Är du disträ eller glömsk? Här är 10 tips som hjälper dig

Ibland är kan det vara för mycket multitasking som gör att man blir lätt disträ eller glömsk. Vi försöker ofta göra flera uppgifter samtidigt utan att verkligen vara närvarande i aktiviteterna. Lär dig några tips som kan hjälpa dig med minnet.
Är du disträ eller glömsk? Här är 10 tips som hjälper dig
Maria Fatima Seppi Vinuales

Skriven och verifierad av psykolog Maria Fatima Seppi Vinuales.

Senaste uppdateringen: 12 december, 2022

Vem har inte lagt ner långa stunder på att leta efter något som vi sedan plötsligt inser att vi håller i handen? När du berättar om det för någon, kan du få höra att du är disträ eller glömsk.

När detta händer flera gånger om dagen, kan det vara en bra idé att tillämpa vissa strategier. I den här artikeln hittar du rekommendationer för hur du kan minska på distraktionerna och fokusera bättre.

Vi tror att du också kan vilja läsa den här artikeln: Lär dig om de olika typerna av minnesförlust

1. Börja med det som är viktigt

Innan du börjar dagen kan du göra en lista över de uppgifter som du har framför dig och lägga dem i en prioriteringsordning. På så sätt har du inte bara en överblick över din dag, utan för varje gång som du avklarar en sak, kan du bocka av den och bara gå vidare till nästa.

Få ordning med en agenda
Om du är disträ eller glömsk är en planerare ett bra alternativ att alltid ha till hands.

2. Hitta ett sätt att påminna dig själv om saker

Om du till exempel inte vill glömma din lunch i kylen kan du lämna en lapp på ytterdörren som du ser innan du åker till jobbet. Mobiltelefonpåminnelser är också användbara.

3. Ha koll på din tid och lär dig hur du hanterar den

Många gånger kommer distraktion från bristande organisation. Av denna anledning är det bra att du kan planera dina aktiviteter.

Det finns olika verktyg du som låter dig veta hur mycket tid du ägnar åt en viss uppgift eller ett visst projekt. De flesta av dem är tekniska och finns tillgängliga för datorer eller mobiler.

4. Försök att vara uppmärksam, fokuserad och närvarande

Detta kan vara svårt, men om du kontrollerar dina WhatsApp-meddelanden samtidigt som du har en konversation med någon, kan du missa viktiga detaljer i konversationen.

Så försök att vara närvarande, här och nu, och fokusera på det som framför dig. Känn av vilka gränser du har med mängden uppgifter och aktiviteter du vill utföra samtidigt.

5. Fråga dig själv om de saker du tenderar att glömma

På vilka ställen brukar du glömma? Är du alltid disträ eller glömsk, eller bara när det gäller vissa platser?

Till exempel kanske du brukar glömma att ta med dig vissa vardagsföremål (glasögonen, jackan eller nycklarna). Eller kanske du tenderar att glömma åtaganden och möten. Om du tänker efter, kanske du i detta fall kommer på att det inte bara är tankspriddhet, utan att du helt enkelt inte gillar att gå på möten.

Att vara disträ eller glömsk kan fungera som en strategi eller en ursäkt.

6. Försök att upprätthålla ordning

Denna rekommendation går hand i hand med föregående punkt. Om du glömmer föremål, tilldela dem fasta platser där du alltid lägger dem. På så sätt blir det lättare för dig att ta till vanan.

Du kan också prova att tilldela dig själv ett vissa antal uppgifter att utföra innan du lämnar hemmet. Låt oss säga tre: ta med maten, ta jackan och ta med glasögonen. Gå inte ut genom dörren innan du räknat till tre.

Å andra sidan, om där du brukar vara disträ eller glömsk gäller möten, kan du använda ett larm eller en planerare för att hjälpa ditt minne. Du kan också använda en vecko- eller månadsplanerare som du hänger upp på en synlig plats, till exempel på kylskåpet.

