Gör öl dig tjock? Hur bör du konsumera det?

Även om den har ett dåligt rykte har öl väldigt få kalorier och mättade fetter. Även om det kan låta som en lögn har de läskedrycker som vi normalt dricker mycket fler kalorier.
öl

Det är jättegott med en kall öl på sommaren! Det händer dock att man kan känna sig lite skamsen och tro att öl gör en tjock. Är det dåligt för ens kosthållning? Kan man dricka öl till måltider?

Vi kommer i dagens artikel ge dig all nödvändig information för att du ska känna dig lugn. Först och främst vill vi berätta att öl inte gör dig tjock om du dricker den med måtta.

1. Kan jag dricka öl om jag går på diet?

öl

Öl är den där roliga drycken vi dricker när vi spenderar tid med familj och vänner, men tänk på att alltid dricka med måtta. Frågan är: blir man tjock om man dricker det på helgerna?

  • Öl har för det mesta väldigt få kalorier och mättade fetter, bara 43 kalorier per 100 ml. Om du dricker ett glas med 250 ml får du därför i dig 90 kalorier. Vad innebär det? Att du kan dricka öl med måtta. Coca Cola och liknande läskedrycker innehåller mycket mer kalorier.
  • Nutritionister säger att om du verkligen tycker om att dricka öl dagligen bör du använda dig av ett mindre glas, dvs. 200 ml. Du vet nu att varje glas innehåller 90 kalorier, och du kan därför alltid göra dig av med dessa genom att träna eller gå en promenad. Eftersom det är en alkoholhaltig dryck bör du tänka på att inte överdriva dess intag, utan att du håller dig till festliga tillfällen.
  • Den mest hälsosamma ölen är vidare den naturella och traditionella. Om du undrar vilken detta är kan vi avslöja att det är den mörka ölen som är gjord på malt och humle, och som dessutom är rik på järn.

2. Vilka fördelar har öl för min hälsa?

öl

1. Öl skyddar mot njursten

Glöm inte den största fördelen med öl: Den är väldigt vätskedrivande! Ett måttligt glas kan skydda oss till 40% mot njursten.

2. Öl förbättrar matsmältningen

Vet du vilken öl som är bäst för att förbättra matsmältningen? Den mörka ölen. Utöver att bidra med järn får du även i dig fibrer och det är därför bra för matsmältningen. Och du undviker problem med magen. Är det inte fantastiskt?

3. Öl motverkar dåligt kolesterol

öl

Som du nu vet är öl rik på fiber, vilket gör att den motverkar det dåliga kolesterolet.

4. Öl är rik på vitaminer från grupp B (B1, B2, B6 och B12)

De som måttligt och regelbundet dricker öl får nästan 30% mer B-vitaminkomplex än de som inte dricker öl. Dessa vitaminer ger oss mer energi och stärker våra ben och muskler, samt hjälper oss få bättre metabolism.

5. Öl förbättrar skeletthälsan

Genom att dricka öl bibehåller du en bra nivå av silikon som hjälper hälsan och mineralnivån i skelettet.

6. Öl gör att du sover bättre

öl

Vet du varför det är så? Hemligheten ligger i nikotinsyran som är jättebra för att du ska kunna sova.

7. Öl motverkar att blodet koaguleras

Öl främjar god blodcirkulation, vilket motverkar att det koaguleras.

8. Öl stärker immunförsvaret

Drycken är rik på vitaminer och antioxidanter, och perfekt för att stärka immunförsvaret. Om vi dricker det med måtta, två till tre glas per vecka, kan vi undvika förkylning, muskelvärk, ledvärk och även förbättra hjärtats hälsa.

3. Vad är mer fördelaktigt: Öl eller rödvin?

öl

Nutritionister säger att båda dessa drycker är bra för hälsan, men att vi såklart bör dricka dem med måtta. Aldrig mer än ett glas per dag. Vi kommer här att ta upp skillnaderna för att du ska kunna välja själv:

  • Rödvin: Att dricka ett glas rödvin per dag ger dig fler kardiovaskulära fördelar än öl. Det har även mer antioxidanter. Det innehåller vidare högre nivåer av kalium och magnesium.
  • Öl: Har fler vitaminer från grupp B, fler näringsämnen och även mer lösliga fibrer än vin. Tänk även på att alkoholhalten är lägre.

Det du väljer beror på vad du föredrar. Du kan alltid byta och anpassa dig efter det du ska äta. Men drick alltid med måtta!