Stress och hypertyreos: Ett förhållande du bör känna till

september 11, 2018
Det är viktigt att man undviker stress vid alla sjukdomar. Detta är särskilt viktigt när det gäller sköldkörteln, eftersom det är möjligt att situationen förvärras och leder till hypertyreos. Vi visar dig vad du kan göra för att förbättra dessa situationer.

Det finns ett samband mellan stress och hypertyreos som vi alla bör känna till.

Sköldkörtelsjukdomar är ganska vanliga. Men vad många inte känner till är att något så vanligt som stress ger upphov till en förändring av den typ av hormon som produceras av sköldkörteln.

I denna artikel ska vi gå djupare in i förhållandet mellan stress och detta sjukdomstillstånd.

Hur är stress och hypertyreos relaterade?

Det finns ett samband mellan stress och hypertyreos

Relationen mellan stress och hypertyreos sitter i binjurarna. För att bättre förstå denna sammankoppling, ska vi ta en mer ingående titt på kroppens stressmekanism.

Stress och immunsystemet

Tro det eller ej, men stress kan ensamt orsaka förändringar i sköldkörteln i de fall då den är kronisk. Kronisk stress innebär stress som sitter i under tre månader upp till ett år. Detta innefattar även nervositet och upprördhet som leder till avsevärt psykiskt lidande.

  • När detta inträffar, är den första effekten av stressen att den stimulerar hypotalamus och hypofysen.
  • Dessa två hjärnstrukturer stimulerar i sin tur binjurarna.
  • Vad som händer sedan är följande: vårt immunförsvar blir inte bara försvagat, utan även förändrat.
  • I nästa steg uppträder cytokiner och inflammatoriska processer uppstår. Detta innebär att vårt eget försvarssystem angriper oss eftersom det har uppfattat ett hot. Det vet inte varifrån hotet kommer, vilket gör att det reagerar på det mest aggressiva sättet: genom att angripa sig själv.

Stress och hypertyreos

Det som ofta tenderar att inträffa är att sköldkörteln blir ett ytterligare objekt som attackerar kroppens egna immunsystem.

  • Detta skapar ett sjukdomstillstånd som kallas Hashimotos sjukdom eller kronisk lymfocytär tyreodit.
  • Men vi får samtidigt inte glömma bort att stress gör så att vissa människor saktar ner.
  • Så det är inte alla fall som leder till denna sjukdom, och även detta är viktigt att förklara.

Medan stress gör så att vissa människor går ner i vikt, upplever andra det motsatta. De går upp i vikt på grund av att sköldkörteln saktar ner och hormonnivåerna av trijodtyronin (T3) och tyroxin (T4) minskar.

Stress och hypertyreos: vad kan vi göra för att undvika dem?

Stressa ner för att inte påverka sköldkörteln

Att sköldkörtelns funktion förändras är sammankopplat med flera olika faktorer. En av dessa är, som vi nu lärt oss, stress.

Så hur gör vi då för att undvika hypertyreos som associeras med stress?

Här är några strategier:

Tänk på kosten

Förutom en balanserad kost är det viktigt att du inte hoppar över måltider. Om du inte äter frukost eller lunch, kan detta förändra din ämnesomsättning.

Dessutom bör du minska på konsumtionen av koffein, socker, alkoholhaltiga drycker, läsk, godis etc. Dessa livsmedel tenderar att intensifiera stressen.

Experter rekommenderar även att man äter följande vitaminer och mineraler:

  • Selen
  • Natrium
  • Zink
  • Järn
  • Koppar
  • Vitaminerna A, B, C och E

Sov mellan 7 till 9 timmar

Sov för att minska risken för hypertyreos

Som vi alla vet är stress någonting som påverkar sömnkvaliteten. Och i sin tur har en dålig nattsömn inverkan på hälsan och ämnesomsättningen. Därför är det viktigt att tänka på vilka sömnvanor man har:

  • Du behöver hålla regelbundna tider: ät och sov alltid samma tider på dygnet.
  • Ät inte mindre än 2 timmar innan du lägger dig.
  • På eftermiddagen bör du tänka på någonting väldigt enkelt: sakta ner. Du kan börja med att sakta ner mentalt, och sedan när du kommer hem bör även kroppen och sinnet följa efter. Detta är viktigt.
  • Du bör lägga undan datorn och mobiltelefonen två timmar innan du ska sova.

Hantera känslor

Alla vet vi att känslor ofta inte är så lätta att styra över. Men det finns några tekniker som kan hjälpa oss med detta:

  • Skjut inte upp till imorgon vad som stör eller oroar dig idag.
  • Tänk på att stress och hypertyreos är relaterade. Konfrontera små problem innan de växer till stora problem.
  • Fokusera på nuet. Istället för att oroa dig för vad som kan hända i morgon, kan du tillämpa en enkel strategi: Vad kan jag göra för att lösa detta problem idag?
  • Försök hitta utlopp för känslorna: prata med personer du litar på om det som bekymrar dig. Skriv dagbok, träna och släpp ut ångesten dagligen.

Mindfulness

Mindfulness är en meditationsteknik och ett sätt att koppla ihop kropp och själ.

  • Det rekommenderas att utöva mindfulness minst en timme om dagen. Detta är en övning som har positiv inverkan även på mathållningen och andra områden av livet.
  • Att utöva mindfulness innebär helt enkelt att vara mer närvarande och njuta av allt vi gör. Det innebär också att lyssna på sig själv och leva livet långsammare och mer ansvarsfullt.

Eftersom stress och hypertyreos är relaterade, kan dessa enkla strategier för att minska på stressen vara ett bra sätt att hjälpa dig att ta hand om dig själv.

MER FÖR DIG