Vitamin D och dess betydelse för kardiovaskulär hälsa

D-vitamin är relaterat till benmetabolism. Men vitamin D har också fördelar för kardiovaskulär hälsa - läs vidare!
Vitamin D och dess betydelse för kardiovaskulär hälsa

Senaste uppdateringen: 26 augusti, 2022

Visste du att vitamin D och kardiovaskulär hälsa är relaterade? Först och främst är det värt att komma ihåg att detta näringsämne är en del av de fettlösliga vitaminerna, som också inkluderar A, E och K. Människokroppen kan syntetisera det från exponering för solljus.

Denna produktion är dock begränsad, varför den måste kompletteras med regelbunden konsumtion av livsmedel som innehåller vitaminet, särskilt fisk. Även om dess mest kända fördelar är relaterade till kalciummetabolism och benhälsa, visar vetenskapliga bevis att det också har en inverkan på andra kroppsfunktioner.

Hur producerar vi D-vitamin?

Vid exponering för solljus kan huden omvandla en prekursormolekyl till kolekalciferol eller vitamin D3, en av de inaktiva formerna av vitaminet. Processen beror dock på flera faktorer som säsong, tid på dygnet och geografisk breddgrad, och skiljer sig mellan populationer.

Graden av hudpigmentering stör också mängden ultravioletta strålar som kan stimulera D-vitaminproduktionen. Ålder och kulturella vanor påverkar också tiden för exponering för solljus och huden som utsätts för ultravioletta strålar.

Mat med D-vitamin.
Även om vi får i oss en del av vitamin D genom solexponering, kan vi också få det från vissa livsmedel.

Vilka är alternativen för tillskott?

Även om hudproduktionen kan ge oss upp till 95 % av D-vitaminet vi lagrar i kroppen, har de flesta av världens befolkning brist på detta element. Därför måste du se till att du äter tillräckligt med mat som innehåller det. Bland alternativen finns följande:

  • Naturliga livsmedel som fisk, ägg, smör och lever.
  • Funktionella produkter, det vill säga de som livsmedelsindustrin tillför viktiga näringsämnen.
  • Farmakologiska kosttillskott som innehåller några av formerna av D-vitamin.

D-vitaminmetabolism: aktivering av molekylen

Prekursorn till D-vitamin är kolekalciferol (vitamin D3), som kan bli syntetiserad av huden vid exponering för solljus. Men det finns också en annan inaktiv form: ergocalciferol eller vitamin D2, som växter syntetiserar och som vi kan konsumera som en extern källa.

För att sedan få en funktionell D-vitamin från någon av dessa prekursormolekyler måste aktivering ske. För att detta ska inträffa binder prekursorn till ett protein som transporterar det till levern, där en första transformation sker när kalcidiol produceras.

Molekylen är dock fortfarande inaktiv och kräver på grund av detta en andra hydroxylering. Denna process sker i njuren. Det är där vi får kalcitriol, som är den aktiva formen av D-vitamin.

Kalcitriol och kroppens funktion

Som en fettlöslig molekyl passerar vitamin D lätt plasmamembranet tills det når cellkärnan, där dess receptor finns. Där binder den till detta element för att reglera transkriptionen av olika gener. Detta har gjort att man kunnat visa på dess många funktioner.

Klassiska funktioner av vitamin D: kalciummetabolism

Närvaron av kalcitriol gör det möjligt att öka absorptionen av kalcium och fosfor från kosten i tarmens lumen. Dessutom tillåter dess effekt på benet extraktion av mineralet i blodomloppet, vilket höjer nivåerna av kalcium tillgängligt för kroppens celler.

Det har också en ytterligare verkan på njurarna, eftersom det stimulerar återupptaget av kalcium och fosfor för att förhindra att stora mängder av mineralerna försvinner ut med urinen. Av dessa skäl är D-vitamin ofta förknippat med benfunktion, vilket utgör de klassiska effekterna av molekylen.

Du kanske är intresserad av att läsa den här artikeln: 6 mycket viktiga vitaminer du måste inkludera i din kost

Kalcitriol: ett mångsidigt ämne

Verkningarna på kalcium- och fosformetabolismen är inte bara de som är kopplade till vitamin D. Faktum är att molekylens receptor finns i de flesta celler i kroppen, vilket tyder på att dess inblandning i fysiologiska processer är mycket bredare än vad man ursprungligen trott.

