Konsekvenserna av att äta för mycket och hur man undviker det

16 oktober, 2020
För många kan det att äta för mycket leda till både fysiska och psykologiska konsekvenser. Lyckligtvis finns det olika strategier som kan hjälpa dig att undvika denna ohälsosamma vana. Idag berättar vi mer om konsekvenserna av att äta för mycket och hur man kan undvika det.

Det är troligt att du någon gång har ätit mer än du borde. Kanske för att det var din favoritmat, kanske för att du var helt utsvulten eller kanske av någon annan anledning. Även om det inte är ett stort problem att göra det då och då, finns det många konsekvenser av att äta för mycket upprepade gånger.

Bland annat kan du drabbas av ett antal hälsoproblem som kommer av att du äter för mycket under en längre tid. Det gör inte bara att du går upp i vikt, det kan också skapa förändringar relaterade till ditt humör.

Hur gör du för att förhindra att detta händer?

Vi ger dig några rekommendationer i artikeln nedan.

Är konsekvenserna av att äta för mycket ett problem?

I allmänhet är konsekvenserna av att äta för mycket minimala och tillfälliga. Om lusten att äta dock är återkommande och utom kontroll kommer det troligen att leda till mer påtagliga fysiska och mentala konsekvenser.

Människor som har en oproportionerlig aptit kommer inte bara att gå upp i vikt, de kommer också att börja utveckla ett negativt perspektiv som kan hindra dem från att utföra sina dagliga aktiviteter.

Möjliga orsaker

Det finns många faktorer som är förknippade med ett behov av att äta mer än du behöver och bör. Som vi redan har nämnt behöver det inta bara gälla när du äter din favoriträtt. I själva verket har återkommande överätande vanligtvis inget att göra med själva maten. Snarare har det ofta att göra med konstant stress eller faktorer som att gå på en allt för restriktiv diet.

konsekvenserna av att äta för mycket: man tar kakor
Behovet av att äta för mycket kan vara förknippat med faktorer som ångest eller mycket restriktiva dieter.

Vi uppmuntrar dig också att läsa den här artikeln: Din hjärna på en lågkolhydratdiet: tankar och känslor

Konsekvenserna av att äta för mycket

Först och främst kan överätande leda till fysiska konsekvenser, som övervikt eller utvecklandet fetma, även om detta inte alltid är fallet. I många fall kan konsekvenserna vara av psykologisk karaktär. Detta gäller både personer som är överviktiga och resten av befolkningen.

Enligt fakta publicerade i The Primary Care Companion for CNS Disorders, kan de psykologiska konsekvenserna av överätande vara följande:

  • Förlust av kontroll över mat och matsituationen
  • Social isolering
  • Eskalerande ångest
  • Ett tillstånd av ångest eller stress
  • Brist på glädje när du deltar i aktiviteter som tidigare varit roliga
  • Förändringar i minne och koncentration
  • Överdrivet fokus på mat och näring
  • Sömnen kan uppvisa förändrade mönster
  • En minskning av arbetsprestanda
konsekvenserna av att äta för mycket: kvinna äter onyttig mat
En känsla av skuld eller ångest är mycket vanligt bland människor som inte kan kontrollera sig själva kring mat.

Upptäck mer i den här artikeln: Mät dina matportioner med handen

Nycklar som hjälper dig att undvika att äta för mycket

Det finns strategier som du kan använda dig av dagligen för att undvika att äta för mycket. Du måste dock förstå att de bara är förfaranden och inte bör ersätta professionell behandling. Om du upplever överdriven ångest över din matsituation och ditt ätande, bör du rådfråga en läkare eller specialist.

Identifiera dina känslor

Att identifiera de känslor du upplever hjälper dig också att hantera dina problem. En idé är att börja föra en dagbok där du skriver ner hur du mår. Förutom att distrahera dig från att vända dig till mat som en lösning kan det också hjälpa dig att upptäcka intressanta saker om dig själv.

Undvik att fokusera på mat

När du märker att du äter för mycket är det inte en god idé att straffa dig själv. Om du börjar välja bort mat du gillar kommer du förmodligen inte att kunna hålla dina nya vanor igång länge. Istället kommer du att utveckla en starkare önskan att äta allt du har tagit bort från din kost.

Samtidigt kan detta gå hand i hand med känslor av frustration när du inte når dina mål. Som ett resultat går du in i en ond cirkel som det är svårt att komma ur. Det är därför alltid bäst att följa en hälsosam kost utan att gå till några ytterligheter.

Träna på ett sätt du gillar

Flera studier har visat att vissa människor tränar för att kompensera när de äter för mycket. Med andra ord ser de träning som ett straff för att ha ätit för mycket och det enda sättet att undvika att gå upp i vikt.

Du bör komma ihåg att fysisk träning är hälsosamt, men målet bör inte bara handla om viktminskning. Du bör träna eftersom det är bra för ditt välbefinnande, och samtidigt vara försiktig så att du inte överskrider din fysiska förmåga. Om du inte är van vid det, rekommenderar vi att du börjar gradvis, mellan tjugo och trettio minuter per dag.

kvinna som stretchar
Regelbunden träning kan hjälpa dig att minska din matångest. Du bör dock träna för ditt välbefinnande och inte som ett sätt att straffa dig själv för att ha ätit för mycket.

Be om hjälp

Det är inte alla som behöver vända sig till hälso- och sjukvårdspersonal när det gäller överätande, men det finns situationer där du bör överväga det. Detta gäller särskilt när ditt överdrivna matintag har att göra med känslomässiga faktorer.

Som förklarats i en studie i den medicinska tidskriften Current Psychiatry Reports är psykoterapi användbar för att känna igen och korrigera beteenden som leder till överätande. Samtidigt förbättrar det personens allmänna välbefinnande.

Glöm inte detta

Även om överätande med tiden kan leda till viktökning kan det också leda till andra konsekvenser. Det är därför viktigt att avgöra varför du gör detta och att identifiera relaterade faktorer så snart som möjligt. På det sättet kan du välja en effektiv behandling för att förhindra att detta problem påverkar din livskvalitet.

  • Goldschmidt AB, Loth KA, MacLehose RF, Pisetsky EM, Berge JM, Neumark-Sztainer D. Overeating with and without loss of control: Associations with weight status, weight-related characteristics, and psychosocial health. Int J Eat Disord. 2015;48(8):1150‐1157. doi:10.1002/eat.22465
  • Razzoli M, Pearson C, Crow S, Bartolomucci A. Stress, overeating, and obesity: Insights from human studies and preclinical models. Neurosci Biobehav Rev. 2017;76(Pt A):154‐162. doi:10.1016/j.neubiorev.2017.01.026
  • Ferrario CR. Food Addiction and Obesity. Neuropsychopharmacology. 2017;42(1):361. doi:10.1038/npp.2016.221
  • Godoy F. Trastorno del comedor compulsivo: Incorporación del concepto en la salud pública chilena.Rev Chil Nutr. 2015.42(4),399-402.
  • Dittmer N, Jacobi C, Voderholzer U. Compulsive exercise in eating disorders: proposal for a definition and a clinical assessment. J Eat Disord. 2018;6:42. Published 2018 Nov 28. doi:10.1186/s40337-018-0219-x
  • Síndrome de edorexia: evaluación y diagnóstico. salud pública de méxico. 2014. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0036-36342014000300007.
  • Iacovino JM, Gredysa DM, Altman M, Wilfley DE. Psychological treatments for binge eating disorder. Curr Psychiatry Rep. 2012;14(4):432‐446. doi:10.1007/s11920-012-0277-8