Menstruationskramper under graviditeten - bör du oroa dig?

Menstruationskramper under graviditeten behöver inte vara en anledning till oro, åtminstone i princip. Vanligtvis försvinner detta symptom efter första trimestern. Du bör dock kontakta din läkare om smärtan är svår eller inte försvinner.
Menstruationskramper under graviditeten - bör du oroa dig?

Senaste uppdateringen: 14 april, 2021

Tanken på att få mensvärk eller menstruationskramper under graviditeten är ofta förvirrande. De uppträder vanligtvis under den första menstruationsdagen och två eller tre dagar efter den.

Detta obehag i livmodern manifesterar sig på samma sätt som kolik, vilket är vanligt under graviditeten. Detta beror på de hormonella förändringar som en kvinna genomgår i detta skede.

Menstruationsvärk, eller dysmenorré, är svår, krampaktig smärta som ibland är sporadisk och andra gånger skarp och kontinuerlig. Det kan sträcka sig till benen eller ryggen, samt orsaka illamående, huvudvärk, förstoppning och diarré.

Typer av menstruationskramper

Det finns två typer av dysmenorré: primär och sekundär. Det första tillståndet kan man se bland unga kvinnor i samband med menstruationscykeln. Denna typ tenderar att försvinna med tiden. Den sekundära typen är associerad med missbildningar i könsorganen, och intensiteten ökar vanligtvis med åldern.

Andelen kvinnor i fertil ålder som lider av dysmenorré varierar från 25% till 60% av den kvinnliga befolkningen. Man kan ofta hålla denna typ av obehag eller smärta under kontroll, även om uppskattningar tyder på att det kan vara hämmande i vardagen. Detta gäller särskilt när det blir mer intensivt och i själva verket är menstruationsvärk en av de främsta orsakerna till frånvaro från arbete och skola bland kvinnor.

Menstruationskramper under graviditeten: gravid kvinna på soffa
Menstruationsvärk under graviditeten är vanligt och förväntas till och med, men du bör ta dig till en läkare om du upplever vissa allvarliga tecken.

Missa inte den här artikeln: Effektiva och naturliga kurer för mensvärk

Menstruationskramper under graviditeten

Kvinnor upplever alla möjliga typer av hormonella förändringar under graviditeten. Detta beror på att kvinnokroppen genomgår förändringar som påverkas av variationer i blodkoncentrationen hos givna ämnen.

Det är därför som menstruationskramper under graviditeten är vanliga, särskilt under första trimestern. De kan dock vara hela graviditeten.

Även om du inte har några blödningar är detta en känsla som härrör från de förändringar livmodern genomgår när den förbereder sig för förlossningen. Vanligtvis kommer dock smärtan att avta när graviditeten fortskrider.

Kramperna är vanligare under första trimestern eftersom barnet utvecklas så snabbt i detta skede. Det kan kännas som att buken sträcker sig, vilket på sätt och vis stämmer eftersom livmodern expanderar. När detta organ växer tvingar det både musklerna och ligamenten att öka sin elasticitet.

En gravid kvinna kan också uppleva denna typ av smärta under andra trimestern. När detta händer beror det på att teres major-muskeln – den som stöder livmoderns vikt – sträcker sig för långt. Obehaget tenderar att kännas som stick i buken. Det är också vanligt att man får kramper efter träning.

Tips för att hantera menstruationskramper under graviditeten

Kronisk dysmenorré under graviditeten kan störa din upplevelse och ditt välbefinnande under denna period av ditt liv. Du bör behandla symptomen, och, om de inte är oroande, kan du använda dig av några av följande tips för att lindra dem.

En vanlig rekommendation är att lägga om din kost, men du bör alltid prata med din läkare först. Du kan till exempel behöva sluta med koffein, eftersom det är allt för stimulerande. Dessutom kan din läkare ordinera lämpliga kosttillskott för dig, baserat på de allmänna rekommendationerna för folsyra och järn.

Andra förslag är:

  • Ta en avkopplande dusch eller bad i varmt vatten
  • Placera värmedynor med lämplig temperatur på magen
  • Få en avslappnande massage av midjan och det omgivande området
  • Sov på sidan, med benen böjda

Dessutom kan du försöka röra på dig lite om du känner av smärtor i buken. Det finns en del träningsrutiner som är särskilt utformade för gravida kvinnor, vilket kan vara till hjälp i dessa fall. Glöm inte att dricka ordentligt med vatten så att du inte blir uttorkad.

Menstruationskramper under graviditeten: gravid kvinna på yogaboll
Träning främjar elasticiteten i muskler och ligament.

Vi rekommenderar att du läser den här artikeln: Hudförändringar under graviditeten

När ska du oroa dig för menstruationskramper under graviditeten?

Det är allvarligt när dysmenorré under graviditeten inte avtar naturligt eller när du använder dig av de föreslagna åtgärderna ovan. Om smärtan blir för intensiv, kontakta din läkare.

Ta kontakt med din läkare särskilt om du upplever svåra smärtor som inte försvinner eller smärta och sammandragningar i buken. Dessutom bör du rådfråga en läkare vid vaginala kramper, blödningar, flytningar eller om du får gastrointestinala symptom eller yrsel.

En blödning som uppstår tillsammans med obehag eller kramper måste man alltid ta på allvar. Varje trimester kommer med sina egna vanliga tillstånd och krämpor. Du kan minska risken för både dig själv och ditt barn genom att veta hur man identifierar dem tidigt. Ha din barnmorskas nummer till hands!

Detta kanske intresserar dig
Tio sätt att lindra menstruationssmärta
Steg för Hälsa
Läs det Steg för Hälsa
Tio sätt att lindra menstruationssmärta

Du bör vara noga med de intimprodukter som du använder, samt göra positiva förändringar i din livsstil för att lindra menstruationssmärta.



  • Galindo, M. A. (2011). Efectos de la albahaca-Ocimum basilicum-sobre dolor pélvico en dismenorrea primaria-menstruación dolorosa-en mujeres en edad fértil. Revista Colombiana de Enfermería, 6, 47-60.
  • Castro, Magdalena, and Claudia Galleguillos. “Dismenorrea primaria en adolescentes: Revisión de la literatura.” Rev. Soc. Chil. Obstet. Ginecol. Infant. Adolesc 16.2 (2009): 24-36.
  • Scarella, A., Chamy, V., Badilla, D., Escobar, A., & Michea, K. (2008). Rotura uterina espontánea en el primer trimestre del embarazo. Revista chilena de obstetricia y ginecología, 73(6), 393-396.
  • Fournier, M. M. (2013). El dolor pélvico durante el embarazo. Ginecología y Obstetricia de México, 81(09), 558-572.
  • Munjin, Milan, and Juan Rojas. “Dolor lumbar relacionado al embarazo.” Revista chilena de obstetricia y ginecología 72.4 (2007): 258-265.
  • Castillo Ortiz, Natalia del. “Modificación y efectos del consumo de cafeina durante el embarazo.” (2016).
  • Ezcurra, R., N. Lamberto, and V. Peñas. “Dolor abdomino-pélvico en ginecología.” Anales del Sistema Sanitario de Navarra. Vol. 32. Gobierno de Navarra. Departamento de Salud, 2009.
  • Fox, Nathan S. “Qué hacer y qué no hacer durante el embarazo.” Obstet Gynecol 131 (2018): 713-21.
  • Santos, Fernanda, et al. “Adhesión de las mujeres embarazadas a los ejercicios para fortalecer el suelo pélvico.” Evidentia 15 (2018): e10427.