Tio sätt att lindra menstruationssmärta

17 september, 2020
För att lindra menstruationssmärta bör du vara uppmärksam på de intimprodukter som du använder, samt göra positiva förändringar i din livsstil. Läs vidare för att ta reda på vad mer du kan göra.
 

Många kvinnor har upplevt smärtsam mens minst en gång under sin livstid. Smärtan och obehaget är ofta värre än vanliga kramper under mensen. I själva verket kan vissa kvinnor också uppleva irritation runt könsorganet, följt av en kliande, brännande känsla. Vissa av dessa symtom kan dessutom bero på infektioner. Lyckligtvis finns det många sätt på vilka du kan förebygga och lindra menstruationssmärta.

Oftast kan du minska den här typen av obehag, och till och med bota det, genom att ändra vissa vanor. Du bör dock rådfråga en läkare om din smärta är mycket allvarlig.

I den här artikeln tittar vi på några av de vanliga orsakerna till menstruationssmärta och vad du kan göra för att lindra den.

Hur du kan lindra menstruationssmärta och värk

De olika besvären under mens beror på många olika faktorer. Även om du inte kan kontrollera den hormonella aktiviteten och förekomsten av vissa sjukdomar, kan du kontrollera dina vanor för att lindra smärta.

1. Använd inte giftiga intimprodukter

För närvarande finns det ett brett utbud av intimprodukter som kan hjälpa till med att ge komfort under mensen. Men många sådana konventionella produkter (såsom bindor, trosskydd och tamponger) är tillverkade med plast, konventionell bomull (ofta sprayad med bekämpningsmedel), och andra kemikalier som inte är särskilt vänliga mot den vaginala mikrobiotan.

Nackdelen är att alla dessa bidrar till en ansamling av svett, bakterier och smuts som så småningom leder till dålig lukt. För att inte tala om hur mycket de irriterar huden, orsakar klåda och andra besvär. Många av dessa produkter innehåller bland annat glyfosater, och frekvent kontakt med denna kemikalie utgör en riskfaktor för sjukdomar som endometrios, och kan så småningom även leda till infertilitet.

 

Lyckligtvis finns det många alternativ på marknaden som är tillverkade av naturliga, ekologiska ingredienser. De är tillverkade av ekologisk bomull, trämassa och vegetabilisk stärkelse. Det finns bland annat både bindor, trosskydd och bomullstamponger som är ekologiska och som andas. De är dessutom fria från både dofter och färgämnen.

Vissa av dessa intimprodukter har bra marknadsreferenser. Kvinnor som använder dem menar att de hjälper till med att minska irriterande klåda, brännande och till och med vissa aspekter av krämporna som sammanfaller med menstruation. Dessa påståenden har ingen vetenskaplig grund, men de är värda att hålla i åtanke.

Intimprodukter gjorda på ekologisk bomull.

2. Använd produkter tillverkade av ekologisk bomull

För att expandera på ovanstående vill vi framhäva vikten av att använda ekologiska produkter. De flesta av oss använder konventionella produkter utan att veta vad de är tillverkade av. Det ligger inte heller i många företags bästa intresse att göra dig medveten om förhållandet mellan intimprodukter och vaginalt obehag.

Utöver den miljöpåverkan som konventionell bomull har, kompromissar den även kvinnors välbefinnande när den används i kvinnliga intimartiklar. Odlingen av konventionell bomull finns faktiskt på listan över de mest giftiga i världen, eftersom bomullsindustrin använder mer bekämpningsmedel än någon annan gröda. De företag som använder sig av ekologisk bomull påstår att deras produkter är fria från dessa ämnen.

 

En studie som genomfördes år 2015 av forskare vid Facultad de Ciencias Exactas från Universidad Nacional de La Plata fann att 85% av de konventionella produkterna de analyserade innehöll glyfosat. Denna giftiga kemikalie finns i Monsantos herbicid Roundup, som vanligtvis används på konventionella bomullsgrödor över hela världen, och även i Sverige. Det finns bevis för att exponering för denna kemikalie kan leda till reproduktionsproblem och sjukdomar.

Läs också: 4 naturliga medel för att lindra bröstsmärta

3. För att lindra menstruationssmärta bör du byta ut aggressiva kemikalier

Vaginan är ett av de mest känsliga områdena på en kvinnas kropp. Även om dess varierande mikrobiota skyddar mot många infektioner, kan den inte bryta ner och eliminera de kemiska ämnena som den kommer i kontakt med den när vi använder vissa produkter.

Det finns minst fem ingredienser i intimprodukter som är erkända som giftiga.

  • Plast: Detta ämne, förutom att det är förorenande, främjar en svettig miljö som leder till obehaglig lukt, irritation och infektioner.
  • Dioxin: Detta är en kemikalie som är resultatet av bomullsblekning med klor. Exponering för det har kopplats till hormonella problem och det kan även orsaka fertilitetsproblem, enligt en detaljerad rapport från Världshälsoorganisationen (WHO).
  • Superabsorberande polymerer (SAP): Dessa är petroleumderivat som kan orsaka irritation och dålig lukt.
  • Bekämpningsmedel: Det här är giftiga kemikalier som används för att bespruta bomullsgrödor.
 
