk neuropati. Helst bör du börja gradvis utan att överanstränga dig själv. Det kan också vara en bra idé att be om hjälp från en professionell tränare eller sjukgymnast.

Meditation och yoga

Yoga hjälper mot neuropatisk smärta.
Meditation hjälper till att minska trötthet och smärta orsakad av neuropati.

Tekniker som meditation och yoga kan vara kompletterande terapier för neuropatisk smärta. Båda metoderna kan hjälpa dig att bättre bemöta smärtan som orsakas av detta tillstånd. Samtidigt är det perfekt för att minska stress och andra känslor som kan förvärra din smärta.

En studie publicerad i International Journal of MS Care fastställer att meditation hjälper till att minska trötthet och smärta orsakad av neuropati. Dessutom hjälper det till att förbättra den mentala hälsan hos patienter som är benägna att ha stress, ångest och depression.

Liknande indikerar en ny studie i Annals of Neurosciences att man också kan använda yoga som ett komplement för att kontrollera neuropatisk smärta orsakad av benmärgsskador. Försiktig yogaträning kan positivt påverka din smärtlindring. Dessa båda discipliner liknar varandra och du kan faktiskt kombinera dem. Det bästa är att hitta ett lugnt och bekvämt ställe, långt bort från distraktioner. Det kan också vara en bra idé att göra det tillsammans med en expert som kan hjälpa dig.

Finns det andra naturliga terapier som lindrar neuropatisk smärta?

Förutom de nämnda terapierna finns det också några andra alternativ som du bör tänka på om du lider av neuropatisk smärta. Det viktigaste att komma ihåg är att ingen av dessa terapier ersätter en läkares behandlingsplan. Alternativen inkluderar:

  • Bad i varmt vatten
  • Använda aktuella salvor med capsaicin
  • Optimalt intag av vitaminer, särskilt B-komplex
  • Använda eteriska oljor i massage eller aromaterapi
  • Undvik alkohol och tobak

Om du lider av detta tillstånd, kom ihåg att göra regelbundna medicinska kontroller. Faktum är att läkare och hälsospecialister är de enda som kan ge dig en komplett behandling för denna typ av smärta. Kom ihåg det!

Detta kanske intresserar dig
Medicinalväxter mot magsmärta: naturligt och effektivt
Steg för Hälsa
Läs det Steg för Hälsa
Medicinalväxter mot magsmärta: naturligt och effektivt

Idag ska vi tala om medicinalväxter som kan användas mot magsmärta; de är både snabba och effektiva, så varför inte prova dem?



  • Colloca, L., Ludman, T., Bouhassira, D., Baron, R., Dickenson, A. H., Yarnitsky, D., … Raja, S. N. (2017). Neuropathic pain. Nature Reviews Disease Primers3. https://doi.org/10.1038/nrdp.2017.2
  • Macone, A., & Otis, J. A. D. (2018). Neuropathic Pain. Seminars in Neurology38(6), 644–653. https://doi.org/10.1055/s-0038-1673679
  • Baron, R., Binder, A., & Wasner, G. (2010, August). Neuropathic pain: Diagnosis, pathophysiological mechanisms, and treatment. The Lancet Neurology. https://doi.org/10.1016/S1474-4422(10)70143-5
  • Baute, V., Zelnik, D., Curtis, J. et al. Complementary and Alternative Medicine for Painful Peripheral Neuropathy. Curr Treat Options Neurol 21, 44 (2019). https://doi.org/10.1007/s11940-019-0584-z
  • Dimitrova, A., Murchison, C., & Oken, B. (2017, March 1). Acupuncture for the Treatment of Peripheral Neuropathy: A Systematic Review and Meta-Analysis. Journal of Alternative and Complementary Medicine. Mary Ann Liebert Inc. https://doi.org/10.1089/acm.2016.0155
  • Schröder, S., Liepert, J., Remppis, A., & Greten, J. H. (2007). Acupuncture treatment improves nerve conduction in peripheral neuropathy. European Journal of Neurology14(3), 276–281. https://doi.org/10.1111/j.1468-1331.2006.01632.x
  • Tavee J, Rensel M, Planchon SM, Butler RS, Stone L. Effects of meditation on pain and quality of life in multiple sclerosis and peripheral neuropathy: a pilot study. Int J MS Care. 2011;13(4):163–168. doi:10.7224/1537-2073-13.4.163
  • Telles, S., Sayal, N., Nacht, C., Chopra, A., Patel, K., Wnuk, A., … Anand, A. (2019). Yoga: Can it be integrated with treatment of neuropathic pain? Annals of Neurosciences26(2), 82–91. https://doi.org/10.5214/ans.0972.7531.260208