Kosttillskott: en hjälp för att gå tillbaka till skolan och jobbet

Har du barn som ska tillbaka till skolan? Kommer du precis igång igen efter semestern? Om så är fallet önskar du förmodligen något sätt för att öka dina energireserver, något som hjälper dig och din familj att klara av denna förändring.
Kosttillskott: en hjälp för att gå tillbaka till skolan och jobbet
Leonardo Biolatto

Skriven och verifierad av läkare Leonardo Biolatto.

Senaste uppdateringen: 21 december, 2022

Lika snabbt en säsong för ledighet kommer, är säsongen här för skola och jobb igen. Och med det kommer temperaturpåverkan, mer stress och mindre tid för oss själva. Av denna anledning är att konsumera kosttillskott en hjälp och ett bra alternativ för att öka energinivåerna till samma nivåer som vi hade under ledigheten.

Kosttillskott kan vara en hjälp för dig att förbättra din styrka, öka din uthållighet, stärka ditt immunförsvar och minska stress. Det är dock viktigt att veta hur vi konsumerar dem med försiktighet och väljer det tillskott som passar bäst för våra specifika behov. I den här artikeln ska vi berätta allt om dem.

Vad är kosttillskott?

Kosttillskott är produkter som används för att komplettera kosten och tillhandahålla viktiga näringsämnen för kroppen. De kan tas ensamma eller i kombination med mat och finns i olika format, såsom kapslar, tabletter, pulver och vätskor.

I tider av hög stress, som när vi ska tillbaka till jobbet eller skolan, kan de vara ett sätt att behålla energi och minska stress. Om du letar efter vitamintillskott, försök att köpa kvalitetsprodukter från pålitliga ställen. Detta för att ge din kropp möjlighet att må bra och kunna möta alla utmaningar som återkomsten från ledigheten medför.

Det är viktigt att betona att kosttillskott inte ersätter en balanserad kost och en hälsosam livsstil. Men de kan vara ett effektivt sätt att säkerställa att din kropp får de näringsämnen den behöver för att fungera korrekt.

Här är allt du behöver veta om de mest effektiva ingredienserna för att återuppta arbets- eller skolrutiner efter semestern.

En man som tar kosttillskott.
Återgången till vardagen kan vara en källa till stress. Här kan vi behöva näringstillskott.

Vilka ingredienser används vanligtvis i kosttillskott?

De vanligaste ingredienserna i kosttillskott är vitaminer och mineraler. Dessa har fördelen att de är säkra och effektiva, samt är ett enkelt sätt att komplettera kosten. Studier har visat att multivitaminer/multimineraler kan vara till hjälp för att förebygga hjärt-kärlsjukdomar och även vissa typer av cancer.

Vitamin C, till exempel, är en vattenlöslig organisk syra som finns naturligt i många livsmedel. Att ta detta som tillskott kan vara en hjälp för att förebygga eller behandla brist. I allmänhet är det en av de viktigaste ingredienserna som vi kan hitta i dessa kosttillskott.

Många studier har visat att C-vitamin, eller askorbinsyra, är en kraftfull antioxidant som hjälper oss att bekämpa stress, trötthet och temperaturförändringar. Det hjälper oss också att stärka immunförsvaret, vilket vi kan behöva under den här tiden på året med ökad risk för virusspridning.

Andra viktiga ingredienser i kosttillskott

Förutom C-vitamin är andra näringsämnen som ofta finns i kosttillskott vitamin D, folsyra och omega-3-fettsyror. Beroende på situationen rekommenderar vissa experter ett dagligt intag av dessa näringsämnen för att förbättra kroppens övergripande funktion.

D-vitamin är ett annat vattenlösligt vitamin som vår kropp producerar naturligt som ett resultat av exponering för solljus. Forskning har bekräftat att D-vitamin är nödvändigt för att hålla benen starka och friska, samt för att förbättra den övergripande funktionen hos våra kroppar. Och, tyvärr, när våra arbetsförpliktelser börjar är det vanligt att vi spenderar mer tid inomhus än utomhus.

Många kosttillskott innehåller även folsyra och omega-3-fettsyror. Folsyra är en form av B-vitaminer som finns naturligt i många grönsaker och baljväxter; de hjälper kroppen att förebygga eller behandla anemi.

Omega-3-fettsyror är viktiga näringsämnen för hjärnan och hjärtat och finns i vissa frukter, grönsaker och vegetabiliska oljor. Flera studier har visat att omega-3 kan hjälpa till att förbättra humöret och den mentala kapaciteten, vilket kan vara precis det vi behöver för en utmanande ny säsong i skolan eller på jobbet.

Behöver min familj ta kosttillskott till hjälp?

Även om många experter rekommenderar ett dagligt intag av vissa näringsämnen, är verkligheten att alla inte behöver ta kosttillskott till hjälp. I allmänhet rekommenderar man de som följer en vegetarisk eller vegansk kost, eller som har näringsbrister, tar kosttillskott som hjälp för att komplettera sina kostbehov.

Å andra sidan, om du håller en balanserad kost och tränar regelbundet, får din kropp förmodligen redan allt den behöver naturligt. Men i tider av extrem stress, om du känner att dina energinivåer är låga, skadar det inte att ge din kropp lite hjälp. Om du gör det kommer du snart att märka förbättringen och kunna möta nya utmaningar på bästa möjliga sätt.

Detta kanske intresserar dig
Din hjärna påverkas av en stillasittande livsstil: flera risker
Steg för Hälsa
Läs det Steg för Hälsa
Din hjärna påverkas av en stillasittande livsstil: flera risker

Visste du att din hjärna påverkas av en stillasittande livsstil? Din livsstil påverkar inte bara din fysiska hälsa. Lär dig mer om det här!



  • Blumberg JB, Bailey RL, Sesso HD, Ulrich CM. (2018). The Evolving Role of Multivitamin/Multimineral Supplement Use among Adults in the Age of Personalized Nutrition. 2018 Feb 22;10(2):248. doi: 10.3390/nu10020248. PMID: 29470410; PMCID: PMC5852824. Recuperado de: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29470410/
  • DiNicolantonio JJ, O’Keefe JH. (2020). The Importance of Marine Omega-3s for Brain Development and the Prevention and Treatment of Behavior, Mood, and Other Brain Disorders. Nutrients. 2020 Aug 4;12(8):2333. doi: 10.3390/nu12082333. PMID: 32759851; PMCID: PMC7468918. Recuperado de: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32759851/
  • Dobson R, Cock HR, Brex P, Giovannoni G. (2017). Vitamin D supplementation. Pract Neurol. 2018 Feb;18(1):35-42. doi: 10.1136/practneurol-2017-001720. Epub 2017 Sep 25. PMID: 28947637. Recuperado de: https://pubmencbi.nlm.nih.gov/28947637/
  • Johnston CS, Barkyoumb GM, Schumacher SS. (2014). Vitamin C supplementation slightly improves physical activity levels and reduces cold incidence in men with marginal vitamin C status: a randomized controlled trial. Nutrients. 2014 Jul 9;6(7):2572-83. doi: 10.3390/nu6072572. PMID: 25010554; PMCID: PMC4113757. Recuperado de: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25010554/

Innehållet i denna publikation är endast i informationssyfte. Det kan inte under några omständigheter tjäna till att underlätta eller ersätta diagnoser, behandlingar eller rekommendationer från en fackman. Konsultera din betrodda specialist om du har några tvivel och sök dennes godkännande innan du påbörjar några procedurer.