Mindfulness för barn och unga vuxna: är det effektivt?

· november 17, 2017
Om man kan anpassa mindfulness till sina barns vardag kan det förbättra många aspekter av deras liv och personlighet.

Mindfulness har fått ett stort följe. Det har hjälpt många att bli av med stress och ångest och njuta av ett mer tillfredsställande liv. Men hur är det med barn och unga vuxna? Finns det även mindfulness för barn?

Barn utsätts också för mycket stress. Genom att lära dem mindfulness från en tidig ålder kan man kanske spara dem mycket möda i vuxenlivet. Idag vill vi titta på några fördelar med mindfulness för barn och unga vuxna.

Mindfulness för barn

Barn på matta

Barn är som svampar och det kan därför ge fantastiska fördelar att lära dem mindfulness medan de är små. För att det ska vara effektivt måste de dock lära sig det med hjälp av roliga aktiviteter.

Bhramari Pranayama

Andningsövningen ”Humlan” innebär att man sitter upp rakt och tänker på sin andning.

  • Man håller sedan för sina öron med tummarna och sätter händerna bakom huvudet.
  • Därefter stänger man sina ögon och andas djupt. När man andas imiterar man ljudet av en humla: ”bzzzzzz”.

Orosträdet

En annan övning är ta hjälp av det berömda orosträdet, efter engelskans ”Worry Tree”. Det är här man berättar om sina orosmoment så att man inte tänker på dem hela tiden. Det gör att man känner sig friare. Om man lär barnen att göra det från när de är små lär de sig att inte oroa sig så mycket. Sådana tankar tar dem inte någonstans. Det kommer således vara fördelaktig för dem i framtiden.

Andra övningar

Det finns många mindfulnessövningar för barn. Du kanske redan känner till några av dem, t.ex. ”tysta leken”, ”detektivleken” och övningar där barnen lyssnar och berättar vad de kan höra, m.m. Alla dessa är väldigt effektiva om man gör dem varje dag, både i skolan och hemma.

Mindfulness för unga vuxna

Kvinna som mediterar

Det är jobbigt att vara tonåring, men om du integrerar mindfulness i processen kan du underlätta lite. Tonåringar kan använda sig av olika varianter av mindfulness nu när de förstår lite mer och kan se fördelarna med det.

Om de tar för vana att utföra mindfulness, precis som att äta, sova eller borsta tänderna, kommer de kunna se bra resultat i det långa loppet.

  • De lär sig tålamod.
  • De blir bättre på att hantera sina känslor.
  • De lär sig även hur man observerar sina tankar utan att döma dem, samtidigt som de kan lämna sina orosmoment bakom sig. Det är det bästa sättet att hjälpa dem bli av med de många rädslorna och stressen som kommer med tonåren.
  • Om de använder mindfulness kan de få bättre betyg.
  • De växer dessutom som personer och mognar.

Stöd från föräldrar

Personer som mediterar

Föräldrar har en stor påverkan på sina barn. Det är därför viktigt att de börjar utöva mindfulness så snart som möjligt, då det kan vara otroligt hjälpsamt för alla inblandade. Att utöva mindfulness tillsammans är också en möjlighet att ägna mer kvalitetstid som en familj. Ni kan alla lära er något nytt.

Underskatta inte mindfulness. Du kan rädda dig själv – och dina barn – från många onödiga konflikter, orosmoment och stress. Ni kommer även mogna och växa. Förvänta dig bara inte att se omedelbara resultat. Det är inte något som kommer förbättra barnens betyg eller ilska efter bara en timme! Som med mycket annat måste man vara konsekvent och tålmodig.

  • Thompson, M., & Gauntlett-Gilbert, J. (2008). Mindfulness with children and adolescents: Effective clinical application. Clinical Child Psychology and Psychiatry. https://doi.org/10.1177/1359104508090603