På grund av detta har forskare genomfört flera undersökningar och studier för att klargöra de andra effekterna av vitamin D, som de kallar för “icke-klassiska” funktioner. Bland dessa har kalcitriol blivit kopplat till regleringen av immunsystemet, och en brist på denna är associerad med infektionssjukdomar och autoimmuna sjukdomar.

På samma sätt har det visat sig ha en effekt på hormonfunktionen. Otillräckliga nivåer i kroppen är relaterade till en förändrad funktion av bukspottkörteln, vilket gynnar utvecklingen av diabetes mellitus. Som en regulator av celltillväxt kan den även vara involverad i utvecklingen av cancer.

Kardiovaskulär hälsa och vitamin D

Å andra sidan har man kunnat påvisa närvaron av nukleära receptorer för vitamin D i glatt muskulatur. Blodkärlen har ett muskellager som gör att de kan dra ihop sig och vidgas för att anpassa sig till kroppens behov. Detta gör att blodflödet kan modifieras beroende på behov.

På grund av närvaron av dessa receptorer har flera undersökningar genomförts för att klargöra effekterna av kalcitriol på blodkärlen. Det verkar vara relaterat till en minskning av kontraktion och förbättring av endotelfunktionen.

D-vitaminbrist: orsakar det arteriell hypertoni?

Kalcitriol verkar på ett viktigt system för att reglera blodtrycket: renin-angiotensin-aldosteronsystemet. Den aktiva molekylen kan hämma renin, för att säkerställa att reninet inte stimulerar omvandlingen av tensinogen till angiotensin. Detta förhindrar ökningen av blodtrycket.

Flera studier har kopplat låga nivåer av vitamin D till stigande blodtryck, vilket är tätt kopplat till kardiovaskulär hälsa. Dessa bevis är ännu mer märkbara under vintermånaderna, när kutan kolekalciferolsyntesen minskar.

Vitamin D anses idag ha en gynnsam effekt på blodtrycksregleringen.

Skydda kardiovaskulär hälsa med vitamin D

Samtidigt har brist på D-vitamin kopplats till flera tillstånd klassificerade som riskfaktorer för hjärt- och kärlsjukdom. I synnerhet metabolt syndrom, fetma, diabetes mellitus, dyslipidemi och arteriell hypertoni.

Dessa patologier verkar ha ett samband med låga kalcitriolnivåer, vilket tyder på att hypovitaminos D är involverad i utvecklingen av dessa tillstånd.

En man med en läkare.
D-vitamin har en koppling till kardiovaskulär hälsa. I synnerhet är det nyckeln till att reglera blodtrycket.

Hur vet du om du har D-vitaminbrist?

Eftersom det finns två prekursormolekyler är bestämningen av kolekalciferol och ergocalciferol inte de lämpligaste testerna för att mäta vitamin D-nivåer i blodet.

För närvarande rekommenderar läkare att man använder sig av kalcidiolvärden, eftersom detta är den vanligaste formen i kroppen och bättre kan återspegla blodkoncentrationen.

Det finns dock ingen konsensus om vilka nivåer som är optimala för detta näringsämne. De flesta studier tyder på att koncentrationer under 20 ng/ml bör bli klassificerade som bristfälliga, vilket utgör hypovitaminos D.

Faktum är att mätningar av kalcidiol som sträcker sig mellan 20-30 ng/ml kan vara associerade med en otillräcklig kalcidiolreserv. Man bör även utvärdera andra parametrar för att objektivt analysera den faktiska D-vitaminstatusen. Dessa inkluderar parathormonnivåer och serumkalcium.

Hur tar du D-vitamintillskott?

Det är uppenbart att vitamin D spelar en viktig roll för kardiovaskulär hälsa. Därför är det viktigt att säkerställa ett optimalt intag av näringsämnet. Eftersom att solexponering har en tendens vara otillräcklig i många länder är kosttillskott det bästa alternativet.

Konsumtionen av berikade livsmedel är vanligtvis förstahandsvalet. Av dessa utmärker sig mejeriprodukter. Vid behov kan en läkare eller nutritionist även rekommendera att en person höjer sina nivåer av D-vitamin med hjälp av tillskott av kolekalciferol eller ergocalciferol.

Du kanske är intresserad av att läsa den här artikeln: Ät vitaminrika livsmedel för att bekämpa säsongsallergier

Finns det en idealisk dos av vitamin D för kardiovaskulär hälsa?

