6 vanliga morgonmisstag som påverkar metabolismen

december 28, 2017
Lika viktigt som att inte hoppa över frukosten är att välja rätt och hälsosam mat som sätter igång din ämnesomsättning för dagen.

Vad har du för morgonvanor? Gör du några av de vanliga morgonmisstag som andra gör? Du kanske inte har tänkt på det eller märkt det ännu, men hur du vanligtvis börjar din dag kan ha stor påverkan på din ämnesomsättning.

Din ämnesomsättning består av en grupp kemiska processer, vars funktion är att omvandla näring från mat till energi för alla kroppens system. Den reglerar sockernivåerna i blodet, vilket i sin tur är ansvarigt för att kontrollera din vikt och upprätthålla hjärthälsan.

Ämnesomsättningen är någonting som skiljer sig från person till person beroende på ålder, kön, vanor och olika aspekter av hälsan.

Men hursomhelst så försöker de flesta att hålla igång sin ämnesomsättning, för när den saktar ner, ökar risken för att bli överviktig och utveckla vissa sjukdomar. Tyvärr är det så att vissa fortfarande inte tar hänsyn till de vanor som egentligen påverkar ämnesomsättningen, och – trots att de försöker sitt allra bästa – så lyckas de ändå inte gå ner i vikt och förbättra sin hälsa.

Det är därför det är viktigt att inse just vilka dessa vanor är, och rätta till dem, så att de inte leder till att man drabbas av komplikationer. Eftersom så många kanske ignorerar dem, vill vi berätta om sex vanliga morgonmisstag som du kanske gör, som kan ha en påverkan på din ämnesomsättning.

Vanliga morgonmisstag som påverkar ämnesomsättningen

1. Vakna för tidigt

Att vakna för tidigt är ett av de vanliga morgonmisstag vi gör.

Det första vanliga morgonmisstag man kanske gör, är att ställa klockan på för tidig väckning. Det är sant att tidig uppgång kan ge dig många fördelar, som att det ger dig mer tid till att äta frukost eller gå och träna.

Men om det innebär att du kortar ner din vilotid och inte får tillräckligt med sömn om natten, kan det leda till att du utvecklar ämnesomsättningsproblem och blir överviktig.

  • Att sova mindre än sju timmar om dygnet aktiverar hunger- och stresshormoner, vilka gör att kroppen börjar samla på sig fett.
  • För att undvika detta, bör man hålla ett hälsosamt sovschema och se till att få åtminstone sju till åtta timmars oavbruten sömn om natten.

2. Inte dricka tillräckligt med vatten

Att dricka mycket vatten på morgonen är en bra vana som stimulerar ämnesomsättningen och håller den igång hela dagen. Din kropp utför en mängd funktioner medan du sover. När du vaknar kan du ibland vara uttorkad. Därför är det viktigt att få i sig mycket vätska på morgonen, vatten eller andra hälsosamma drycker.

  • Om du vill få i dig lite extra näringsämnen, kan du börja dagen med varmt vatten med lite citronsaft i.

3. Att äta en ohälsosam frukost eller helt hoppa över den

Hoppa inte över frukosten.

Kom ihåg! Frukosten är en av de viktigaste måltiderna när det gäller att hålla en hälsosam ämnesomsättning. Många kanske gärna hoppar över frukosten för att spara på kalorierna, men det står idag klart att denna måltid är en av kroppens viktigaste källor för energi.

Det är viktigt att din frukost består av bra och hälsosamma livsmedel och att dessa innehåller mycket av följande:

  • Protein
  • Långsamma kolhydrater
  • Fiber
  • Antioxidanter
  • Vitaminer
  • Mineraler
  • Fettsyror

Du bör också undvika alla typer av raffinerade livsmedel, raffinerat socker och mättat fett denna tid på dygnet.

4. Äta frukost för sent

För att fortsätta på frukosttemat, kom ihåg att tidpunkten när du äter frukost också påverkar din ämnesomsättning.

  • För att undvika att kroppen ska börja producera hungerhormoner, är det bra att äta sin hälsosamma frukost inom en timme efter att man vaknat.
  • Väntar man längre kan detta minska kroppens förmåga att bränna kalorier och att omvandla fett och socker till energi.

5. Dricka ohälsosamma kaffedrycker

Drick inte ohälsosamma kaffedrycker.

Kaffe är tveklöst en av de mest populära dryckerna på morgonen. Trots allt så ger den ju energi och hjälper dig skaka av dig det där sömnruset i den tidiga morgontimman. Men trots dessa fördelar kan det ha en negativ påverkan på din ämnesomsättning, i de fall du väljer den typ av kaffedrycker som inte är så hälsosamma.

Kaffe med tillsatt socker, sirap, eller vispgrädde är alltid en dålig idé. Det bästa är att dricka kaffet svart, utan någonting tillsatt.

6. Stressa på väg till jobbet

Att ha bråttom, att fastna i morgontrafiken, eller att ha sovit dåligt natten innan, kan göra att vi känner oss arga eller stressade direkt på morgonen innan dagen ens riktigt har hunnit börja. Att börja dagen med stress är ett av de vanliga morgonmisstag vi gör utan att kanske tänka på att det påverkar hälsan.

Stress gör att kortisolnivåerna stiger, vilket kan skapa en stress som sitter i hela dagen.

Vad du kanske inte vet är att detta känslomässiga tillstånd faktiskt stör din ämnesomsättning och kan orsaka viktökning.

  • När du är utsatt för stress du inte kan påverka själv, hindrar detta dina muskler att bryta ner fett, vilket leder till att fettet istället får lättare att byggas upp.
  • Därför är det viktigt att göra avslappningsövningar och hitta sätt att undvika att du hamnar i dessa stressituationer.

Gör du några av dessa vanliga morgonmisstag? Oavsett om du gör det eller ej, se till att undvika dem så att de inte börjar påverka din ämnesomsättning. Tänk på att dessa vanor kanske känns harmlösa till en början, men över en längre tid så orsakar de effekter som du börjar upptäcka både på vikten och på ditt välmående.