  • Färgämnen: Dessa är helt onödiga och leder ofta till förändringar i den vaginala mikrobiotan, vilket resulterar i irritationer och en ökad risk för infektion.

Så hur gör du för att undvika dessa kemikalier för en mindre smärtsam, irriterande menstruation? Det handlar helt enkelt om att lära sig att vara selektiv. Det finns många ekologiska produkter som kan hjälpa till vid din månatliga cykel.

4. Att förbättra din kost kan hjälpa till att lindra menstruationssmärta

Att anpassa dina kostvanor är mycket viktigt när det handlar om att minska mensvärk. Enligt en studie publicerad i den medicinska tidskriften Obstetrics and Gynecology, kan en kost rik på grönsaker och med låg fetthalt minska intensiteten av PMS och dysmenorré (menstruationskramper).

En kvinna äter en nyttig sallad.

5. Prova värmeterapi

Värmeterapi har varit en behandling för mensvärk i många år. Forskning publicerad i den vetenskapliga tidskriften Evidence-Based Nursing fann att värme är lika effektivt som ibuprofen när det handlar om menstruationskrämpor. Detta beror på att värme reducerar svullnad samt inducerar avkoppling.

6. Drick antiinflammatoriska infusioner för att lindra menstruationssmärta

 

Dessa är naturliga terapeutiska alternativ som hjälper mot menstruationsbesvär. I en granskning i läkemedelstidskriften Iranian Journal of Pharmaceutical Research fastställde man faktiskt att örtmedicin är ett effektivt sätt för att lindra dysmenorré. Du kan använda kamomill, ingefära, kanel eller mynta.

Du kanske också är intresserad av: Fem heta drycker för att lindra mensvärk

7. Träna regelbundet

Håll dig aktiv även under mensen. Vi rekommenderar detta eftersom att fysisk aktivitet främjar frisättning av endorfiner, även kända som “välmåendehormoner.” Således kan 20 minuter av regelbunden träning per dag hjälpa till att lindra din menstruationssmärta, och därför förbättra ditt humör.

8. Öva avslappningstekniker

Ägna lite tid till meditation, yoga eller någon annan form av avkoppling, eftersom alla dessa kan bidra till att mildra menstruationsbesvär. Det kommer inte bara att påverka ditt humör positivt, utan det kommer också att hjälpa dig att lindra smärta och vaginalt obehag.

Kvinnor på yogalektion.

9. Självmedicinera inte

Många smärtstillande medel som du inte behöver recept för kan lindra menstruationssmärta. Var dock försiktig så att du inte överskrider den rekommenderade dosen. Rådfråga din läkare eller apotekspersonal om lämpliga doser. När det gäller andra symtom som klåda och irritation måste du känna till ursprunget innan du bestämmer lämplig behandling.

 

10. Kontakta en läkare om du inte kan lindra din menstruationssmärta

Att ha mens kommer vanligen med lite obehag och en viss del smärta. Men om du har svåra och ihållande symtom kan det vara bra att prata med en läkare. Ibland kan symtom som till exempel kramper, irritation, brännande och dålig lukt kräva specifik behandling. I dessa fall kan du behöva göra några ytterligare tester.

Kort sagt bör du vara noga med de intimprodukter som du använder och välja ekologiska alternativ som är fria från irriterande eller skadliga ämnen. Du bör också granska dina livsvanor samt rådfråga en läkare vid behov.

  • Nicole W. A question for women’s health: chemicals in feminine hygiene products and personal lubricants. Environ Health Perspect. 2014;122(3):A70–A75. doi:10.1289/ehp.122-A70 
  • Fashemi B, Delaney ML, Onderdonk AB, Fichorova RN. Effects of feminine hygiene products on the vaginal mucosal biome. Microb Ecol Health Dis2013;24:10.3402/mehd.v24i0.19703. Published 2013 Feb 25. doi:10.3402/mehd.v24i0.19703 
  • Barnard, N. D., Scialli, A. R., Hurlock, D., & Bertron, P. (2000). Diet and sex-hormone binding globulin, dysmenorrhea, and premenstrual symptoms. Obstetrics and Gynecologyhttps://doi.org/10.1016/S0029-7844(99)00525-6 
  • Akin, M. D., Weingand, K. W., Hengehold, D. A., Goodale, M. B., Hinkle, R. T., & Smith, R. P. (2001). Continuous low-level topical heat in the treatment of dysmenorrhea. Obstetrics and Gynecologyhttps://doi.org/10.1016/S0029-7844(00)01163-7 
  • Safarzadeh, A., Zare, S., Yousefabadi, S. R., & Ghoreishinia, G. (2016). The relationship between Exercise and premenstrual syndrome. International Journal of Medical Research & Health Sciences. 
  • Jasuja, Veena. (2013). Relaxation Technique and Premenstual Syndrome: A Psychophysiological Study.. IOSR Journal of Dental and Medical Sciences. 8. 17-22. 10.9790/0853-0811722.