Symtom på irritabel tarm hos kvinnor

Kolit

Enligt statistiken har 22% av befolkningen erfarenheter av irritabel tarm (IBS); antingen lider de av det eller har lidit av det tidigare i livet, och kvinnor är de mest drabbade. Dess orsak är inte vetenskapligt bevisad, men man har dragit slutsatsen att det är relaterat till perioder av stress och jobbiga känslor. Vi kommer här att gå igenom dess symtom med fokus på de som upplevs hos kvinnor.

Vad är irritabel tarm (IBS)?

Irritabel tarm (IBS) kännetecknas av en rad symtom, speciellt buksmärtor och mycket betydande förändringar i tarmens rytm. Det är inga infektioner eller fysiska förändringar involverade och det är inte på grund av någon form av kolit eller spastisk tarm. En läkare diagnostiserar dig med hjälp av olika tester. I allmänhet brukar sjukdomen främst drabba kvinnor som är yngre än 35 år.

Vad är orsaken?

Irritabel tarmSom vi nämnde ovan är de mekanismer som orsakar sjukdomen fortfarande okända. Det är ofta en kronisk sjukdom med episoder som upprepas varje månad. Den drabbade upplever bland annat matsmältningsproblem och förändringar i tarmrörelserna. Experter brukar säga att tarmen på sätt och vis nästan fungerar som en andra hjärna. Här finns stora nervsamlingar som påverkas av oroskänslor. Vilka bekymmer som helst kan orsaka en förändring i matsmältningsprocessen, liten såväl som stor.

Men IBS kan också utlösas av vissa livsmedel som dina tarmar reagerar på, liksom hormonella förändringar och genetiska faktorer. Om till exempel din mor lider av irritabel tarm är det vanligt att du också lider av det.

Vilka är symtomen?

Diarré mage

1. Buksmärtor

Detta är definitivt det tydligaste symtomet. Det brukar i synnerhet upplevas i den nedre delen av buken och mot ena sidan eller båda. Det är en typ av mycket karaktäristiska brännande känslor som ibland kan sträcka sig från ländryggsområdet och även till benen.

Smärtan brukar komma i plötsliga attacker. Det är mycket obehagligt och försvårar vardagen markant.

2. Smärtsam menstruation

Enligt statistiken är det vanligare att kvinnor med smärtsamma menstruationsperioder drabbas av irritabel tarm. Detta är känt som dysmenorré och brukar inträffa när vissa hormoner orsakar större sammandragningar i livmodermusklerna.

Det är anledningen till att den hormonella faktorn avgör om du tillhör gruppen av kvinnor som löper större risk att drabbas av denna sjukdom. I allmänhet brukar den föras från mödrar till döttrar, något som du bör tänka på.

3. Perioder av förstoppning och perioder av diarré

Detta är också mycket vanligt. Ibland kan det gå dagar innan du uträttar ditt behov medan du andra gånger drabbas av diarré. Tarmrörelserna brukar också att vara smärtsamma. Du vet inte vad du ska äta för att lösa problemet eftersom du känner dig uppblåst och brukar förlora aptiten. Du kan också uppleva irriterande gaser.

4. Ditt känslotillstånd

Irritabel tarm och dina känslor är starkt relaterade. Du har säkert märkt att det är just under perioder av stress och ångest som tarmen drabbas som mest och symtomen är som värst. När din tillvaro är lugnare förbättras situationen och du slappnar av. Du bör därför vara uppmärksam på de perioder då du mår känslomässigt dåligt och när du har problem.

Om du är en person som lider av irritabel tarm vet du att dess förekomst kommer ge sig till känna. Du kan nästan jämföra det med huvudvärk. Du behöver inte ha ett organrelaterat problem för att drabbas av smärta – ibland kan trötthet, dålig kost, oro eller ångest vara orsaken. Detta är ofta fallet även vid irritabel tarm.

Mot bakgrund av detta är det viktigt att börja hantera dina känslor, stress och ångest på rätt sätt.

Hur behandlar man irritabel tarm?

MorotssmoothieNär du lider av irritabel tarm rekommenderar vi att du följer dessa tips:

  • Undvik sura livsmedel, som kaffe och andra koffeinhaltiga drycker, som till exempel cola…
  • Undvik godis och alla livsmedel med raffinerat mjöl.
  • Olika studier visar att du bör minska din konsumtion av gluten eftersom det brukar förvärra tillståndet.
  • Undvik animaliska proteiner: rött kött, fisk…
  • Ät mindre måltider utspridda över dagen. Med andra ord är det bättre att äta små mängder 6 gånger per dag. Kom ihåg att tugga väl.
  • Drick mycket vatten. Även morots- och rödbetsjuice är mycket bra.
  • Öka ditt intag av probiotika. Dessa tar hand om och stärker din tarm: fermenterad mjölk, yoghurt, miso…
  • Citrusfrukter är bra: persikor, jordgubbar, kiwi, äpplen, papaya.
  • Mintolja fungerar som ett bra skydd.
  • När det gäller infusioner och örtteer är de bästa alternativen fänkålsfrön, mynta och citronmeliss.

Framför allt bör du kom ihåg att kontrollera känslor och stress så att dessa inte får övertaget. Fastställ prioriteringar i ditt liv och avgör vad som är viktigast. Skydda din självkänsla, ta dig tid för dig själv och gör det du själv vill varje dag, vila ordentligt och fokusera på det som gör dig lycklig.