Fördelarna med att promenera 30 minuter om dagen

Promenera

Många människor är inte medvetna om de många hälsofördelarna med att promenera, Inte heller att det är en av de bästa dagliga motionsformerna som finns. En studie visade att 40% av de vuxna inte promenerar alls, och denna andel ökar i takt med att teknologin gör vårt dagliga liv allt enklare, men mindre hälsosamt.

Att promenera är ett av de bästa sätten att komma in i en motionsrutin eftersom det är ett enkelt sätt att arbeta med dina muskelgrupper och bränna kalorier. Men fördelarna byggs på ytterligare när du åtar dig att gå oftare och gradvis ökar din takt. Det räcker inte att bara upprätthålla samma promenadrutin varje dag: om du verkligen vill dra nytta av denna motionsform är det bäst att gå minst 30 minuter om dagen, utan distraktioner, och gradvis öka takten.

Vill du veta mer om fördelarna med att promenera endast 30 minuter om dagen? Fortsätt att läsa!

Stärker hjärtat och förebygger hjärt- och kärlsjukdomar

HjärtaAtt promenera åtminstone 30 minuter per dag minskar risken för hjärtsjukdom och stroke med upp till 27%. Den här motionsformen är perfekt för att bekämpa högt blodtryck: den förbättrar cirkulationen, minskar det onda kolesterolet (LDL) och bidrar till att öka det goda kolesterolet (HDL). Genom att öka din puls förbättrar dagliga promenader din hjärthälsa avsevärt.

Minskar risken för vissa sjukdomar

Många studier har visat att människor som promenerar minst 30 minuter per dag tenderar att vara mindre benägna att utveckla typ 2-diabetes, astma och vissa cancerformer. Personer med en daglig motionsrutin är också mindre benägna att utveckla cancer i tjocktarmen, brösten och livmodern.

Bidrar till att upprätthålla en idealvikt

VågAtt promenera varje dag i rask takt påskyndar ämnesomsättningen, vilket i sin tur hjälper kroppen att bränna fett. Ju snabbare takt du går i, desto mer kalorier bränner du. Promenader är en av de bästa motionsformerna för att upprätthålla en hälsosam vikt och samtidigt öka muskelmassa och ton.

Förebygger benskörhet

Genom att gå varje dag stimulerar vi och stärker benen genom att öka bentätheten. Denna hälsosamma form av motion rekommenderas särskilt för kvinnor och den främjar också ledhälsan, vilket förebygger problem som artrit.

Hjälper dig att tona ben, skinkor och buk

SkinkorAtt promenera i 30 minuter varje dag med god hållning bidrar till att stärka benen, samt tona och forma musklerna. Det hjälper dig att tona skinkorna, få dem tajtare och lyfta dem. Det bränner också midjefett och tonar hela bukområdet.

Förebygger demens

Studier har visat att 1 av 14 personer över 65 år, och 1 av 6 över 80, tenderar att drabbas av demens. Genom att gå raskt i 30 minuter om dagen kan du förebygga förlust av hjärnvävnad och bevara ditt minne i alla dina år. Fysisk aktivitet stimulerar och skyddar hjärnvävnad, vilket minskar risken för demens med upp till 40%.

Ökar energinivåer

När vi går är hela kroppen involverad, vilket ökar cirkulationen och tillförseln av syre till varje cell i vår kropp. Tack vare detta kan denna sunda vana hålla oss mer aktiva och bekämpa de nedgångar i energi vi ibland känner vid middagstid eller efter en måltid.

Bekämpar depression

DepressionStudier har visat att promenader är bra terapi mot depression och att de lindrar depressionsrelaterade symptom. En promenad på 30 minuter om dagen är ett bra sätt att få lite personlig distans från en kris, och också för att undvika att en depression bryter ut från första början.

Förebygger fetma och minskar uppkomsten av celluliter

Genom att kickstarta ämnesomsättningen kan en 30 minuter lång promenad om dagen hjälpa till att eliminera gifter och överflödigt fett, och därmed förebygga fetma. Förutom att främja förbränningen av fett hjälper promenader till att bekämpa vätskeretention, stimulera cirkulationen och förebygga uppkomsten av celluliter.

Förbättrar sexlivet

Som vi vet är motion och sexuell aktivitet nära besläktade. En färsk studie bland kvinnor i åldern 45 till 55 år visade att genom att promenera varje dag ökade både deras sexlust och tillfredsställelse.