Varför man kanaliserar sina känslor genom mat

september 15, 2017
Brukar du äta dina känslor? Då är den här artikeln för dig! Lär dig varför det får oss att känna oss bättre att äta och hur man slutar med ovanan.

Du äter när du är uttråkad, deprimerad eller har ångest. Du projicerar många olika känslor genom ditt ätande, och det är inte alltid hälsosamt. I den här artikeln kommer vi berätta varför du kanaliserar dina känslor genom mat.

Att äta mat är kopplat till känslor

Kvinna som smygäter

Det är inte något nytt. Utöver den fysiska nödvändigheten att äta är mat ofta något som lindrar frustrationer, ledsamhet och bitterhet. Å andra sidan är mat även associerat med fester, firande och sammankomster inom praktiskt tagit alla kulturer. En god måltid i gott sällskap kan var lika bra som terapi.

Det är väldigt svårt att inte associera mat med känslor. Problemet uppstår när de känslor du associerar med maten inte är bra för dig. Ätstörningar grundar sig på en ”ohälsosam relation” med maten, som kan bli till ett behov, en förnekelse eller en projicering av känslomässiga problem som inte har lösts ännu.

Att äta på grund av ångest, depression eller för att man är uttråkad kan lugna dig, men det har bara en temporär verkan. Och de matval du gör är heller inte objektiva när du väljer dem baserat på dina känslor. Du väljer då oftast ohälsosamma, friterade livsmedel, och även mat med för mycket salt och fett.

Det är väldigt svårt att välja frukt eller grönsaker istället för chokladkakor när man känner dig nere.

När och varför man använder mat för att kanalisera sina känslor

Det finns många anledningar till varför du kanske väljer en viss typ av mat, men vissa anledningar är vanligare än andra:

Stress

Vin och pizza

Stress uppstår i samband med en brist på kontroll över den typ och mängd mat du äter. Vissa äter mer när de är stressade, andra äter mindre. Det vi vet är att denna känsla inte låter dig avsätta tid till att tillaga mer hälsosamma måltider, vilket gör att man väljer mat som är skadlig för hälsan.

Dålig kroppsbild

Det är den vanligaste situationen för tonåringar. I det här fallet förekommer överdrivet strikta dieter eller att man äter alltför mycket socker och fett för att den dåliga självbilden får en att må dåligt. Det leder ofta till fetma och övervikt.

När man är uttråkad

Du ligger på soffan eller i sängen och har inget att göra, så du går till köket, öppnar kylskåpet och äter som om det vore någon form av underhållning. Det händer också när man håller på med ett tråkigt arbete eller bara tittar på TV.

Dåligt humör eller ilska

Kvinna vid matbordet

Efter att man har bråkat eller om man är ledsen äter man mer mat, och det handlar ofta om mat med mycket socker. Den stereotypiska bilden av en deprimerad person är någon som ligger i sängen med en skål glass.

Varför väljer man då ohälsosam mat för att kanalisera sina känslor? Varför väljer vi feta och saltade livsmedel istället för något hälsosamt? Om vi vill försöka förstå det hela måste vi beakta hjärnans belöningscenter. Det finns upplevelser som trycker på en ”knapp” i hjärnan som får dig att upprepa ett visst beteende.

Varje gång du gör något som är svårt och kräver stor möda ger du dig själv en ”belöning” och går och handlar, går ut och äter eller ger dig själv någon liten present.

Det finns tre upplevelser som aktiverar denna ”belöningsknapp” i din hjärna:

  • Sex
  • Socialt umgänge
  • Mat

Dessa kopplar ihop ditt emotionella limbiska system med hjärnans njutningscenter genom dopamin. Denna signalsubstans avsöndras och producerar sedan hormon som endorfiner, som hanterar känslor såsom njutning och lycka.

Precis som med andra beroendeframkallande substanser (alkohol, cigaretter, droger) gör mat dig lycklig när du äter och du kan glömma dina problem för ett tag. Men varför väljer vi ohälsosamma livsmedel? För att det i grund och botten handlar om en överlevnadsinstinkt.

  • Förr i tiden kunde våra förfäder gå flera veckor utan att äta.
  • När de till slut fick tag i mat prioriterade deras hjärnor mat med mer kalorier för att fylla upp energireserverna. Med andra ord aktiverade (och aktiverar fortfarande) socker och fett hjärnans belöningscenter.

Hur slutar man kanalisera sina känslor genom mat?

Kvinna äter pizza

Det är en process som kan ta månader, men det är värt ett försök. Försök att sakta men säkert minska ditt intag av livsmedel med mycket kalorier och välj istället mer hälsosamma alternativ. Ett väldigt effektivt trick är att ställa fram en korg med frukt i köket. Ett annat är att gå och handla efter att man ätit så att man inte köper mat med en kurrande mage som tar över.

Det kan även vara en bra idé att gömma ohälsosam mat och avsätta extra tid till att laga välbalanserade måltider.

  • Evers, C., Stok, F., & de Ridder, D. T. D. (2010). Feeding your feelings: Emotion regulation strategies and emotional eating. Personality and Social Psychology Bulletin. https://doi.org/10.1177/0146167210371383
  • Nowakowski, M. E., McFarlane, T., & Cassin, S. (2013). Alexithymia and eating disorders: A critical review of the literature. Journal of Eating Disorders. https://doi.org/10.1186/2050-2974-1-21
  • de Zwaan, M. (2001). Binge eating disorder and obesity. International Journal of Obesity. https://doi.org/10.1038/sj.ijo.0801699