10 knep för att lägga bort mobilen

07 juli, 2020
Att använda din mobiltelefon kan bli till ett beroende och skada din hälsa. I den här artikeln kommer vi att dela med oss av 10 knep som kan hjälpa dig att lägga bort mobilen och förbättra ditt mående.
 

Dessa tio knep för att lägga bort mobilen kommer att vara mycket användbara om du planerar att åka på semester, eller helt enkelt känner att du inte klarar mer stress. Det är ingen slump att många har beslutat att införa en ”mobiltelefondetox”, åtminstone under ett par timmar om dagen, för att bättre ta hand om sin mentala och emotionella hälsa.

Sanningen är den att mobiltelefoner kan vara så krävande att de faktiskt hindrar oss från att njuta av ens bara några minuters lugn, eftersom man hela tiden får nya notifieringar från sociala medier eller meddelanden från arbetet. Även om arbetsdagen är slut, fortsätter man ändå få mobila notifieringar som hindrar oss från att till fullo njuta av vår fritid med andra människor.

Baserat på detta har studier betonat att användningen av mobiltelefoner, tillsammans med många andra tekniska apparater, utvecklar en obsessiv rutin. Den rutinen inkluderar att var och varannan minut tvångsmässigt titta på mobilen. I den här artikeln ska du få lära dig vad du kan göra för att motverka detta.

Varför är det bra att lägga bort mobilen en stund?

Den stora mängden information som tekniken ger innebär också nya utmaningar. En sådan utmaning är att säkerställa att användningen av tekniken inte medför hälsorisker. De nya beteendena som uppstår när tekniken utvecklas är nämligen inte alltid hälsosamma.

Forskning stöder detta påstående. När tekniken blir bättre dyker även nya termer upp. Till exempel finns nu ordet nomofobi, vilken är den irrationella rädslan för att lämna hemmet utan en mobiltelefon. Detta orsakar, precis som andra fobier, ångest hos dem som lider av det. Det finns också ett konstant behov av att vilja ha koll på vad ens kontakter gör, som kallas FOMO (Fear Of Missing Out) eller ”rädsla för att missa något”.

 

Trots alla fördelar som våra tekniska enheter för med sig, är det också nödvändigt att lära sig att leva utan dem. Nedan delar vi därför med oss av 10 knep för att lägga bort mobilen en stund. Dessa knep kan hjälpa dig att leva ett mer stressfritt liv.

Upptäck: Negativa effekter av stress på kroppen

10 knep för att lägga bort mobilen

Orolig kvinna använder sin mobiltelefon

Utan att ens inse det, kan du utveckla ett beroende av din mobiltelefon. Därför bör du använda dig av olika strategier för att hjälpa dig att lägga bort mobilen.

1. Behåll bara de mest användbara apparna

Detta inkluderar till exempel din kalender. Ta sedan bort de appar som bara tömmer både ditt och din mobiltelefons batteri på grund av deras många notifieringar. För att välja vilka appar som du ska spara eller radera, tänk på hur mycket du använder var och en av dem.

2. Dela utmaningen med någon annan

Den här andra personen kan vara din partner, en vän eller familjemedlem. Om någon nära dig också försöker att lägga bort mobilen, kan du känna dig mer motiverad. Ni kan till exempel planera utflykter tillsammans eller njuta av fritidsaktiviteter, istället för att sitta och scrolla på mobilen.

 

Ett riktigt bra knep är att tillämpa regeln att du måste hålla din mobil i tyst läge när du tillbringar tid tillsammans med andra när du är hemifrån. På så sätt kan du njuta av dessa trevliga stunder medan du samtidigt stärker dina relationer. Att hela tiden vara uppmärksam på när din mobil låter blir till en form av oro som gör att du faktiskt missar de intressanta sakerna som händer i din vardag.

3. Undvik att synkronisera dina konton

Istället för att synkronisera dina konton är det bättre att du etablerar ett bra schema. Om du synkroniserar dina arbetskonton till mobilen kommer det att vara svårare för dig att koppla av, eftersom en kund alltid kommer att behöva dig eller så kommer det finnas problem som du försöker åtgärda på fritiden.

Använd istället ett schema för att organisera dig själv. Lämna alltid arbetet bakom dig när du lämnar kontoret. Om du gör det kan du njuta mer av din fritid.

Du kanske vill läsa: Bli lugnare med 5 hälsosamma vanor

4. Lägg bort mobilen

Kvinna lägger bort mobilen och njuter av sitt morgonkaffe.

