Vad är digital minnesförlust och hur kan du förhindra det?

Tekniken har förändrat hur vi lever, tänker, lär oss och minns. Vi är ofta ett med våra enheter, men tänker vi på i vilken utsträckning detta påverkar vårt minne?
Vad är digital minnesförlust och hur kan du förhindra det?
María Irene Benavides Guillém

Skriven och verifierad av läkare María Irene Benavides Guillém.

Senaste uppdateringen: 31 december, 2022

Begreppet “digital minnesförlust” hänvisar till den effekt som teknologin har på hjärnan, särskilt på vårt minne. Teknikens inverkan på vardagen är förödande. Digitaliseringen gäller människor i alla åldrar, från barndom till hög ålder.

Nya framsteg och nya tillämpningar dyker upp varje dag. Digitala enheter underlättar våra dagliga sysslor, de är ett väsentligt verktyg för arbete, men också för fritid och sociala relationer.

Men har vi hunnit analysera effekten bortom det instrumentella grundligt? Denna djupgående psykologiska, fysiologiska och sociologiska omvandling är en växande oro för forskare inom olika områden.

Hjärnan är sårbar för denna uppsjö av stimuli utformade för att förutse användarnas behov. Kan digitalisering leda till att vårt minne att försvagas?

Vad är digital minnesförlust?

Sedan 2007 har det funnits ett växande intresse för teknikens effekt på minnet. I en publikation från 2011 i tidskriften Science diskuterade professorerna Betsy Sparrow, Jenny Liu och Daniel M. Wegner Google-effekten för första gången. Det vill säga tendensen att glömma information som är lättillgänglig på nätet.

Från 2015 till 2016 genomförde cybersäkerhetsföretaget Kaspersky Lab en serie undersökningar av människor över hela Europa, USA och Indien. Syftet med studien var att fråga dem om vilken inverkan tekniken hade på deras dagliga liv.

Forskningen fann att det finns ett direkt samband mellan möjligheten att få information och att inte memorera den snabbt. Begreppet “digital minnesförlust” uppstod då.

Med andra ord är digital minnesförlust vår benägenhet att inte memorera vad vi bekvämt kan hitta på internet eller på mobila enheter. Vi tenderar att komma ihåg var vi har informationen, snarare än själva informationen.

Hur uppstår digital minnesförlust?

Studiet av digital minnesförlust är ett begynnande område. Det finns flera teorier om hur digitalisering kan påverka minnet.

En av dem är att vi inte anstränger oss för att memorera och saktar därigenom ner inlärningsprocessen, eftersom vi känner att vi med ett enda klick kan förvärva det vi vill ha. På så sätt finns informationen bara kvar i korttidsminnet.

Å andra sidan, att använda alla våra sinnen för att memorera information (multisensoriskt minne) underlättar dess bevarande. Med tanke på att vi nästan uteslutande använder synsinnet när vi använder digitala enheter, är det inte konstigt att denna användningen av färre stimuli bidrar till dålig memorering.

mobiltelefoner
Mobiltelefoner följer med oss överallt, och vi litar på att informationen finns där. Det gör att vi slutar arbeta med vårt minne.

Den digitala påverkan i siffror

Den tidigare nämnda Kaspersky Lab-forskningen gav följande resultat:

  • 34 procent av de tillfrågade i Europa och 44 % av amerikanerna sa att deras smartphone var deras minne.
  • Digital amnesi fanns hos både yngre och äldre vuxna.
  • Hälften av amerikanerna, när fick en fråga, konsulterade internet innan de försökte komma ihåg.
  • Femtio procent av de tillfrågade i Indien var inte intresserade av att komma ihåg information utan hellre av var de kunde hitta den.
  • Åtta av tio personer konstaterade att de använder sina digitala enheter mycket mer idag än de gjorde för 5 år sedan.

En studie publicerad 2020, utförd i Indien, fann att cirka 48 % av de tillfrågade inte vet vad som är digitalt minnesförlust är. Den visade samtidigt att 41,5 % skulle få panik om de tappade sin mobiltelefon.

-Journal of Humanities and Social Sciences Studies, 2020; 2(3): 23-31.-

I en nyligen genomförd studie, utförd av Shakti Swaminathan, undersökte man 550 indiska högskolestudenter mellan 18 och 22 år. Några av de mest framträdande fynden var följande:

  • Endast 15,6 % memorerar informationen de behöver ha. 66 % söker efter den information de behöver på nätet.
  • 30 % av studiedeltagarna skulle känna sig ledsna om de tappade bort sina mobiltelefoner.
  • Nästan 70 % kan inte komma ihåg telefonnummer.
  • 36 % är oroade över sitt teknikberoende.

Vilka är konsekvenserna?

Digitaliseringens konsekvenser för vår förmåga att memorera är inte alla negativa. Det kan vara bra att delegera vissa vardagliga ärenden till mobila enheter och låta hjärnan koncentrera sig på det som är viktigt.

Däremot finns det en möjlighet att detta kan innebära mindre stimulering och därför sämre utveckling av neurala anslutningar. Det bör noteras att dessa är nyckeln till minnet.

Underlåtenhet att memorera viss information kan vara problematiskt i följande scenarier:

  • När vi måste komma ihåg viss information men vi har inte tillgång till en onlinelagrings- eller sökenhet.
  • Om vi inte kan informationen på digitala medier eftersom det inte är säkert eller tillrådligt.
  • När vi måste internalisera och komma ihåg informationen på lång sikt.
  • Om förlorar enheten där vi lagrar informationen.

