5 saker du kan göra varje dag för att få mer energi

· oktober 27, 2017
Du kanske inte tror det, men du behöver bara lägga till några enkla rutiner i ditt dagliga liv för att få mer energi för resten av dagen.

Bristen på energi i kroppen får dig inte bara att känna dig trött, utan minskar även din produktivitet i många fall. Önskar du inte att det fanns ett enkelt sätt att få mer energi? Denna orkeslöshet gör dig fysiskt och mentalt svag, samtidigt som det är lätt att drabbas av ångest, stress och trötthet.

Det mest oroväckande är att många inte tycker det är viktigt eftersom det är så vanligt. De tar heller inte några nödvändiga åtgärder för att förebygga att det blir återkommande. I stunden kanske du kan kontrollera situationen något genom att dricka en energidryck, men det är viktigt att anamma hälsosamma vanor för att helt undvika tröttheten.

Därför vill vi i den här artikeln dela med oss av fem enkla saker som alla kan göra i vardagen för att hålla kroppen aktiv och få mer energi.

De bästa sätten att få mer energi

1. Stretchövningar

Sträck på dig på morgonen

Stretchövningar, speciellt sådana som görs stående, hjälper till att förbättra cirkulationen. Det gör det möjligt för syre att transporteras genom blodet utan problem. Vi ignorerar det vanligtvis, men tröttheten vi känner på morgonen kan bero på problem med cirkulationen. Det kan orsakas av dålig hållning när vi sover.

Att stretcha är därför det första steget mot att få en dag full av vitalitet och energi.

Förslag

  • Sträck på armar och ben i 15 sekunder innan du kliver upp ur sängen.
  • Höj upp armarna och se till att sträcka på fingrarna så mycket du kan.
  • Gör samma sak med benen och fötterna.
  • Avsluta genom att stretcha nacke och rygg.

2. Drick ett glas vatten

Något så enkelt som att dricka ett glas vatten till frukost kan hjälpa dig att få mer energi. Det hjälper kroppen att fungera optimalt under dagens lopp. Denna värdefulla vätska återställer vätskebalansen i kroppen efter en natt av fasta. Det uppmuntrar även cirkulationen att sätta igång.

Förslag

  • Drick ett glas varmt vatten strax efter att du klivit upp.
  • Om du vill kan du lägga till lite citronsaft för att göra fördelarna ännu kraftfullare.

3. Ta en kall dusch

Ta en kall dusch

Varmvattenduschar är avslappnande och kan hjälpa dig att kontrollera stress efter en lång dag på jobbet. Men om syftet är att få en mer produktiv dag och mer energi är det bäst att starta dagen med en kalldusch. Temperaturen hjälper till att stimulera cirkulationen i hela kroppen. Samtidigt förbättrar den syresättningsprocessen så att du får mest fördelar, både fysiska och mentala.

Förslag

  • Om du inte är van vid kallt vatten kan du börja sänka temperaturen lite i taget tills din kropp anpassar sig.

4. Ät en nyttig frukost

I många artiklar har vi skrivit om vikten med frukost eftersom det är en av de måltider som ger kroppen nya reserver av näringsämnena den behöver för att fungera optimalt varje dag. Det faktum att frukosten är dagens första måltid gör den viktig eftersom den ger näring åt dina celler och håller energinivåerna uppe.

Att ignorera frukosten kan rubba din kropps balans, och sakta men säkert kommer det leda till förändringar i sättet dina huvudsakliga kroppsfunktioner fungerar.

När kroppen använder energireserverna den har kan dessutom cellerna och neuronerna påverkas.

Förslag

  • Ät en högkvalitativ frukost varje dag. Gör det inom en timme efter att du vaknat.
  • Se till att inkludera livsmedel som är rika på proteiner, antioxidanter och fibrer.
  • Undvik att ersätta frukosten med färdig eller processad mat (eller bara kakor).

5. Lyssna på musik

Lyssna på glad musik

Finns det något bättre sätt att öka din energi än att lyssna på musiken du gillar bäst? Många förbiser det, men musik förbättrar ditt humör och minskar stress. Det hjälper dig att vara mer produktiv.

Det är viktigt att musiken har livlig rytm och text som är full av positiva budskap. Vi kan inte låtsas ha mer energi efter att ha lyssnat på deprimerande musik och text.

Förslag

  • Medan du duschar på morgonen ska du sätta på lite glad musik som hjälper dig att vakna.
  • Om ditt jobb tillåter det ska du lyssna på musik med varsamma rytmer som hjälper dig att koncentrera dig.
  • När du kan ska du dra nytta av att dansa lite.

Som du kan se talar vi om enkla vanor. Även om de kan verka simpla är de viktiga för att hålla din kropp full av fysisk och mental energi.

Lägg till dem i din dagliga rutin och märk skillnaden själv!

  • Buboltz, W., Jenkins, S. M., Soper, B., Woller, K., Johnson, P., & Faes, T. (2009). Sleep habits and patterns of college students: An expanded study. Journal of College Counseling. https://doi.org/10.1002/j.2161-1882.2009.tb00109.x
  • Rodrigues, P. R. M., Luiz, R. R., Monteiro, L. S., Ferreira, M. G., Gonçalves-Silva, R. M. V., & Pereira, R. A. (2017). Adolescents’ unhealthy eating habits are associated with meal skipping. Nutrition. https://doi.org/10.1016/j.nut.2017.03.011
  • Lundqvist, L. O., Carlsson, F., Hilmersson, P., & Juslin, P. N. (2009). Emotional responses to music: Experience, expression, and physiology. Psychology of Music. https://doi.org/10.1177/0305735607086048
  • Shevchuk, N. A. (2008). Adapted cold shower as a potential treatment for depression. Medical Hypotheses. https://doi.org/10.1016/j.mehy.2007.04.052