Lär dig hur man kombinerar mat för att snabbt gå ner i vikt

· november 6, 2018
Förutom att kombinera hälsosam mat för att gå ner i vikt, är fysisk aktivitet avgörande för att kroppen ska kunna bränna mer kalorier och göra sig av med några kilon.

Sitter kilona kvar trots att du bantar och går på dieter? Tro det om du vill, men det finns faktiskt ingen dålig mat. Alla livsmedel innehåller näringsämnen. Vi vet bara inte hur vi ska utnyttja dem, och hur man bäst kombinerar mat.

Till exempel, om du tillagar en måltid med dubbel portion av kolhydrater, öppnar du dörren för att välkomna mer kroppsfett.

Ingen gillar att sätta upp en viktminskningsplan, men hemligheten till att klara av en är att använda livsmedel som hjälper dig. Att man kombinerar mat på rätt sätt gör att man inte får några problem med att gå ner i vikt.

I denna artikel tar vi en titt på några av de bästa matkombinationerna för att gå ner i vikt.

Hur du kombinerar mat för att snabbt gå ner i vikt

Några av de bästa matkombinationerna för att gå ner i vikt är:

Havregryn med blåbär

Denna kombination är utmärkt till frukost: lite havregrynsgröt med blåbär.

  • Havregrynen hjälper kroppen att göra sig av med kolesterol från blodet, och fungerar som en rengöringsmekanism på fettet som klibbar på artärväggarna.
  • Blåbären å sin sida innehåller stora mängder antioxidanter, fibrer, kalium och C-vitamin.

Dessa två livsmedel tillsammans ökar kroppens produktion av leptin och ghrelin, hormoner som ansvarar för att kontrollera aptiten.

Linser och ris

När du kombinerar mat underlättar du för kroppen

När du kombinerar mat som linser och gryn, ger du din måltid den oumbärliga andelen protein till din kost. Dessa livsmedel innehåller högkvalitativt protein, och eftersom det är växtbaserat får du samtidigt också vitaminer, fibrer och mineraler.

  • Att kombinera linser och ris ger kroppen aminosyror och förbättrar matsmältningen.

Pasta och grönsaker

Glöm myten att pasta är fettbildande

Detta är kanske en ovanlig kombination, men om du vill säga adjö till de där extra kilona, glöm myten att pasta är fettbildande. Nyckeln sitter i rätt portionsstorlek.

Det är dags att ta tillbaka pastan. Anledningen? Det hjälper till att hålla igång matsmältningen och gör att näringsämnen absorberas långsamt. Om du kombinerar det med grönsaker, lägger du till fiber. Med andra ord gör detta att du förhindrar överskott av glukos och därigenom förhindrar viktökning.

Denna kombination rekommenderas att ätas i början av dagen för att förhindra att kalorier samlas i kroppen.

Fullkornsbröd och ost

Fullkornsbröd är nyttigt

Tack vare alla fibrer och antioxidanter som finns i bröd, gör detta att du känner dig både nöjd och mätt. Med fullkornsbröd kan du hålla dig mätt i upp till 4 timmar.

Om du kombinerar detta livsmedel med ost, kommer proteinet ge dig energi och öka ämnesomsättningen.

Fisk och ris

Fisk innehåller många olika näringsämnen

Ett bra livsmedel för att få i sig vitaminer, protein och järn på samma gång är fisk. Detta kan du äta mycket av utan att känna dig proppmätt på grund av dess mjuka textur.

Det är sålunda en bra idé att kombinera detta med ris, helst fullkornsris, för att hjälpa till att avgifta kroppen. Fibern hjälper också till med matsmältningen.

Rekommendationer

  • Ät 5 små måltider om dagen.
  • Utför någon fysisk aktivitet.
  • Drick minst 8 glas vatten om dagen.
  • Undvik läsk och sötade drycker.
  • När du kombinerar mat, välj max 2 livsmedel från samma livsmedelsgrupp.

Vilken matkombination som hjälper till med viktnedgång kommer du börja med?