En annan oro kring ämnet är säkerheten för att lagra känslig data på digitala medier och att bli utsatt för hackare.

Gillar du den här artikeln? Du kanske också vill läsa: Minnesproblem kan motverkas med naturlig mat

Bortom digital minnesförlust

Effekterna av digitalisering på hjärnan är inte begränsade till minnet. Flera aspekter av psykisk hälsa kan försämras av överdriven användning av digitala medier. Till exempel har detta kopplats till uppmärksamhetsbrist, irritabilitet och aggressivt beteende.

Det faktum att kommunikation och socialisering i stor utsträckning är beroende av sociala nätverk och digitala enheter leder till en underminering av mänsklig kontakt. När det gäller barn kan tidig exponering för detta fenomen leda till förlust av färdigheter som empati.

Mobilberoende är dessutom är ett av de fenomen som man har associerat med uppkomsten av digital minnesförlust. Detta leder till sömnstörningar som ytterligare försämrar minnet. Samtidigt kan förlusten av enheter som innehåller viktig personlig och professionell information generera ångest, panikattacker och posttraumatiskt stressyndrom.

Det är mycket svårt att skydda integriteten i den digitala världen. Närvaron av personlig information i molnet innebär en risk den för flera brott: bedrägeri, spionage, pornografi och cybermord.

Vi tror att du kan vara intresserad av att läsa detta också: Zac Efrons agorafobi: lär dig om mer om detta ångestsyndrom

Hur vet jag om jag har digital minnesförlust?

Forskaren och klinisk psykolog Pragya Lodha föreslår att du ska svara på följande frågor för att avgöra om du har digital minnesförlust:

  • Var lagrar du din information? Alltid på digitala enheter?
  • Lägger du väldigt mycket tid på digitala medier?
  • Har ditt sätt att kommunicera blivit enbart virtuellt?
  • Har ditt beteende påverkat ditt arbete negativt? Brukar du till exempel glömma ditt ansvar eller misslyckas med att uppfylla dina åtaganden och uppgifter?
  • Känner du dig vilsen utan din digitala enhet?
  • Har du svårt att föreställa dig en teknikfri zon?
digital minnesförlust
Överdriven mobiltelefonanvändning, även i sängen och sent på kvällen, påverkar din förmåga att memorera.

Hur kan du undvika att få digital minnesförlust?

Om du efter att ha svarat på frågorna ovan känner att du står inför ett fall av digital minnesförlust finns det åtgärder du kan vidta för att göra det. Lodha menar att allt vi kan göra för att behålla vår mentala hälsa kommer att vara hjälpsamt.

Digital detox är viktigt. Koppla bort dig från dina enheter när du är tillsammans med din familj eller partner och försök uppmuntra detta beteende hos andra.

Få kontakt med naturen och gör planer utomhus. När du reser eller går på utflykter, försök att njuta av och uppleva upplevelserna. Bygg minnesvärda minnen. Försök inte fotografera, dela eller fånga varje ögonblick på digitala enheter.

Ta för vana att memorera information som är viktig för dig. Sträva efter att hålla den data du lagrar säker och investera i informationssäkerhet snarare än i ständigt nya digitala produkter.

Ingen tvivlar på att teknikens framsteg radikalt förändrar livet. Mycket återstår dock att klarlägga om vilken effekt det har på hjärnan.

Som en del av vår egenvård och hälsovård är det tillrådligt att fråga oss själva om vi är beroende av sådana apparater. Det handlar inte om att inte njuta av teknik, utan om att använda den på ett klokt sätt.

Detta kanske intresserar dig

Shinrin Yoku eller skogsbad: Vilka är fördelarna?
Steg för Hälsa
Läs det Steg för Hälsa
Shinrin Yoku eller skogsbad: Vilka är fördelarna?

Shinrin Yoku främjar kontakt med naturen för fysiskt och psykiskt välbefinnande. Det kallas också "skogsbad". Vad handlar det egentligen om?



  • Swaminathan S. Digital Amnesia: The Smart Phone and the Modern Indian Student. Journal of Humanities and Social Sciences Studies, 2020;2(3):23-31.
  • Hesselmann G. No conclusive evidence that difficult general knowledge questions cause a “Google Stroop effect”. A replication study. PeerJ. 2020;8:e10325.
  • Lodha P. Digital Amnesia: are we headed towards another amnesia. Indian Journal of Mental Health, 2019;6(1):18-22.
  • Dirin A, Alamäki A, Suomala J. Digital Amnesia and Personal Dependency in Smart Devices: A Challenge for AI. Proceedings of Fake Intelligence Online Summit 2019.
  • Kaspersky Lab. From digital amnesia to augmented mind. Disponible en: https://media.kaspersky.com/pdf/Kaspersky-Digital-Amnesia-Evolution-report-17-08-16.pdf
  • Kaspersky Lab. The rise and impact of digital amnesia. Why we need to protect what we no longer remember. Disponible en: https://media.kasperskycontenthub.com/wp-content/uploads/sites/100/2017/03/10084613/Digital-Amnesia-Report.pdf
  • Sparrow B, Liu J, Wegner DM. Google effects on memory: cognitive consequences of having information at our fingertips. Science. 2011;333(6043):776-8.

Innehållet i denna publikation är endast i informationssyfte. Det kan inte under några omständigheter tjäna till att underlätta eller ersätta diagnoser, behandlingar eller rekommendationer från en fackman. Konsultera din betrodda specialist om du har några tvivel och sök dennes godkännande innan du påbörjar några procedurer.