Att lägga bort mobilen en stund är värt det. Du kan använda den mobilfria tiden till att utöva andra trevliga aktiviteter. Du behöver till exempel inte ha mobilen på bordet när du äter middag, eller konstant ha den bredvid dig. Lägg istället bort mobilen och njut av maten, läs din bok, drick en kopp te och unna dig själv lite tid. Om något brådskande händer kommer du ändå att få reda på det eftersom vi aldrig är helt avskurna från omvärlden.

 

5. Använd bara mobilen under en viss tid

Det verkar som att det alltid finns något som du försöker lösa eller göra. Försök dock att bara använda din mobiltelefon under en viss tid och lägg den sedan åt sidan. Precis som att du vet att det är viktigt att sova i ett visst antal timmar, kan du också bestämma dig för en viss tid då du kan använda mobilen. Sedan kan du använda resten av din tid till andra aktiviteter.

6. Sätt din mobiltelefon på tyst läge

Om din telefon varken vibrerar eller piper, kan du njuta av andra aktiviteter och vara helt närvarande. Ditt sinne kommer att kunna koncentrera på det som du gör, utan att tänka på något annat. Därför bör du välja att tysta din mobil ofta, särskilt när det är är sovdags

7. Använd en traditionell väckarklocka

Undvik att använda din mobiltelefon som väckarklocka. Detta gör så att du kan vakna och tillbringa några minuter i sängen helt avslappnad, utan att känna bördan av väntande notifieringar.

8. Att lägga bort mobilen och göra något annat

Lär dig ett nytt språk, försök att skriva en bok, måla eller ägna dig åt de saker du alltid har drömt om att göra. För att uppnå detta måste du lägga bort din mobiltelefon ett tag. Vissa människor tillbringar timmar på att sitta och dela skämt eller nyheter på olika medier, när de skulle kunna använda denna tid till att göra andra saker som de verkligen brinner för.

9. Sätt mobilen på flygläge

Notifieringar på mobiltelefonen.
Lär dig att sätta din mobiltelefon på flygläge när du vill koncentrera dig på andra viktiga aktiviteter.
 

Detta är ett bra val när du deltar i någon sport, eller ägnar dig åt någon annan aktivitet. När du är klar kan du stänga av flygläget och se vad som har hänt.

10. Ska du bara lägga bort mobilen eller helt stänga av den?

Om du vet att det är svårt för dig att inte titta på din mobil, kan du behöva stänga av den och reflektera över hur du använder denna mobila enhet.

Det viktigaste är att hålla sig lugn. I början kanske du har svårt att lägga bort din mobil, men du kommer gradvis inse att du kan leva utan den. Öva mindfulness eller yoga för att bjuda in lugn och ro i ditt liv. Kom ihåg att det viktigaste är att vara i fred med dig själv.

Om du fortfarande känner att du inte kan lägga bort din mobil efter att ha implementerat dessa 10 tips, kan det vara dags att be en psykolog om hjälp. Det kan vara så att du faktiskt lider av ett beroende. Om du tror att du behöver lite extra hjälp och stöd, tveka inte att ta kontakt med till en utbildad terapeut.

 
  • Carbonell, X., Fúster, H., Chamarro, A., & Oberst, U. (2012). Adicción a internet y móvil: Una revisión de estudios empíricos Españoles. Papeles Del Psicologo.
  • Chóliz Montañés, M., & Villanueva Silvestre, V. (2011). Evaluación de la adicción al móvil en la adolescencia. Chóliz Montañés, Mariano ; Villanueva Silvestre, Verónica. Evaluación de La Adicción Al Móvil En La Adolescencia. En: Revista Española de Drogodependencias, 2011, Vol. 36, No. 2: 165.
  • PEDRERO PÉREZ, E. J., RODRÍGUEZ MONJE, M. T., & RUIZ SÁNCHEZ DE LEÓN, J. M. (2012). Adicción o abuso del teléfono móvil . Revisión de la literatura . Mobile phone abuse or addiction . A review of the literature . Adicciones.
  • Sánchez-Carbonell, X., Beranuy, M., Castellana, M., Chamarro, A., & Oberst, U. (2008). La adicción a Internet y al móvil: ¿moda o trastorno? Adicciones. https://doi.org/10.20882/adicciones.279
  • Sanchez-Carbonell, Xavier;Beranuy, Marta; Castellana, MOntserrat; Chamarro, Ander; Oberst, U. (2008). La Adiccion a Internet y al móvil. Adicciones.