5 sätt att öka ämnesomsättningen

Ämnesomsättning

Genom vår ämnesomsättning omvandlas kalorier i vår mat till energi som kroppen behöver för att utföra alla sina uppgifter, till exempel att pumpa ut syre till musklerna. Många olika faktorer inverkar på vår ämnesomsättning, inklusive gener, kön och ålder. Men det finns sätt att öka ämnesomsättningen och i den här artikeln ska vi titta närmare på fem av dessa.

Motionera mer

När du promenerar eller löper ökar du mängden energi som kroppen behöver, vilket leder till att din ämnesomsättning ökar i ett par timmar efteråt. Även om det inte rör sig om en större ökning gör det ändå skillnad.

Lyft vikter

När du tränar med vikter sätts muskelvävnaden under stress. Därefter reparerar den sig själv, vilket snabbar upp ämnesomsättningen. En kvinna som tränar med vikter minst tre gånger i veckan under loppet av sex veckor kan bygga på sig tillräckligt med muskler för att förbränna mellan 10 och 32 extra kalorier per dag.

Ha koll på dina portionsstorlekar

Detta bidrar till att se till att du inte överbelastar din ämnesomsättning med överskottsenergi som du inte kan förbruka omedelbart. Använd en våg eller koppar för att mäta mängden mat för att säkerställa att du får rätt portionsstorlekar för din kroppsvikt. Eller så kan du använda din hand som en guide. En portion frukt är av ungefär samma storlek som din knytnäve, en portion flingor eller andra spannmålsprodukter motsvarar en näve och en portion gröna bladgrönsaker motsvarar cirka två nävar. En portion kött är ungefär storleken på din handflata.

Öka ämnesomsättningen

Fördela matintaget över 5 mindre måltider under dagen.

Ät små måltider och ofta

Vissa experter rekommenderar att vi ska äta små, frekventa måltider under loppet av dagen. Genom att öka antalet måltider du äter och minska portionsstorleken på varje måltid hjälper du till att balansera blodsockret. Detta istället för att skapa tre stora plötsliga ökningar, vilket är vad som sker när du äter tre stora måltider. Det första du bör göra är att bestämma mängden kalorier du behöver varje dag, och sedan hålla denna siffra i åtanke när du mäter upp dina portioner. Detta kommer hjälpa dig att genomföra övergången från tre stora måltider till fem mindre.

Skratta mycket!

Att skratta hjälper dig också att öka ämnesomsättningen. Forskare från Vanderbilt University i Nashville, Tennessee, genomförde en studie kring ämnesomsättning och skratt. De placerade människor i en ”metabolisk kammare” (ett litet rum som mäter produktionen av värme för att mäta en persons ämnesomsättning). Sedan fick de titta på roliga videoklipp. Försökspersonerna förbrände cirka 10 till 40 kalorier mer än de normalt skulle ha gjort. Det är en liten ökning, men varje kalori räknas för personer som vill gå ner i vikt och öka ämnesomsättningen.

Foton av Seelensturm.