Fem utmärkta minnesövningar du kan ägna dig åt

· november 28, 2018
De här övningarna kommer hjälpa dig att lättare förstå olika koncept och stärka din koncentration. På så sätt håller du hjärnan ung längre.

Även om vi ofta är bra på att träna våra kroppar glömmer många att även minnet behöver tränas. Om du vill förbättra din koncentration och få bättre grepp om nya koncept borde du ta en titt på dessa minnesövningar.

Minnesövningar hjälper dig att hålla sinnet aktivt. Kanske har du med tiden slutat lära dig, läsa, anskaffa ny kunskap… kort sagt utmanas ditt minne inte alls längre.

Nedan delar vi med oss av några av de bästa minnesövningarna; de kan hjälpa dig att hålla ditt sinne ungt och spänstigt.

1. Repetera varje dag

Kommer du ihåg när man hade ett prov nästa dag och satt uppe kvällen innan och plöjde genom böckernaDet var faktiskt en utmärkt minnesövning. Med tiden, och allteftersom vi slutat plugga, har vi dock även slutat att repetera.

För att göra övningen behöver du inte lära dig något nytt. På kvällen ska du helt enkelt repetera vad du gjort under dagen, vad som hänt eller vad du åt. Det räcker.

Gör en övning för minnet på kvällen

Att föra dagbok är ett bra sätt att se till att du gör denna övning varje dag. Även om det verkar som att det saknar syfte är det väldigt bra för minnet att summera din dag.

2. Skapa tankekartor

Hur bra är ditt spatiala minne? Många finner det svårt att komma ihåg platser och hur man kommer dit. Om du har det problemet ska du skapa tankekartor, eller mind maps, för att förbättra ditt spatiala minne.

Så här gör du: varje gång du besöker en ny plats ska du skapa en karta när du kommer hem. Det kommer att förbättra ditt minne, och inte bara det spatiala, utan även det visuella. Är det inte fantastiskt?

3. Använd din icke-dominanta hand

Är du höger- eller vänsterhänt? En uppsättning roliga minnesövningar man kan göra är att använda sin icke-dominanta hand. Om du är högerhänt ska du till exempel försöka skriva eller borsta tänderna med den vänstra.

I början kommer det givetvis vara svårt, men det är helt normalt. Det kommer kräva ansträngning eftersom man normalt sett inte använder denna hand, och det är bra. Ditt sinne kommer få jobba hårt för att få det att fungera.

4. Förändra din rutin

Även om det kan verka löjligt kan förändringar i din vanemässiga rutin träna minnet. Istället för att ta hissen kan du ta trapporna. Istället för att ta den vanliga vägen till jobbet kan du prova en annan väg.

Det kommer att förbättra din koncentration och hålla dig mer alert. Det är positivt eftersom du kommer stöta på nya saker. När du gör något rutinmässigt glömmer du att märka av sakerna omkring dig.

Välj en ny väg till jobbet

Om du till exempel väljer en ny väg till jobbet kommer du behöva anstränga dig för att gå i rätt riktning och komma på rätt väg om du går vilse. När du väl kommer hem kombinerar du denna övning med en tankekarta för ännu bättre resultat.

5. Gör minnesövningar genom att lära dig något varje dag

Den sista minnesövningen är att du ska lära dig något nytt varje dag. Det finns många saker i vardagen som kan användas för att lära sig nya saker.

Du kan till exempel lära dig ett nytt telefonnummer eller en väns adress som du alltid måste be om. Allt detta är inlärning, och allt är användbart.

Har du provat någon av dessa minnesövningar tidigare? Vilken tyckte du var mest användbar? Det finns många fler utöver dessa, såsom sudoku eller appar som håller sinnet aktivt.

Kom ihåg: minnesövningar kan göra stor skillnad om du har lätt för att glömma saker. Träning, både fysisk och mental, är alltid bra för dig. Varför inte prova på?

  • Aguado-Aguilar, L. (2001). Aprendizaje y memoria. In Revista de Neurologia (Vol. 32, pp. 373–381).
  • Morgado, I. (2005, March). Psicobiología del aprendizaje y la memoria: Fundamentos y avances recientes. Revista de Neurologia.
  • Wycoff, J. (1994). Trucos de la mente creativa: para resolver problemas, tomar decisiones, perfeccionar la memoria, mejorar la concentración y agilizar el pensamiento. Martínez Roca.