7 orsaker till att du inte går ner i vikt

Fysisk inaktivitet är en av de främsta orsakerna till övervikt och fetma. Personer med sömnproblem har en långsammare ämnesomsättning som påverkar de hormoner som styr hungern, vilket leder till att de tenderar att äta mer.
Mage

Det är sant att kost och motion är nyckeln till att gå ner i och bibehålla en balanserad vikt. Vad som är osäkert är dock huruvida dessa är de enda saker du behöver fokusera på för att nå din idealvikt. Enligt forskarna finns det nämligen andra yttre faktorer som kan få en person att gå upp i vikt.

Om du äter en hälsosam kost och motionerar regelbundet men inte går ner i vikt kanske en eller flera av följande punkter kan vara anledningen. Nedan finner du 7 möjliga orsaker till att du har problem med att gå ner i vikt.

Du får inte tillräckligt med sömn

SömnStudier har visat att människor som har svårt att sova eller som sover mindre än fem timmar per natt har en långsammare ämnesomsättning, vilket påverkar de hormoner som styr hungern, som leptin och ghrelin.

Leptin är det hormon som talar om för hjärnan när du ska sluta äta, medan ghrelin (som produceras i magsäcken) stimulerar hunger. Enligt forskningsstudier har människor som inte sover bra en låg nivå av leptin och höga nivåer av ghrelin. Detta innebär att de tenderar att äta mer och gå upp mer i vikt.

För att lösa detta problem är rekommendationen att ha en god dygnsrytm med minst 8 timmars sömn per natt.

Du konsumerar dolt socker

Raffinerat sockerDolt socker kan finnas närvarande även där du minst förväntar dig det. Utan att vara medveten om det konsumerar du stora mängder genom energibars, spannmålsprodukter, sportdrycker, såser och pålägg.

För att komma ifrån detta är det mycket viktigt att du läser innehållsförteckningen ordentligt innan du köper en produkt och undviker sådana som innehåller raffinerat socker.

Du räknar kalorier men inte näringsämnen

När vi vill gå ner i vikt bör vi självfallet äta mindre portioner och skära ned på vårt kaloriintag. Men vissa blir så besatta av denna detalj att de glömmer att det finns många viktiga näringsämnen som bör ingå i kosten.

I det här fallet är det viktigaste att tänka på kvaliteten på den mat du äter – istället för antalet kalorier den innehåller – så att du får i dig tillräckliga mängder vitaminer, mineraler och antioxidanter.

Du spenderar mycket tid i sittande ställning

En stillasittande livsstil är en av de främsta orsakerna till fetma och övervikt. Många gånger kanske du hävdar att det inte finns någon tid för motion när det i själva verket handlar om ett brist på intresse. Det rekommenderas att du får minst 30 minuters motion varje dag i form av promenader, löpning, jogging, cykling, mm.

Du tar dig inte tiden som krävs för att laga mat

MatlagningKombinationen av en stillasittande livsstil och dålig kost är en av dina värsta fiender när du vill upprätthålla din idealvikt. På grund av tidsbrist väljer många att konsumera frysta livsmedel, snabbmat eller en kombination av skräpmat. Lösningen är att börja ta dig mer tid varje vecka till att laga hälsosamma måltider och framför allt att äta en nyttig frukost.

Du lider av ett hormonellt problem

Du kanske har gjort allt du kan för att gå ner i vikt men istället går du bara upp. I detta fall rekommenderar vi att du rådgör med din läkare eftersom din viktökning kan vara resultatet av en hormonell rubbning, som hypertyreos, polycystiskt ovariesyndrom eller insulinresistens.

Efter samråd med din läkare kan han eller hon ordinera dig rätt behandling att följa för att förbättra detta tillstånd. Om det bekräftas att problemet är hormonellt är det dessutom bra att även börja inkludera nyttiga proteiner, grönsaker, tång och essentiella fettsyror i din kost.

Du får inte i dig tillräckligt med essentiella fettsyror

FiskOmega 3- och omega 6-fettsyror finns i höga koncentrationer i fisk.

Under många år var fetterna våra fiender enligt närings- och bantningsscheman. Idag finns det många ”magra” produkter som utlovar bättre näringsinnehåll, men trots detta fortsätter förekomsten av övervikt och fetma att öka hos befolkningen.

Misstaget du kan göra när det kommer till att gå ner i vikt är att inte inkludera tillräckligt med hälsosamma fetter i din kost, som fettsyror som finns i linfröolja, fiskolja, nötter och frön. Dessa typer av fetter bidrar till att bryta ner de dåliga fetterna i kroppen samtidigt som de ger en mättnadskänsla.

Vi hoppas att du haft glädje av att läsa den här artikeln med 7 skäl till varför du inte går ner i vikt!