4 vitaminer som höjer immunförsvaret

juni 1, 2018
Ta de här 4 vitaminerna för att stärka ditt immunförsvar och hålla dig frisk.

För att höja immunförsvaret är det väldigt viktigt att inkludera livsmedel med olika näringsämnen i din kost. Idag ska vi därför tala om fyra vitaminer som höjer immunförsvaret.

Om du ofta drabbas av influensa eller virusrelaterade sjukdomar är det möjligt att din kropp behöver vitaminer som höjer immunförsvaret.

Vitaminer som höjer immunförsvaret

De här vitaminerna är inte bara något du borde ta när du redan är sjuk, utan även i förebyggande syfte för att hålla kroppen stark och sjukdomar borta.

Läs även: 5 sätt ditt ansikte kan varna dig om en vitaminbrist

1. Vitamin A

A-vitamin är viktigt för att höja immunförsvaret. Det kan hittas i grönsaker såsom morötter, spenat, broccoli och kål. Det finns även i mejeriprodukter såsom mjölk och smör, och dessutom i frukter som melon, aprikos och mango.

Här hittar du vitamin A

  • Vad gör vitamin A? Det deltar i skapandet av blodkroppar och hjälper kroppen att bekämpa infektioner.
  • Det är väldigt viktigt när ett virus är närvarande. Det bekämpar viruset och gör av med infektioner.

2. Vitamin B

Vitamin B stärker immunförsvaret och hittas i frukter som avokado. Det finns även i mejeriprodukter, inklusive yoghurt och mjölk, grönsaker som sparris samt i kött och fisk.

  • Vitamin B är viktigt när kroppen har brist på vitaminer – såsom B12 eller B9 – eftersom det ofta resulterar i ett nedsatt antal antikroppar.
  • Kroppen utsätts för många potentiella infektioner, och det minskar chansen att stå emot dem.

3. Vitamin C

Det här är troligen en av de vitaminer som de flesta känner till, eftersom matbutiker ofta marknadsför apelsinjuice som en bra källa.

Man kan även hitta det i andra frukter och grönsaker, inklusive:

  • Citron
  • Kiwi
  • Jordgubbar
  • Björnbär
  • Guava
  • Persilja
  • Röd paprika
Mat med vitamin C

Vad gör vitamin C? Det ökar produktionen av interferon – ett protein som hjälper till att skydda cellerna mot virala infektioner. Därför är vitamin C viktigt för ett motståndskraftigt immunförsvar.

Se även: 6 vitaminer som minskar inflammation

4. Vitamin E

Det fjärde och sista av våra vitaminer som höjer immunförsvaret hittas i valnötter, mandlar och jordnötter. Det finns även i solrosfrön, spenat och broccoli. De bästa oljorna att laga mat med är därför solros-, vetegrodds- och sojabönolja.

  • Vitamin E hjälper till att stödja immunförsvaret tack vare sina antioxidativa egenskaper.
  • Du löper högre risk att bli sjuk av virus eller infektioner om du har brist på E-vitamin.

Vikten av vitaminer för din hälsa

Vi har en tendens att underskatta vikten av vitaminer för hälsan. Det är därför vi ofta äter samma saker utan att variera kosten. Vi får då inte i oss tillräckligt med frukter och grönsaker, och det försvagar immunsystemet.

De flesta känner nog folk som bara blir sjuka någon gång om året. Det kan tillskrivas deras starka och motståndskraftiga immunförsvar.

De saknar inga vitaminer och deras kost är rik på ovan nämnda livsmedel. Tar du redan vitaminer som höjer immunförsvaret?

Vi vill mana dig att inkludera mat i din kost som innehåller vitamin A, B, C och E. Du kommer börja märka att du blir sjuk mer och mer sällan.

MER FÖR DIG