Naturliga behandlingar för åderbråck

Vissa teer kan förbättra cirkulationen och förhindra uppkomsten av åderbråck. En kall dusch kan också minska deras omfattning, åtminstone på kort sikt.
Ådernät

Åderbråck är ett hälsoproblem som orsakas av dålig cirkulation, men det är också en fråga om estetik då de kan bli mycket tydliga och påverka en persons självkänsla.

I den här artikeln visar vi dig några naturliga behandlingar för åderbråck som du kan utföra hemma för att förebygga deras uppkomst och eliminera de som nyligen har dykt upp.

Förbättra cirkulationen

Åderbråck brukar börja i levern – organet som reglerar vår blodcirkulationen och främjar en hälsosam blodproduktion. Så det är viktigt att alltid komma ihåg att en fullständig behandling för åderbråck måste börja med en hälsosam kost som är rik på följande livsmedel:

  • Frukt och grönsaker, inklusive citron, grapefrukt, kronärtskocka eller cikoriarot
  • Bönor: kokta med kummin, fänkål eller kombutång
  • Fullkornsprodukter: speciellt ris, hirs, quinoa eller bovete
  • Ägg (helst ekologiska)
  • Fisk
  • Vitt kött
  • Frukt och nötter: råa eller rostade, men inte stekta eller saltade
  • Frön: råa eller grodda
  • Oljor från första kallpressningen: sesam, oliv, solros, lin, vetegroddar, mm.
  • Växtbaserade drycker gjorda på havre, ris eller mandel
  • Kryddor, som peppar eller gurkmeja

Gurkmeja
Däremot är det viktigt att undvika eller begränsa konsumtionen av:

  • Rött kött och korv
  • Mjölk och mejeriprodukter
  • Stekta och förkokta livsmedel
  • Alkohol

Reglera tarmarna

Tarmarna utgör ett annat organsystem som påverkar kroppens övergripande cirkulation. Om de inte fungerar eller har en blockering kan det resultera i felaktig avfallshantering och cirkulation i hela kroppen.

Med detta i åtanke bör vi alltid försöka behandla problem i tarmarna naturligt, i synnerhet om vi lider av förstoppning eller har känslighet för diarré eller irritabel tarm, som är några vanliga problem.

Teer som förbättrar cirkulationen

Vi måste ta hand om våra kroppar från insidan och ut. Av denna anledning rekommenderar vi att du dricker te varje dag för att bidra till att förbättra cirkulationen. Följande örter är utmärkta val:

  • Växter som förbättrar leverfunktionen: Boldo, maskros eller tistel (rekommenderas inte för patienter med signifikanta leverproblem).
  • Rosmarin eller sallatsspikblad för att förbättra cirkulationen i armar och ben (använd inte rosmarin om du lider av högt blodtryck).
  • En växt för att förbättra mikrocirkulationen: ginkgo biloba.
  • Linfrön för att reglera tarmfunktionen.

För att sockra dessa teer kan du tillsätta saften från en halv citron och lite stevia eller honung.
Te med honung

Kallt vatten

Kallt vatten kan ge omedelbar lättnad vid cirkulationsproblem så länge vi använder det på rätt sätt.

Säkerställ att du inte fryser om benen. Doppa benen i en balja med mycket kallt vatten. Alternativt kan du använda badkaret, poolen eller havet. Du kan också spola med en slang.

Efter en stund kliver du upp ur badet och torkar benen för att värma upp dem. Det är temperaturkontrasten som har den största effekten.

Om du fortfarande inte har värmts upp igen kan du motionera lite eller massera dina ben.
Vatten

Massage med mjukgörande lotion

För att ytterligare förbättra blodcirkulationen i benen bör du massera dem minst en gång om dagen med din favoritlotion. Vi rekommenderar att alltid använda en naturprodukt utan ingredienser som är skadliga för din hälsa.

Du kan välja en gel eller fuktkräm, eller göra din egen massageolja genom att blanda växtbaserad mandelolja med några droppar av någon av följande eteriska oljor:

  • Rosmarin
  • Trollhassel
  • Sallatsspikblad
  • Kastanj

Massera dina ben i en cirkulär rörelse och rör dig uppåt i riktning mot hjärtat. Avsluta med uppåtriktade snabba klappar med slutna nävar.

Inverterad hållning

Varje kväll innan du går till sängs borde du ligga på golvet, på sängen eller på en soffa med fötterna i förhöjt läge. Om det är möjligt kan du vila rumpan mot en vägg och hålla benen helt vertikala så de hamnar i rät vinkel med kroppen.

Behåll denna position i 15 till 30 minuter, såvida inte benen börjar somna innan dess.

Denna enkla övning, som liknar vissa yogaställningar och andra terapier, är mycket effektiv och avkopplande om den utförs varje dag.

Vi hoppas att du får glädje av dessa naturliga behandlingar för åderbråck!