7. Välj en plats som är fri från distraktioner

Om koncentrationen inte är din starka sida, försök att arbeta eller studera i en miljö fri från visuella och auditiva stimuli. I ditt hem, undvik de platser där många människor går igenom eller förbi konstant.

8. Avsluta och begränsa uppgifter

Det är viktigt att vi försöker fokusera på en enda uppgift och förbinder oss till en start- och sluttid, även om den är kort. Detta gör att vi i slutet av dagen känner att vi har gjort framsteg och avklarat något.

9. Avsätt stunder för fritid och vila

Distraktion uppstår även efter krävande perioder. Hjärnan behöver en flyktventil, ett andrum. Därför är det nödvändigt att hitta en balans mellan arbete och fritid.

Gillar du den här artikeln? Du kanske också gillar att läsa: 5 egenskaper som gör dig oförglömlig

10. Gör inte ursäkter för dig själv

Många gånger har beteckningarna distraherade eller frånvarande en sekundär fördel: att förneka ansvar. Sedan använder vi denna egenskap för att komma med ursäkter för oss själva. “Det är precis så jag är, du vet att jag är frånvarande.”

I denna mening, för att komma ur vår komfortzon och förbättra oss själva i de aspekter vi kan förbättra, är det viktigt att vara ärlig mot oss själva.

disträ eller glömsk man
Att använda vår glömskhet som en ursäkt kan försätta oss i en bekväm situation där vi inte vill förändra eller förbättra oss.

Vi borde kanske tänka om gällande multitasking

Utöver det faktum att du kan vara disträ eller glömsk, är det också viktigt att förstå sammanhanget. Vi lever alla i en värld som ständigt uppmuntrar till multitasking. För att undslippa detta och den stress det kan skapa, kan vi själva välja att skylla på glömska ibland.

Men det är alltid bäst att försöker förändra eller förbättra, om inte vår glömska, så den stressande livsstilen.

Även om vi kan tycka att multitasking ger fördelar (att skriva ner ett meddelande med en hand samtidigt som du gör en bokning och läser läpparna på en kollega som kommer in på kontoret för att berätta något), så på medellång och lång sikt är konsekvenserna mycket synliga. För vi binder oss inte till någonting och kan ha svårigheter att ge rätt djup i alla frågor.

Efter hand börjar vi således uppleva stress och ångest. Resultatet är mental utmattning och till och med utbrändhet.

Kanske är detta också en fråga att ställa oss själva: varför är jag disträ och glömsk? Kanske siktar vi på att åstadkomma något som i själva verket ligger bortom våra möjligheter.

Detta kanske intresserar dig
Att jobba i en bubbla: Vad det är och hur man hanterar det
Steg för Hälsa
Läs det Steg för Hälsa
Att jobba i en bubbla: Vad det är och hur man hanterar det

Att jobba i en bubbla innebär att man har svårigheter att sätta tydliga gränser mellan privatliv och arbetsliv.



  • Castro, P. E. G., Barrientos, M. L. G., Sosa, E. R. C., Gatica, K. L., Hernández, R. D. R. V., García, J. H., … & Díaz, D. M. M. (2016). Factores que detonan el síndrome de burn-out. Revista Iberoamericana de Contaduría, Economía y Administración: RICEA5(9), 105-128.
  • Pikos, A. K. (2017). The causal effect of multitasking on work-related mental health: The more you do, the worse you feel (No. 609). Hannover Economic Papers (HEP).
  • Torrico, B. C. H., Tavera, C. A. A., Murillo, N. V., & Quintanilla, M. (2019). Multitasking en el colegio y la universidad: implementación de la tecnica del pomodoro para la mejora del rendimiento académico en estudiantes de ingenieria. In Congresos CLABES (pp. 789-798).

Innehållet i denna publikation är endast i informationssyfte. Det kan inte under några omständigheter tjäna till att underlätta eller ersätta diagnoser, behandlingar eller rekommendationer från en fackman. Konsultera din betrodda specialist om du har några tvivel och sök dennes godkännande innan du påbörjar några procedurer.