Den rekommenderade dagliga dosen beror på individens ålder och hälsotillstånd. Det anses dock att 800 IE dagligen för en vuxen är tillräckligt för att säkerställa en adekvat vitamin D-koncentration i kroppen. Men man bör samtidigt undersöka varje fall individuellt.

Hypervitaminos D är en sällsynt sjukdom som kommer sig av en överdos av D-vitamintillskott. I detta tillstånd uppstår hyperkalcemi och dess symptom inkluderar bland annat följande:

  • Svaghet
  • Förlust av aptit och viktminskning
  • Illamående
  • Muskelsmärta och stelhet
  • Njursten
  • Högt blodtryck

Som sagt, man bör komma ihåg att vitamin D gynnar kardiovaskulär hälsa och andra viktiga kroppssystem. Därför, om du misstänker att du har en brist på detta näringsämne, är det bäst att konsultera en läkare. Han eller hon kan bestämma den bästa dosen så att du inte går från den ena ytterligheten till den andra.

Detta kanske intresserar dig
Vitamin B12-tillskott för veganer
Steg för Hälsa
Läs det Steg för Hälsa
Vitamin B12-tillskott för veganer

Du måste veta att vitamin B12-tillskott är viktigt om du är vegan, för att förhindra näringsbrister. Läs mer om detta viktiga tillskott här.



  • Nair R, Maseeh A. Vitamin D: The “sunshine” vitamin. J Pharmacol Pharmacother. 2012;3(2):118-126. doi:10.4103/0976-500X.95506
  • Calle, A.; Torrejón, M.; La Vitamina D y sus Efectos “no Clásicos”; .Revista Española de Salud Pública; 86 (5); 2012.
  • Cesari, Matteo et al. “Vitamin D hormone: a multitude of actions potentially influencing the physical function decline in older persons.” Geriatrics & gerontology international vol. 11,2 (2011): 133-42. doi:10.1111/j.1447-0594.2010.00668.x
  • Moyano, C.; López, F.; Castilla, M.; Vitamina D e Hipertensión Arterial; Medicina Clínica; 138 (9): 397 – 401; 2012.
  • Pajuelo, J.; Bernui, I.; Arbañil, H.; Gamarra, D.; Miranda, M.; Chucos, R.; Vitamina D y su Relación con Factores de Riesgo Metabólicos para Enfermedad Cardiovascular en Mujeres Adultas; Anales de la Facultad de Medicina; 79 (2); 2018
  • Tare M, Emmett SJ, Coleman HA, Skordilis C, Eyles DW, Morley R, Parkington HC. Vitamin D insufficiency is associated with impaired vascular endothelial and smooth muscle function and hypertension in young rats. J Physiol. 2011 Oct 1;589(Pt 19):4777-86. doi: 10.1113/jphysiol.2011.214726. Epub 2011 Aug 1. PMID: 21807617; PMCID: PMC3213423.
  • Vásquez, D.; Cano, C.; Gómez, A.; González, M.; Guzmán, R.; Martínez, J.; Rosero, O.; Rueda, C.; Acosta, J.; Vitamina D. Consenso Colombiano de Expertos;  Med 39 (2): 140 – 157; 2.017.
  • Polly P, Tan TC. The role of vitamin D in skeletal and cardiac muscle function. Front Physiol. 2014;5:145. Published 2014 Apr 16. doi:10.3389/fphys.2014.00145
  • De Oliveira, V.; Muller, G.; Dutra, E.; Boff, B,; Zirbes, G.; Influencia de la Vitamina D en la Salud Humana; Acta Bioquímica Clínica Latinoamericana; 48 (3): 329 – 337; 2014.
  • Mehta V, Agarwal S. Does Vitamin D Deficiency Lead to Hypertension?. Cureus. 2017;9(2):e1038. Published 2017 Feb 17. doi:10.7759/cureus.1038
  • Valero, M.; Hawkins, F.; Metabolismo, Fuentes Endógenas y Exógenas de Vitamina D; REEMO; 16 (4): 63 – 70; 2007.
  • Park, Jung Eun et al. “Vitamin D and Metabolic Diseases: Growing Roles of Vitamin D.” Journal of obesity & metabolic syndrome vol. 27,4 (2018): 223-232. doi:10.7570/jomes.2018.27.4.223