För en hälsosam kost: Nyckelingrediensen är middagen

Om du är den sortens person som hoppar över frukosten kan du inte kompensera detta genom att äta en stor middag. Det kommer inte ge dig den energi du behöver för att ta dig an nästa dag.
Soppa och mage

Vi är läser ständigt tips för enkel viktminskning: att minska antalet kalorier vi konsumerar, öka vårt proteinintag, äta fler men mindre måltider per dag, inte äta för mycket kolhydrater eller socker, mm. Men det finns ett sätt som garanterat kommer att hjälpa oss att gå ner i vikt gradvis och på ett hälsosamt sätt – och det kanske överraskar dig. Du bör helt enkelt vara mycket noggrann med vad du väljer att äta till middag.

Denna artikel kommer förklara hur och varför vi kan gå ner i vikt bara genom att förbättra våra dagliga middagsvanor, vilket är en av nycklarna till en hälsosam kost.

Vad är så speciellt med middagen?

Det finns ett talesätt som säger att man bör äta frukost som en kung, lunch som en prins och middag som en fattiglapp. Det relaterar till hur vi bör portionera ut vårt matintag under dagen. I takt med att dagen fortskrider behöver vi i allmänhet allt mindre energi (om vi inte är väldigt aktiva på kvällen).

När vi minskar storleken på vår middag, eller tar för vana att äta den tidigare, kanske vi upptäcker att vi är mer hungriga på morgonen, vilket leder till att vi äter en större frukost som följd. Så när dagen når sitt slut kommer vi ha ätit samma mängd mat. Skillnaden är att allt omvandlas till energi. Din kropp balanserar sin vikt naturligt – du behöver inte göra någonting!
Soppa

Vilken tid ska vi äta middag?

Enligt traditionell kinesisk medicin förnyar sig gallblåsan och levern mellan klockan 23 och 03. Dessa två organ är grundläggande för matsmältningen och de kan antingen förbättra eller förvärra sättet vi smälter vår mat. Så här är ytterligare en anledning att äta middag vid rätt tidpunkt: För att inte avbryta kroppens naturliga regenerativa processer och för att hålla vårt matsmältningssystem i optimalt skick bör vi inte äta middag senare än klockan 20.

Hur mycket ska vi äta till middag?

Detta beror på varje enskild person och dennes specifika livsstil, men det viktiga är att inte gå hungrig och sedan äta för mycket senare som följd. Det är viktigt att lära sig att nå den punkt då man är mätt och sedan sluta äta, men en hel del människor fortsätter att äta; antingen för att det fortfarande finns mat kvar på tallriken, av stress, eftersom de vill unna sig en efterrätt, för att de är distraherade av något annat, mm.

Om vi ​​kan hitta ett sätt att träna oss att sluta äta när vi är mätta kommer detta inte bara bidra till att hålla oss normalviktiga, utan också förbättra matsmältningen och hålla magen platt. När vi äter för mycket kan vi känna oss och se svullna ut runt buken.
Sallad

Välj mättande livsmedel

Det bästa sättet att undvika att äta för mycket samtidigt som du inte känner att du svälter dig själv är att äta livsmedel som har ett högt fiber- och vatteninnehåll, som fyller upp oss, och dessa livsmedel är också lättsmälta.

Dessa egenskaper finner du främst hos grönsaker, men även alger innehåller mycket fiber och vatten. Wakametång, agar-agar, kombutång, havssparris med flera kan alla införlivas i en hälsosam kost. De kan användas i soppor, sallader och efterrätter. Vissa, som till exempel agar-agar, är också mättande att äta som de är.

Några exempel på mättande rätter vi kan tillaga:

  • Sauterade grönsaker (broccoli, morötter, svamp, majs och ägg)
  • Grönsakssoppa med kombutång och havregryn
  • Sallad med groddar, äpplen och avokado
  • Hummus (kikärtspuré) eller guacamole med skivor av morot och gurka
  • Grönsakssoppa och quinoa
  • Spenat med russin och pinjenötter
  • Zucchini med wakametång och curry
  • Kalla ärtor med kycklingsallad
  • Sötad agar-agar med äpple och kanel

Guacamole
Men hur går vi tillväga när vi är väldigt hungriga?

Vissa skulle gärna vilja äta mindre till middag eller äta den tidigare, men kan inte eftersom de arbetar sent eller av någon annan anledning. När de kommer hem på kvällen vill de bara kunna äta middag i lugn och ro.

Om detta är du rekommenderar vi att du tar dig ett litet mellanmål cirka tre timmar innan middagen, så att du kan njuta av några av de rätter som vi beskrivit utan att äta i överflöd.

Naturligtvis bör även mellanmålet vara hälsosamt. Nedan följer några exempel:

  • Frukter eller naturliga juicer
  • Nötter: valnötter, hasselnötter, mandlar, mm.
  • Torkad frukt: dadlar, katrinplommon, torkade aprikoser, mm.
  • Pinnar av fullkornsbröd
  • Smörgåsar med fullkornsbröd (ost, avokado, äggsallad, mm.)