Hur man kan undvika influensan med 8 livsmedel

· januari 5, 2018
Hur ofta äter du dessa livsmedel? Om du oroar dig över att drabbas av influensan eller tror att dina försvar är låga, ska du öka din konsumtion av dem för att tillhandahålla kroppen med extra näringsämnen.

Influensa är en vanlig sjukdom i andningssystemet som orsakas av vissa virus. De kommer in i luftvägarna via näsan eller munnen, varpå de infekterar kroppen och utlöser en serie störande symptom. Idag vill vi därför berätta hur man kan undvika influensan med åtta livsmedel.

Uppkomsten av influensaviruset får immunförsvaret att försvagas eftersom det inte kan aktivera tillräckligt många antikroppar för att skydda kroppen. Som ett resultat kommer du uppleva obehag såsom täppt näsa, huvudvärk och generell smärta som varar i timmar eller dagar.

Influensan är som tur är vanligtvis inte särskilt allvarlig. I många fall kan man som sagt till och med undvika att drabbas om man anammar vissa livsvanor.

Bland dessa är det viktigt att öka konsumtionen av vissa livsmedel, vars egenskaper och näringsämnen hjälper dig att skapa en skyddande barriär mot virus.

Idag ska vi berätta hur man kan undvika influensan genom att konsumera åtta specifika livsmedel. Tveka inte att lägga till dem i din kost!

1. Fisk

Ät fisk regelbundet

Fisk är rikt på omega 3-fettsyror, vars absorption gagnar hälsan hos det kardiovaskulära systemet och immunförsvaret. Detta näringsämne kommer tillsammans med essentiella mineraler främja produktionen av vita blodkroppar. De är vitala för att bekämpa viruset som orsakar influensan.

Att äta fisk kan även bidra till att minska inflammation i luftvägarna, vilket främjar lindring av igentäppthet och smärta.

Se till att äta följande sorter:

  • Lax
  • Sardin
  • Tonfisk
  • Sill
  • Torsk
  • Makrill
  • Forell

Läs även: 5 fiskar du bör undvika

2. Granatäpplen

Granatäpplen är kända för sitt höga innehåll av antioxidanter och är en frukt som hjälper dig att undvika influensan samt förkylningar. De innehåller höga halter av C-vitamin och folsyra – näringsämnen som stimulerar produktionen av antikroppar för att stoppa smittsamma virus.

  • Du kan konsumera granatäpplen som de är, i juicer eller med yoghurt.

3. Citrusfrukter

Citrusfrukter stärker försvaret

Alla typer av citrusfrukter är utan tvekan bra för andnings- och immunhälsan. De innehåller stora mängder C-vitamin såväl som mineraler, inklusive kalcium och kalium – alla dessa behövs för att bibehålla aktiva försvar.

Rensande beståndsdelar hjälper till att bryta ned gifter som färdas genom blodomloppet. Därmed skyddar de cellerna och förebygger utvecklingen av vissa sjukdomar.

Lägg till några av följande alternativ i din kost:

  • Citroner och lime
  • Mandariner
  • Apelsiner
  • Grapefrukt

4. Baljväxter

Baljväxter är nyttiga livsmedel vars höga innehåll av antioxidanter tillhandahåller skydd mot virus och gifter som kan irritera luftvägarna. Deras kombination av vitaminer och mineraler ökar kroppens svar på smittoämnen. De snabbar även upp återhämtningen efter att du drabbats.

Försök att äta baljväxter såsom:

  • Svartbönor eller limabönor
  • Linser
  • Kikärtor
  • Ärtor
  • Sojabönor

5. Vitlök

Vitlök främjar immunförsvaret

Denna populära ört är ett superlivsmedel som kan skydda kroppen mot virala attacker som orsakar influensan. Vitlök innehåller stora mängder allicin – en naturlig substans som har antibiotiska och antiinflammatoriska egenskaper.

Vitlök stödjer generellt hälsosam immunfunktion och snabbar upp lindring av svullnad och obehag.

  • Du måste äta den rå eftersom det är så du drar mest nytta av dess näringsmässiga egenskaper.
  • Du kan dock även kombinera den med lite citronsaft för att förbättra smaken.

Vi rekommenderar att läsa: Fördelarna med svart vitlök

6. Naturell yoghurt

Naturell yoghurt innehåller hälsosamma bakterier vid namn probiotika som när din tarmflora. Dessa hjälper till att stärka immunförsvaret eftersom de hindrar förökningen av skadliga bakterier och virus.

Regelbunden konsumtion av yoghurt förebygger infektioner i luftvägarna och optimerar matsmältningsfunktionen.

  • Du kan njuta av 2,5 dl om dagen, antingen för sig själv eller med lite frukt.

7. Spenat

Spenat bör ätas rå

Spenat är ett kalorisnålt livsmedel du kan lägga till i din kost på massor av olika sätt och samtidigt undvika influensan. Dess näringsämnen främjar inte bara hälsosam viktnedgång, utan stärker även immunförsvaret och förebygger förkylningar och influensa.

Spenat rekommenderas dock inte för små barn, på grund av mängden nitrat som finns i den. Tack vare forskning från Lunds Universitet har man dock kommit fram till metoder för att avsevärt minska nitrathalterna.

8. Fullkorn för att undvika influensan

Fullkorn är en bra källa för kolhydrater och aminosyror som hjälper dig att bibehålla kroppens energinivåer. Dessa näringsämnen kan tillsammans med fibrer och antioxidanter stärka ditt immunförsvar och minska risken för luftvägsinfektioner samt influensa.

Några av alternativen är:

  • Brunt ris
  • Fullkornsbröd
  • Havre
  • Vetegroddar
  • Korn

Hur ofta äter du dessa livsmedel? Om du oroar dig över att drabbas av influensa eller om du tror att dina försvar är låga, ska du öka ditt intag av alla dessa livsmedel för att tillhandahålla kroppen med extra näring.