Hur du behåller din vikt när du har hypotyreos

Undvik livsmedel som stör din kropps absorption av jod, samtidigt som du äter sådant som är rikt på fibrer. Fiber minskar din aptit och förbättrar din ämnesomsättning rent generellt.

Hypotyreos är en av de åkommor som kan drabba sköldkörteln, som ansvarar för att reglera din kropps ämnesomsättning och utsöndra hormoner för frisk organfunktion.

Åkomman inträffar när sköldkörtelhormonet inte utsöndras i tillräckliga mängder, vilket resulterar i att din ämnesomsättning blir långsammare och du får svårt att bibehålla en stabil och hälsosam vikt.

I de flesta fall drabbar hypotyreos kvinnor, speciellt efter att de har fyllt 50. Det kan dock även drabba yngre människor och ibland män.

Den vanligaste orsaken till sjukdomen är inflammation, som kan skada cellerna i sköldkörteln. Den kan också utlösas av ett svar från immunsystemet, en viral infektion eller graviditet.

Många som diagnostiseras ställer in sig på att gå upp i vikt och drabbas av andra negativa hälsoeffekter, men forskning visar att du kan motverka dessa samt förlusten av livskvalitet genom att anamma vissa livsstilsvanor.

I dagens artikel vill vi dela med oss av några viktiga tips på hur du håller koll på vikten om du har fått diagnosen hypotyreos.

Förbättra ditt näringsintag

Efter att du har diagnostiserats med hypotyreos är det viktigt att ändra sättet du äter. Det är det huvudsakliga sättet du kan hålla din vikt så stabil som möjligt.

Din kost bör innehålla lite fett och inkludera livsmedel rika på jod – ett näringsämne vars nivåer naturligt minskar som ett resultat av denna åkomma.

Vi rekommenderar att läsa om 7 drycker med jod som främjar sköldkörteln

Välj nyttiga fetter

Hälsosamma-fetter

Du måste inte helt sluta äta mat som innehåller fetter, men du bör bara välja de som är nyttiga och lätta för din kropp att smälta.

Vi listar några av dem nedan:

  • Magert kött
  • Vit fisk
  • Olivolja
  • Kokosolja
  • Frön

Ät fullkornsvetemjöl

Alla livsmedel som innehåller raffinerat eller bearbetat mjöl bör ersättas med sådana som gjorts på fullkornsvetemjöl eller annat fullkornsmjöl. Det är generellt sett mycket nyttigare och förhindrar ansamling av fett och förhöjt blodsocker.

Öka ditt vätskeintag

Drick-vätskor

Att dricka gott om vatten varje dag är kritiskt för att undvika uttorkning och främja elimineringen av avfall. Kommersiellt producerade drycker bör undvikas – välj alltid 100% naturligt vatten när du kan.

Ät lättare måltider

Att äta direkt innan läggdags är aldrig bra, speciellt inte om du väljer mat som är svår att smälta. Det är bättre att bereda något lätt med bara lite fett och protein, och äta mindre minst 2-3 timmar innan du går till sängs.

Drick grönt te

Grönt te är en av de nyttigaste dryckerna du kan dricka om du har hypotyreos. Det är rikt på antioxidanter och har fettbrännande egenskaper som gör att du tappar vikt naturligt.

Grönt te är även milt laxerande, vilket snabbar upp din ämnesomsättning. Det tillhandahåller energi för att lindra trötthet och förbättrar din fysiska prestationsförmåga.

Undvik vissa livsmedel

Undvik-vissa-livsmedel

Det finns några livsmedel du måste börja undvika eftersom de innehåller goitrogener som stör absorptionen av jod och bidrar till vidare felfunktion i sköldkörteln.

Dessa inkluderar:

  • Brysselkål, blomkål och broccoli
  • Rädisor
  • Selleri
  • Majs
  • Sojaprodukter
  • Jordnötter
  • Avokado
  • Apelsin
  • Nätmelon
  • Fikon
  • Vete

Ät mer fibrer

Livsmedel rika på fibrer är viktiga för alla som drabbas av denna åkomma. Fibrer stödjer hälsosam ämnesomsättning och främjar regelbundna tarmrörelser, vilket förebygger förstoppning och inflammation.

Man har även visat att fibrer minskar aptiten och spelar en viktig roll i den metaboliska funktionen.

Se även: Recept på soppa som bränner fett

Få regelbunden träning

Träningscykel

För att komplettera din nya diet och hålla koll på din vikt måste du följa en daglig träningsrutin som är minst 40 minuter lång.

I vissa fall måste drabbade faktiskt minska hur mycket fysisk aktivitet de utövar, men det betyder inte att de inte kan träna. En lågintensiv träningsplan brukar ge goda resultat för dessa patienter.

Några bra träningsalternativ som hjälper dig med vikten inkluderar:

  • Snabb gång
  • Löpning och joggning
  • Cykling
  • Simning
  • Viktlyftning

Svält inte dig själv

Alltför många tror att ett enkelt sätt att minska sitt dagliga kaloriintag är att hoppa över måltider. Det är dock ett stort misstag, för varje morgon behöver din kropp ladda upp med ny energi för att fungera ordentligt under resten av dagen.

Att hoppa över dagens första måltid slutar med att ämnesomsättningen sjunker och att du blir hungrigare under resten av dagen.

Motivation spelar en nyckelroll i att stoppa dina sköldkörtelproblem från att få dig att gå upp i vikt. Det gör, tillsammans med disciplin, att du bibehåller goda vanor, håller koll på din vikt och får ett försprång över åkomman.