7 tricks för att hantera premenstruellt syndrom

april 8, 2019
Olika faktorer som till exempel kosten eller inställning under mensperioden kan ha stor betydelse för vilken påverkan PMS har på oss.

Hur väl skulle du säga att du hanterar premenstruellt syndrom (PMS)?

Sanningen är att det här inte är någon lätt uppgift, och det beräknas att mer än 70% av alla kvinnor upplever besvär med premenstruellt syndrom.

Det råder ingen tvekan om att detta är ett av de problem som drabbar kvinnor mest. Har man tur, lider man bara av små kramper. Men i annat fall kan man vara tvungen att hantera humörsvängningar, svår smärta och oförmåga att utföra till och med endast vardagliga uppgifter.

Lyckligtvis behöver det inte vara så illa, för du kan enkelt hantera premenstruellt syndrom genom att följa några tricks som vi ska berätta om idag.

Här är vad du behöver göra!

1. Ät ananas för att hantera premenstruellt syndrom

Ät ananas för att hantera premenstruellt syndrom

Ananas kan hjälpa till att motverka premenstruell smärta. Förutom att den smakar utsökt är ananas en frukt som är lätt att få tag på.

Denna frukt är idealisk tack vare dess innehåll av bromelain. Bromelain är ett viktigt enzym som underlättar matsmältningen av proteiner, vilket minskar de magsmärtor man kan uppleva i samband med PMS.

Ananasjuice kan också hjälpa till att lindra smärta eftersom det minskar vätskeretention och förbättrar blodcirkulationen.

Vi rekommenderar att du äter 150 gram (ca två deciliter) ananas under några dagar just innan du ska ha mens. Om du inte gillar tärnad ananas, tillsätt den som ingrediens i dina gröna smoothies.

Vi rekommenderar att du läser: Prova dessa 5 ananasrecept för att bota förstoppning

2. Massage mildrar premenstruellt syndrom

En annan mycket effektiv lösning för att hantera premenstruellt syndrom är att massera nedre buken med cirkulära rörelser. Ett enkelt alternativ är att applicera lätt tryck över området med en värmekudde.

Det andra alternativet är massage med naturliga oljor:

Ingredienser

  • 1 tesked söt mandelolja (5 g)
  • 1 tsk kanelolja, geraniumolja eller ingefärsolja (5 g)

Förberedelse

  • Blanda de två oljorna i handflatan.
  • Tryck med fingrarna och gör cirkulära rörelser mellan höfterna och buken, hela vägen ner till benen.

Ha koll på portionerna

Ha koll på portionerna

Är du en av de kvinnor som känner att buken blir väldigt uppsvälld kring eller under mensen? Detta PMS-syndrom kan kännas väldigt besvärligt, men det är lätt att undvika.

Det bästa är att minska portionsstorlekarna. Det är vanligtvis konsumtion av mycket kolhydrater i stora portioner som gör att man känner sig uppsvälld.

Sträva efter att ignorera de begär och matsug som du kan ha under dessa dagar, och ät hälsosamma och näringsrika livsmedel. Försök också äta oftare (5 till 6 gånger per dag), men små portioner.

Om du redan har identifierat några livsmedel som orsakar denna typ av problem, undvik dem.

Generellt är det bäst att minska konsumtionen av:

  • Salt
  • Kaffe
  • Choklad
  • Citrusfrukter
  • Fetter

4. Kamomillte hjälper vid premenstruellt syndrom

Kamomillte är ett annat effektivt hjälpmedel för fatt hantera premenstruellt syndrom. Utöver att njuta av den goda, milda smaken, kommer även värmen att ge en lättande känsla.

Kamomill har smärtstillande och uppmjukande egenskaper som minskar känslan av obehag. Vi rekommenderar att du dricker det när du känner smärta eller kyla i buken.

Med en kopp av detta te kan du sedan snabbare fortsätta med dina aktiviteter. Om du samtidigt undviker irriterande mat, kommer mensen att passera utan allt för mycket obehag.

5. Var aktiv och träna lite

Var aktiv och träna lite

När PMS:en slår till väljer många kvinnor att stanna i sängen så mycket som möjligt.

Sanningen är att en del av oss upplever mycket obehag och smärta, särskilt om det finns komplikationer som exempelvis polycystiskt ovarialsyndrom.

Träning är dock ett effektivt sätt att hantera premenstruellt syndrom. Vi rekommenderar att du utför någon lugn aktivitet, som att ta en promenad.

Du kommer att upptäcka att du känner en lättnad efter några minuter, och att det är lättare att fortsätta med vardagssysslorna.

Se även: Varför du känner smärta under menstruationen

6. Lev ett hälsosamt liv

Går du ibland ut på drinkar med dina vänner? Är tobak en del av ditt liv? Det är vanligt att alkohol, cigaretter och kaffe är en del av många människors dagliga liv.

Men även om det är vanligt, är det viktigt att du frågar dig själv om det går över gränsen, och att du ser till att låta bli alkohol, kaffe och cigaretter i några dagar.

Alla dessa produkter kan förvärra obehag under dagarna innan mens, särskilt smärtan.

För att hantera premenstruellt syndrom, undvik dessa tre element och välj i stället nyttig mat och naturligt vatten. Det kanske inte är så kul, men åtminstone kommer du att lida av mindre smärta.

7. Slappna av och gör dig av med stressen

Slappna av och gör dig av med stressen

Det sista tricket för att bekämpa premenstruellt syndrom är att hålla dig så avslappnad som möjligt.

Detta är så klart inte alltid så enkelt, på grund av jobb och familjeliv. Men har du svårt att slappna av, rekommenderar vi att du använder någon teknik som hjälper dig att hålla borta stressen så mycket som möjligt.

Du kan:

  • Prova att läsa lite innan du lägger dig. Men välj helst en fridfull roman.
  • Gör yoga. Förutom att hjälpa dig att bli smidigare i kroppen, hjälper det att ge kroppen mer energi under dagen och motverkar besvär från premenstruellt syndrom.
  • Lyssna på musik. Om du inte kan gå iväg från dina skyldigheter, sätt på en bra musikspellista som är lugn och behaglig.

Kom ihåg att stress har direkt påverkan på dina hormoner. Det är därför många obehag kan vara mer märkbara under mensen.