Probiotiska kosttillskott: när du bör ta dem

14 september, 2020
Probiotiska kosttillskott hjälper till att förebygga sjukdomar hos friska människor och förbättra dem hos patienter med vissa tillstånd. Det är också en bra idé att ta dem om du behandlas med antibiotika. Läs mer i denna artikel.

Probiotiska kosttillskott är levande mikroorganismer som, när de administreras i passande mängder, har flera hälsofördelar. Generellt sett kan vem som helst ta dessa tillskott men vissa har mer nytta av dem än andra.

Allt du behöver veta om probiotiska kosttillskott

Som vi nämer ovan ger probiotika bakterier många hälsofördelar. De finns i flera olika livsmedel, till exempel:

  • Yoghurt
  • Kefir
  • Surmjölk (typiskt i mexikansk mat)
  • Surkål, kimchi
  • Pickles
  • Kombucha-te
  • Tempeh
  • Kosttillskott

Även om de förekommer naturligt i vissa livsmedel når dessa bakterier inte alltid kolon. Faktum är att vi behöver äta probiotiska livsmedel väldigt ofta och i en ganska stor mängd för att de ska vara fördelaktiga. Därför kan probiotiska kosttillskott ge många fördelar.

Du kanske också vill läsa: Tio nyttiga livsmedel för att reglera matsmältningen

När du bör ta probiotiska kosttillskott

Probiotiska kosttillskott.
Probiotiska kosttillskott kan hjälpa till att förebygga sjukdomar. Det är också bra att ta dem efter behandling med antibiotika.

Experter menar att probiotika inte bara kan förbättra det funktionella tillståndet och symptomen hos en individ med en sjukdom utan att det också kan hjälpa människor att hålla sig friska eller för att förebygga sjukdomar.

Vissa individer har dock dubbla fördelar, såsom de som nyligen har behandlats med antibiotika. Antibiotika dödar nämligen både dåliga och goda patogener (mikrobiota, vaginal flora, slemhinnor o.s.v.), och probiotika hjälper till att ersätta de goda. Därför är det en bra idé att ta probiotika i minst en månad efter att ha tagit antibiotika.

Probiotika har goda effekter vid akut infektiös diarré, särskilt hos barn. Men andra grupper kan också ha stor nytta av dem, till exempel personer med tarmdysbios. Detta drabbar vanligtvis personer som lider av:

  • Fetma
  • Diabetes typ 1 och 2
  • Metaboliskt syndrom
  • SLE
  • Artrit
  • Bakteriellt överväxt i tarmen
  • Inflammatorisk tarmsjukdom
  • Irriterande tarmsyndrom
  • Celiaki

Probiotiska kosttillskott gynnar även äldre. Detta eftersom att den mikrobiella mångfalden minskar med åldern, vilket minskar gynnsamma mikroorganismer. Dessutom studerar experter användningen av probiotika vid andra sjukdomar såsom astma, atopisk dermatit, neurologiska störningar, depression, ångest, cancer och oral hälsa.

Probiotika anses vara säkert att använda men det kan dock utlösa infektioner hos personer med nedsatt immunförsvar. Dessa personer bör inte komplettera med probiotika utan rekommendation från läkare.

Denna artikel kanske intresserar dig: Olika sorters antibiotika för urinvägsinfektioner

De bästa probiotiska kosttillskotten

En kvinna som tar tillskott.
De bästa probiotiska tillskotten är de som innehåller ett större antal stammar.

För att säkerställa att de probiotiska stammarna utövar gynnsamma effekter måste de tåla miljöförhållandena i matsmältningskanalen och den mikrobicida effekten av bland annat saliv, magsyra, galla och utsöndringar från bukspottskörteln. Sammansättningen av olika utsöndringar, magtömningstid eller tarmrörligheten kan variera beroende på personens ålder och hälsotillstånd.

Det är också viktigt att välja stammar av mikroorganismer beroende på hälsotillstånd, på grund av att fler stammar ger större effekt. Därför är probiotika som innehåller många olika stammar bäst.

Ett bra probiotiskt tillskott bör innehålla minst 1 miljard CFU (kolonibildande enheter). Probiotika med färre CFU är mycket mindre effektiva.

Hur man bör ta probiotika

Konsumera aldrig probiotika tillsammans med mycket sura livsmedel (såsom citrusfrukter, tomat eller vinäger) eller med varma drycker (såsom te, kaffe eller soppor) eftersom de hindrar dess effektivitet.

Det bästa sättet att ta dem är på fastande mage med varmt vatten. Vid detta tillstånd är både pH-värdet i magen såväl som dess låga nivå av saltsyra faktorer som gynnar bakteriernas överlevnad. Av samma anledning rekommenderas det att du väntar 10 till 15 minuter innan du äter. Om du tar antibiotika bör du ta tillskottet med probiotika minst tre timmar senare.

Om du funderar på att ta probiotika; konsultera en läkare för att ta reda på vilket tillskott som passar dig bäst.

  • Sociedad Española de Probióticos y Prebióticos (SEPyP)
  • Guandalini S. (2011). Probiotics for prevention and treatment of diarrhea. Journal of clinical gastroenterology45 Suppl, S149–S153. doi:10.1097/MCG.0b013e3182257e98
  • Razmpoosh, E., Javadi, M., Ejtahed, H. S., & Mirmiran, P. (2016). Probiotics as beneficial agents in the management of diabetes mellitus: a systematic review. Diabetes/metabolism research and reviews32(2), 143–168. doi:10.1002/dmrr.2665
  • Wilkins, T., & Sequoia, J. (2017). Probiotics for Gastrointestinal Conditions: A Summary of the Evidence. American family physician96(3), 170–178.