10 tips för smärtfri viktminskning

Morotsjuice

För att främja förbränning av fett och kalorier rekommenderas åtminstone 30 minuters motion per dag.

Att upprätthålla en hälsosam vikt och lägga sig till med bättre vanor är den bästa vägen för att uppnå en god hälsa, ett rikare liv och naturligtvis en figur som vi är nöjda med. Men att upprätthålla en stabil vikt kan vara en svår uppgift, särskilt om vi har en tendens att gå upp i vikt. På grund av detta är bantning ett av de bästa sätten att gå ner i vikt och uppnå denna balans, så länge vi lär oss att behålla kontroll, engagemang och disciplin.

Det finns naturligtvis dieter för viktminskning som är effektiva men samtidigt ganska obehagliga, och ibland orsakar de andra negativa effekter på kroppens funktion. Lyckligtvis finns det hälsosammare alternativ som främjar viktminskning som inte tvingar oss till svåra uppoffringar. Här ger vi några tips som hjälper dig att gå ner i vikt smärtfritt.

Behåll variation i din diet

Det finns ingen anledning att sluta äta alla de livsmedel vi är vana vid. Vårt mål är att följa en hälsosam diet, lägga till livsmedel som hjälper oss att aktivera kroppens ämnesomsättning, bränna fett, eliminera toxiner och undvika vätskeansamling. Det är en bra idé att lägga till mer frukt och grönsaker i din kost, men du behöver inte ta bort andra livsmedel som också bidrar till kroppens allmänna hälsa. Nyckeln till att njuta av läckra livsmedel är att äta dem i mindre portioner och undvika att överkonsumera ohälsosamma, kaloririka livsmedel.

Din diet bör inte vara för hård

KycklingsalladMånga dieter för snabb viktminskning hävdar du kan tappa flera kilo per vecka, vilket kan verka lockande men det kan också ha allvarliga konsekvenser för din fysiska och psykiska hälsa, för att inte tala om att de tenderar att producera en reboundeffekt där du kan återfå all vikt du har förlorat på kort tid. Strikta dieter kan producera en hel del ångest som, om de lämnas därhän, kan leda till stress och även depression. En diet som ger ett måttligt viktminskningstempo hjälper dig tappa kilon stegvis samtidigt som den innehåller de näringsämnen och hälsosamma rutiner som du behöver.

Fördela matintaget över 5 måltider under loppet av dagen

Du bör under inga omständigheter hoppa över måltider – de ger viktiga näringsämnen och energi. Vad som rekommenderas är att sprida ut måltiderna över hela dagen, så att du har två huvudmål och tre lättare måltider mellan dessa.

Drick vatten

Drick vattenVatten är en viktig ingrediens för kroppslig funktion och bland dess många fördelar hjälper det dig att gå ner i vikt. Att dricka minst två liter vatten om dagen hjälper dig att avgifta kroppen och samtidigt bidra till att aktivera metabolismen och bränna fett.

Undvik att använda salt

Salt ger en speciell smak till mat, men det är inte nödvändigt och kan vara ohälsosamt. Att plocka bort salt ur vår diet tillåter oss att njuta av några av våra favoriträtter och gå ner i vikt medan vi samtidigt blir hälsosammare.

Väg dig inte för ofta

VågDu bör bara väga dig en gång i veckan, på morgonen och utan kläder. En besatthet kring vågen kan få dig att känna dig orolig om du inte ser omedelbara förändringar, och du kommer att frestas av att starta en strängare diet. Kom ihåg att det är viktigt att hålla dig så avslappnad och så hälsosam som möjligt. Var stolt över varje prestation, oavsett hur liten den är.

Tugga maten långsamt

Ett av de vanligaste misstagen folk gör när de äter är att inte tugga maten tillräckligt väl och detta hindrar matsmältningssystemet från att fungera ordentligt. Ju mer du tuggar maten desto mer njuter du av den och hjälper din kropp att smälta den, absorbera alla näringsämnen och eliminera avfallsprodukterna.

Motionera

Fysisk aktivitet är en förutsättning för viktminskning eftersom det hjälper dig att bränna fett och kalorier, bekämpa vätskeretention och förbättra muskeltonus för ett bättre utseende. Motion är enkelt och något som du behöver ägna dig åt under minst 30 minuter per dag. Spring, hoppa, gå, cykla, gå i trappor eller gör något som du gillar för att främja både viktminskning och bättre hälsa.

Behåll en positiv attityd

Positiv attitydAtt ha en positiv attityd är avgörande för viktminskning eftersom vi ska vara beslutna att hålla oss till en hälsosam diet och alla rutiner som följer med den för att uppfylla våra mål. Sätt upp dina mål och var stolt över var och ett som du uppnår. Stressa inte dig själv och försök att inte bli besviken om du inte ser de resultat du vill direkt.

Undvik stressiga situationer

Studier har visat att det finns ett samband mellan stress och viktökning eftersom människor som lider av stress tenderar att ha förhöjda hungerskänslor. Det är bäst att eliminera alla former av spänning i ditt liv och försöka vara lugn, samt välja att äta mer frukt och grönsaker.